E-bikes en remmen hebben een uitdagende relatie.
Hoewel hedendaagse hydraulische schijfremmen voor de meeste mountainbikers krachtig genoeg zijn, kan de toegevoegde rolmassa van de beste e-MTB de remmen tot het uiterste drijven. Gauw.
Dit wordt nog duidelijker wanneer rijders hun e-bike hergebruiken als een avontuurlijk toertuig, waarbij ze bikepacking-goodies en -uitrusting toevoegen.
De meeste e-bike-productplanners zijn zich bewust van het probleem en specificeren de grootst mogelijke remrotoren voor hun modellen. Grotere remrotoren hebben meer oppervlak en kunnen warmte voldoende afvoeren, bestand zijn tegen vervaging en de veilige en herhaalbare stopkracht bieden die rijders verwachten.
Kromtrekken is een ongelukkige realiteit met remrotoren en kan zeer vervelend zijn, gezien de nauwere toleranties tussen remcomponenten die zich in de remklauw oriƫnteren. Een oververhitte remrotor is een stuk gevoeliger voor kromtrekken en opraken, wat tijdens het rijden dat irritante en slepende padcontactgeluid oplevert.
Dikkere rotoren gaan langer mee onder belasting
De ontwerpers van Hope hebben diepgaande kennis van de markt voor mountainbikeremsystemen en brengen nu een nieuwe rotor op de markt. Met zijn verlichtingsboutkoelkanalen die in het remoppervlak zijn gesneden, is deze V4-remrotor duidelijk ontworpen voor e-bikes.
Technici bewerken het tot 2,3 mm dikte, waardoor deze V4 e-bike remcomponent de stevigste rotor in hope’s productportfolio is.
Met meer materiaaldikte dan een conventionele remrotor van dezelfde diameter, is de V4 e-bike rotor ideaal voor die langere enduro-achtige afdalingen. Precies het soort rijden waar e-bikes zo goed in zijn, omdat ze gemakkelijk naar het startpunt van het parcours kunnen klimmen, zonder al te veel vermoeidheid van de rijder op te wekken.
Als je meer fade-vrije remprestaties wilt op lange afdalingen, of een rotor met meer robuustheid bij het bevederen van remmen op je volledig geladen e-bike tijdens een 30 minuten durende grindwegafdaling in de Rockies, zijn deze nieuwe V4-rotors klaar voor de taak.
Hope heeft de nieuwe 2,3 mm dikke V4-rotor beschikbaar in 180-, 200- en 220mm-maten, met al die opties geprijsd op $ 50.