Cannondale is nieuw in het helmspel, maar biedt nu opties van Enduro, via Trail, Gravel en XC tot aero road. Te oordelen naar de Junction zijn ze zeker de moeite van het bekijken waard, vooral als je een beperkt budget hebt, maar toch de juiste bescherming en scherpe styling wilt.
Ontwerpen
De superkorte piek/snavel plaatst de Junction in de categorie elke verbreding/verdieping van de XC-All Road, maar de hoekige styling ziet er slim en doelgericht uit, niet ‘naar de winkels’. De piek is ook verwijderbaar als je een racier look wilt.
De styling omvat 24 middelgrote tot kleine ventilatieopeningen met taps toelopende of full-volume ingangen, afhankelijk van hun positie op de helm. In tegenstelling tot veel prijsbewuste helmen is er een volledige set interne kanalen die dwars over de hoofdhuid lopen. Zelfs de achterste uitlaatpoorten zijn geprofileerd om lucht naar buiten te trekken, hoewel de MIPS-voering de interne luchtstroom over de achterkant van het deksel uitschakelt. De MIPS-voering is echter erg mobiel, dus het zal zeker zijn werk doen in termen van het beperken van rotatiekrachten die worden vertaald van crash naar cranium. De achterkant van de helm zakt ook verder naar beneden aan de achterkant dan de meeste grindhelmen.
Onze tests uitgelegd
Voor informatie over de testprocedures van Cycleparts Shop en hoe ons scoresysteem werkt, zie onze pagina hoe we testen.
De Junction krijgt een volledige microshell-bekleding die zich onder de onderranden wikkelt voor cosmetische bescherming. Het heeft een subtiel mat bovenwerk, glans onderste kleur split ook, en samen zorgt dit ervoor dat de hele helm er veel duurder uitziet dan hij is. Terwijl Britse rijders slechts een keuze krijgen uit drie kleuren, krijgt de rest van de wereld een keuze uit vijf, hoewel er slechts twee maten zijn, waar je ook winkelt.
Voorstelling
Naast dat de Junction-test er goed uitzag, begon deze zeer positief. De voorste riem is verankerd in de helmrand, wat betekent dat je het gemakkelijker kunt aantrekken en dat je geen klap / zweet krijgt tijdens het rijden. De interne wieg heeft slechts twee onpop / repop hoogteaanpassingen, maar de afgeronde vorm paste al ons testteam comfortabel nadat we de diameter via het achterste ratelwiel hadden gekozen. De strap splitters zijn ook erg breed, waardoor de bandjes je oren niet in de weg zitten. Het aanpassen ervan is echter een beetje trekken en de meeste rijders zullen de zeer lange riemuiteinden moeten trimmen.
Hoewel we onlangs teleurgesteld waren door het gebrek aan werkelijke koelprestaties in tests van enkele veel duurdere helmen, was de Junction een zeer aangename verrassing. Zelfs in het ongewoon warme weer dat we deze zomer in het VK hadden, is er een voelbare luchtstroom over het hoofd bij gemiddelde tot hogere snelheden. Er is ook goede straling door de wijd open bovenste ventilatieopeningen bij lagere snelheden op beklimmingen. We kregen wat zweet opgebouwd rond de achterkant van het hoofd waar de MIPS-voering direct contact maakt, maar dat is een veel voorkomende klacht met MIPS-helmen tegen alle prijzen.
De pads aan de voorkant van de helm zijn comfortabel en de klittenbandlipjes zitten er goed op, dus we hebben ook geen problemen gehad met peeling.
Vonnis
Er zijn nu tal van budgethelmopties, maar Cannondale heeft zeker een geweldige prestatie geleverd door zichzelf naar de top van de ranglijst te lanceren met de Junction. Het is licht, ontlucht goed, is stijlvol voor het beoogde gebruik en voegt uitgebreide diepte en MIPS-bescherming toe. Het ziet er ook zeker niet goedkoop uit of voelt niet goedkoop aan, en waarschijnlijk is de grootste aanbeveling het feit dat ik het uiteindelijk veel meer heb gebruikt dan nodig was om te testen.
Technische specificaties: Cannondale Junction
- Prijs: £65 / €98 / $95
- Maten: S/M, L/XL
- Kleuren: Abyss blauw (getest), Zwart, Grijs (in het Verenigd Koninkrijk); Black Cherry en Drijfzand zijn ook wereldwijd verkrijgbaar
- Gewicht: 266g (S/M)