Bontrager Charge WaveCel: een stijlvolle en technologische helm ontworpen voor e-bikes en mountainbikes


De Bontrager Charge WaveCel is geschikt voor dagelijks woon-werkverkeer en elektrische fietsritten en richt zich op veiligheid en aanpassingsvermogen. Een moderne en technologische helm!
Bontrager Charge WaveCel

Presentatie

Om een helm aan te bieden die beter is afgestemd op de praktijk van de zogenaamde “velotaf” (dagelijkse ritten van en naar het werk) en op het toenemende gebruik van elektrisch ondersteunde fietsen, brengt Bontrager zijn Charge WaveCel-helm op de markt. De helm is uiteraard goedgekeurd volgens de NF EN 1078 norm, maar ook volgens de NTA 8776 norm die in Nederland en België van kracht is. Deze laatste norm is bedoeld voor gebruikers van speedbikes (fietsen met ondersteuning tot 45 km/h) die een helm moeten dragen die bestand is tegen botsingen bij hogere snelheden. Helaas is het niet van kracht in andere landen, waaronder Frankrijk.

Zoals de naam al doet vermoeden, is deze helm uitgerust met WaveCel-beschermingstechnologie. Dit gebeurt in de vorm van een vervormbare celstructuur die aan de binnenzijde van de helm wordt aangebracht en een deel van de dikte van het voor de helmschaal gebruikte geëxpandeerd polystyreen vervangt. De massa van de helm neemt iets toe, maar hij absorbeert de schokken beter, vooral bij schuine inslagen.

De Bontrager Charge WaveCel is verkrijgbaar in zwart, slagschipblauw en radioactief geel. Hij is verkrijgbaar in de maten S (51-57 cm), M (54-60 cm) en L (58-63 cm) voor een aanbevolen verkoopprijs van 155 euro.

Constructie & Ergonomie

De Bontrager Charge WaveCel is door zijn prijs en technologie gepositioneerd in een eerder high-end segment. Dit komt tot uiting in de kwaliteit van de constructie, die gewoon onberispelijk is. Er zijn geen bramen, geen sporen van afgietsels die de zeer gladde afwerking en het gebogen ontwerp van de helm verstoren.

Gemaakt volgens de in-mold methode, waarbij de dunne buitenschaal is versmolten met de binnenschaal in geëxpandeerd polystyreen, wat bijdraagt tot de kwaliteitsindruk. Dit maakt de headset ook lichter, omdat de buitenste schaal dunner kan zijn. Anderzijds is de Charge WaveCel in principe minder bestand tegen kleine stoten dan een model met een klassieke buitenschaal. We vonden hem echter vrij robuust, omdat de schaal een goede stijfheid biedt.

Ondanks dit gewichtbesparende ontwerp weegt de Charge WaveCel in maat M op onze weegschaal 453 gram (vergeleken met de 428 gram die de fabrikant opgeeft, kennelijk exclusief het bandje). Zonder bijzonder zwaar te zijn, is hij lichter onder de fietshelmen.

Dit is met name te danken aan de integratie van de beschermende WaveCel-cellaag, gemaakt van dunne fluorescerende gele kunststof. Hoewel het een goede dikte polystyreen vervangt, is deze laag zwaarder. De helm is ook vrij omvattend en strekt zich uit langs de zijkanten van het hoofd en naar de achterkant van de nek om te voldoen aan de strengere eisen van de NTA 8776 norm.

Het resultaat is een gevoel van veiligheid: de helm sluit goed aan en zit al vast zonder aan te spannen, althans op de schedels waar hij op terecht is gekomen. Een uitneembaar en wasbaar schuimrubberen inzetstuk bedekt met ademende stof voorkomt direct contact met de WaveCel-laag en zorgt voor precies de juiste hoeveelheid zachtheid.

Om de pasvorm verder te verbeteren, is de helm voorzien van een Boa-gesp aan de achterkant van het hoofd. De dunne, soepele structuur van de gesp zit soepel op de achterkant van de schedel via een knop die vele verstelmogelijkheden biedt.

