Het Italiaanse high-performance veringsmerk EXT heeft eindelijk een vork aan zijn productportfolio toegevoegd.
De Storia en Arma van het bedrijf staan bekend als enkele van de meest geavanceerde spoelschokdempers die beschikbaar zijn en rijders kunnen nu ook een EXT-front-end gebruiken, met de nieuwe ERA enduro-vork.
De productontwikkeling van EXT, die veel ervaring heeft in de vierwielige autosport, wordt gedreven door uitputtend onderzoek en innovatieve engineering.
Het produceert misschien geen breed portfolio van ophangingsproducten tegen gegradeerde prijspunten, maar deze singulariteit van resultaten stelt de engineeringteams van EXT in staat om zich uitzonderlijk te concentreren. De ophangingsbits van EXT zijn niet zo betaalbaar in prijs, maar ze hebben de neiging om uitzonderlijk in vermogen te zijn.
Het beste van spoel en lucht – gecombineerd
De ERA is rijk aan functies en configureert een hybride ontwerp dat zowel spoel- als luchtgeveerde kenmerken combineert binnen de HS3-specificatievorkinterieurs van het merk.
Zich ervan bewust dat naleving van kleine hobbels vaak een compromis is met luchtvorken met lange veerwegen, heeft de ERA twee luchtveren, gestapeld in de hoofdluchtkamer.
De grootste van deze twee luchtveren heeft een spoel bevestigd, die een veel lagere wrijvingsdrempel biedt, waardoor de ERA-vork uitstekende naleving van kleine hobbels kan vertonen, zonder de stabiliteit van de middenslag of de big-hit-mogelijkheden in extreem terrein te verminderen.
Het behouden van consistente dempingsprestaties tijdens een lange technische afdaling is vaak een factor van olievolume en dynamische vloeistofregeling. Hiertoe maakt de ERA gebruik van een zuiger met een hoog volume van 22 mm diameter met gescheiden compressie- en rebound-oliestroomcircuits.
Met behulp van de ervaring die is opgedaan als leverancier voor WRC-teams, maakt EXT gebruik van een geavanceerde materiaalsamenstelling voor zijn DU-bussen, reductiestiction en het stimuleren van de soepelheid van de vork.
EXT zal de ERA produceren in vier reislengtes (140-, 150-, 160- en 170mm), maar alleen in één wielmaat, die voorspelbaar 29-inch is. Alle ERA’s hebben dezelfde 44mm vork offset. Externe afstembaarheid wordt geregeld door rebound, high- en low-speed compressieknoppen.
Als leidraad voor de gewichtsclassificatie van de ERA heeft EXT bevestigd dat de langste 170 mm veerwegversie een massa van 2.280 g heeft.
Hoewel Fox en Rockshox een structureel voordeel hebben met hun nieuwe 38 en Zeb single crown vorken met 38 mm stanchions, vergeleken met het 36 mm chassis van de ERA, heeft de Italiaanse vork ontegenzeggelijk meer progressieve internals en tuning potentieel.
Pre-order voor de ERA is nu open en de prijs is vastgesteld op £ 1.590.