Transition’s Spur heeft nog een andere interpretatie toegevoegd aan de huidige designtrend in het land.
De mountainbikes van het bedrijf Bellingham zijn populair bij rijders die meer geneigd zijn om technisch terrein af te dalen, maar met een lichtgewicht bouwset en efficiĆ«nte 120 mm vering, verwijst het naar deze nieuwe fiets als geschikt voor ‘all-country’.
Hoewel de ophangingscijfers met korte veerweg wijzen op een honger naar het rollen van grote langlaufkilometers, is de Spur niet nadelig voor het afdalen van even groot terrein.
Geometriecijfers zijn erg vet voor een frame van 120 mm, met een balhoofdhoek van 66 graden en een bereik van 480 mm op maat large. Die cijfers zouden niet misstaan op een speciale trailfiets.
Met de Spur richten de productieplanners van Transition zich duidelijk op mountainbikers met bedreven technische rijvaardigheid, die graag lange weekendritten maken, zonder enige shuttle-assistentie op steil terrein.
De Spur onderscheidt zich van andere Transition-modellen door een compactere tuimelaar en een uniforme achterdriehoek. Om gewicht te besparen en de complexiteit van het onderhoud te verminderen, hebben de ontwerpers van Transition ervoor gekozen om een achtervork met flexibele achtervork voor de Scout te creƫren, waarbij het conventionele scharnierlager is verwijderd.
‘Luidruchtig’ in het land spec
De algemene uitrustingsspecificatie is zeker meer gericht op trailgebruik dan op puur crosscountry-rijden.
Het Spur-assortiment bestaat uit een 800 mm breed stuur, dat op zijn plaats wordt gehouden door een 50 mm stuurpen, en een 2,4 inch Maxxis Dissector/Rekon-bandencombinatie met een hoog volume. Ondanks deze ongewoon stevige bouwset, kan de Spur twee drinkflessen meenemen, met bevestigingen boven en onder de onderbuis.
Alle Spurs maken gebruik van OneUp-componenten dropper-zadelpennen, die royaal zijn in hun slag. De kleine frames hebben een drop van 120 mm, mediums tot 150 mm en 180 mm op de grote maten, terwijl extra grote frames enorme droppers met een veerweg van 210 mm hebben.
De Spur-frameset weegt een relatief lichte 2500 g (inclusief schokdemper), voor $ 2.999. Bouwopties beginnen bij $ 4.999, voor een SRAM GX-kit met RockShox SIDLuxe Select+-schokdemper en SID Select+-vork, rollende Stans Arch S1 Team-wielen.
Verhoog je budget tot $ 5.999 en Transition voegt een SID Ultimate-vork en bijpassende SIDLuxe-schokdemper, XO1-aandrijflijn en DT Swiss XR1700-wielen toe.
Rijders die de middelen hebben en een schonere algehele esthetiek en het scherpst mogelijke schakelen wensen, kunnen kiezen voor Transition’s SRAM AXS uitgeruste Spur, geprijsd op $ 8,999. Het rolt DT Swiss XRC 1200 Spline 25 carbon wielen, om een streefgewicht van slechts 11,2 kg te bereiken.