De kinbandsluiting zorgt ervoor dat de helm op het hoofd wordt vergrendeld. Hij is gemaakt van zachte stof en heeft een magnetische snelsluiting van Fidlock, die zeer praktisch is in het gebruik en elk risico op knellen vermijdt.

Het openen is al even gemakkelijk als je het principe eenmaal doorhebt; je duwt gewoon met één hand een deel van de gesp naar voren. De aanpassing van de band onder de oren gebeurt via kleine, gemakkelijk te hanteren hefboomsluitingen.

De Bontrager Charge WaveCel helm is niet ontworpen voor sportief gebruik en dat is meteen te zien aan de ventilatie. De ventilatiegaten zijn niet erg groot en de WaveCel-laag laat lucht door, maar vermindert de luchtstroom wel een beetje. In de wintertemperaturen waarin we deze helm hebben getest, hadden we uiteraard geen klachten, maar in de zomer is het beter niet te veel te gebruiken om te voorkomen dat je het te warm krijgt.

Deze helm heeft echter wel de voordelen van zijn nadelen, d.w.z. dat hij zonder ventilatiegat aan de bovenkant veel beter bestand is tegen regen en niet noodzakelijkerwijs het gebruik van een speciale hoes of kap behoeft.

Het verlichtingssysteem, dat steeds gebruikelijker wordt op stadshelmen, is hier optioneel. Bontrager levert wel een Blendr magnetisch bevestigingssysteem op de achterkant van zijn helm, maar levert niet het lampje dat daaraan bevestigd kan worden. De goedkoopste Bontrager Flare R-serie fietslamp (Flare R City) kost rond de 40 euro. Het voordeel ten opzichte van een oplossing die volledig in de helm is geïntegreerd, is dat de lamp potentieel krachtiger is, gemakkelijk kan worden verwijderd en via USB kan worden opgeladen.

Tot slot biedt Bontrager een vervangingsgarantie voor deze helm in geval van een ongeval tijdens het eerste jaar na aankoop.

Veiligheid

Met NTA 8776-certificering naast de klassieke FR EN 1078-norm en WaveCel-beschermingstechnologie biedt de Bontrager Charge WaveCel op papier een hoog beschermingsniveau. Maar er gaat niets boven een goede laboratoriumtest om het zeker te weten – en de schedel in één stuk…

In dit opzicht doet de helm het goed wanneer hij wordt onderworpen aan het Certimoov-protocol. Het biedt een bevredigend resultaat in de frontale botsproef (3,5/5 ondanks de kleine kap, die in dit opzicht vaak nadelig is voor fietshelmen). De botsproef achteraan is nog beter, met 4,5/5. Alleen in de zijdelingse botsproef heeft de Charge WaveCel het moeilijk, met slechts 2 sterren, ondanks de bescherming die relatief laag bij de oren reikt.

Met zijn WaveCel-laag verwachtten we goede resultaten in de schuine botsproeven en we werden niet teleurgesteld: de helm eindigde met 4/5 voor schuine frontale botsingen (waardoor het hoofd naar voren draait) en respectievelijk 4/5 en 3/5 voor zijdelingse botsingen 1 en 2 (hoofd draait naar opzij en langs de nekas, respectievelijk).

Productspecificaties

  • Praktisch: Stad
  • Formaat: Jet
  • Gewicht: 428
  • Beschermingstechnologie: WaveCel
  • Gespsluiting: Magnetisch
  • Occipitale aanpassing: Boa

Voordelen

  • Goed vakmanschap.
  • Zeer goede pasvorm op het hoofd.
  • Magnetisch sluitende gesp.
  • Magnetisch bevestigingssysteem voor achterlicht.
  • Eén jaar vervangingsgarantie in geval van een ongeluk.

Nadelen

  • Beperkte ventilatie.
  • Achterlicht niet inbegrepen.

Conclusie

De Bontrager Charge WaveCel helm is comfortabel om te dragen en biedt een goed niveau van veiligheid. Hij profiteert ook van snelle en gemakkelijke verstel- en vergrendelingssystemen, die bijdragen tot het gebruikscomfort. Het wordt best vermeden tijdens meer sportieve activiteiten, wegens de beperkte luchtstroom. Maar voor dagelijks gebruik is hij perfect.

Recente artikels