De nieuwe Focus Jam2 is ontworpen voor maximaal plezier in plaats van platte snelheid, terwijl hij minder radicaal aanvoelt dan de SAM2 met langere reizen, het is eigenlijk een beter uitgebalanceerde en gemakkelijkere fiets om te rijden voor de meeste mensen. Het heeft ook een aantal echt nette details en we denken dat Focus ook verstandig heeft geïnvesteerd in termen van enkele specificaties, hoewel dat misschien niet voor iedereen duidelijk is die op zoek is naar de beste elektrische mountainbike.
Design en esthetiek
De zes (Bosch motor) en zeven (Shimano motor) serie Jams maken gebruik van een volledig aluminium frame met een aangepast slanker gevormde 720Wh batterij glijden in een gesloten buis onderbuis voor stijfheid. De achterkant uit één stuk is ook boven de band bevestigd voor extra stijfheid. Een horizontale schokversie van het beproefde FOLD-koppelingsaangedreven single pivot-systeem biedt meer zadelpen- en shortspeling, evenals ruimte voor een fles en een nette vastgeschroefde opbergtas. Er is voldoende ruimte voor dik rubber van 29 x 2,6 inch en het hoofdspil is dubbel afgedicht voor vuile gevechten. Andere details zijn een gegoten achtervorkbeschermer, rubberen vorkbumpers om schade aan de bovenbuis te voorkomen, een goed pantser rond de EP8-motor in vergelijking met de zorgwekkende blootstelling op de Focus Sam2, SRAM’s Universal Derailleur Hanger en een standaardbevestiging op de buitenspelval voor degenen die hun fiets niet in het vuil willen laten vallen en hem opnieuw moeten optillen. De aan / uit-knop zit op de bovenbuis met een overdekte USB-C-oplaadpoort erachter voor het opladen van uw GPS of zelfs lichten tijdens het vliegen. De balhoofdbuis is een super oversized 1,8 inch opstelling om ruimte te maken voor interne routing via de Focus CIS-steel.
De veerweg is 150 mm voor en achter en de geometrie is uitgebalanceerd met een balhoofdhoek van 65 graden, een zithoek van 76 graden, een bereik van 480 mm, een achterkant van 448 mm en een wielbasis van 1261 mm. Het zit echter vrij hoog met een trapasval van 25 mm en het schakelen van de flip-chip op de schokdemper tilt het iets hoger op en steiler de hoeken met 0,5 graden. De gewichtslimiet van de rijder is 30 kg zwaarder dan de gemiddelde 150 kg.
Componenten en bouw
Die hoge gewichtslimiet geldt ook voor de componenten, daarom krijg je de verbazingwekkend bomvrije DT Swiss Hybrid E-bike-wielen die een deel van het budget opeten. De Schwalbe Magic Mary Super Trail Soft-banden zijn net zo sterk als de meeste full gravity-banden en wegen hetzelfde. 38 mm poot Rockshox Zeb vorken en 35mm diameter legering Race Face Chester freeride / DH bars maken optimaal gebruik van de massieve kopbuis stijfheid. Zelfs de focus zadelpen is een heavy-duty versie en gezien de niet-gemotoriseerde legering Jam is meer dan 16kg, is het verrassend dat de Jam2 is ‘slechts iets meer dan 25kg zelfs met een 720Wh batterij. Focus heeft 220 mm rotors gemonteerd voor de SRAM Code-remmen om er zeker van te zijn dat u stopt.
Dingen worden controversiëler met kitprioriteiten als het gaat om de complexiteit van de ophanging en de kabelvrije SRAM draadloze AXS-versnelling. De superieure schakelkwaliteit helpt zeker de kans op kettingschade te verminderen bij het omgaan met het extra koppel van de krachtige Shimano-motor, maar het betekent dat je alleen de basis Charger R-demper in de vork krijgt en de Fox piggyback-achterschokdemper is de eenvoudigere Performance-versie, in plaats van de meer premium Performance Elite. Dat maakt het ook erg duur in vergelijking met andere merken zoals Whyte en Nukeproof totdat je rekening houdt met kosten zoals de wielen en een grotere batterij.
Voorstelling
Zelfs met het extra gewicht van de e-bike die in de voorspanning drukt, kan de ophanging in het begin behoorlijk strak van de bovenkant aanvoelen, vooral als de vork vers is in plaats van ingeslapen. Dat maakt trappen scherp en efficiënt op vuurwegtransfers, maar zodra je de leuke dingen raakt, begint de FOLD-koppeling dingen heel gemakkelijk door de middenslag te bewegen.
In combinatie met de lage druk in de grote Schwalbe achterbanden is de grondverbinding en grip uitstekend op schokkerige/ wortelachtige / rotsachtige secties. Het lage en iets naar achteren gerichte draaipunt betekent dat kettingtrek dat reactievermogen ook niet in de weg staat, zodat je gebruik kunt maken van de royale pedaalspeling op ruwe, steppy beklimmingen. Hoewel de schokdruk hoog is, voelt het ook het tegenovergestelde op het pad met een actief en comfortabel karakter dat heel weinig schok in je voeten doorgeeft, tenzij je een echte vierkante klap krijgt. Of het nu gaat om het frame, deze specifieke motor of de rit, we hadden ook veel minder ‘koppelingskletter’ bij het freewheelen vanaf de EP8 dan normaal.
Rijders die dingen heel hard raken of die meer ondersteuning willen voor reling bermen of bochten, willen mogelijk de grootste volumeafstandhouder in de schok om te voorkomen dat deze te diep duwt. Zijn gretigheid om in de reis te komen compenseert echter de hoge rijhoogte in termen van het gaan over het front en het bleef kalm – zo niet opvallend zelfverzekerd – op drievoudige-zwart-pijl afdalingen.
De trail-ready geometrie houdt de besturing levend en scherp genoeg om relatief gemakkelijk strakkere, switchback-paden te navigeren bij lage snelheden, wat betekent dat je niet overal een lange weg naartoe hoeft te gaan of de achterkant handmatig hoeft uit te schoppen. De 50 mm stuurpen betekent minder flop en dwaalt op super steile beklimmingen of wanneer de stijgende Shimano Boost-instelling de voorkant naar achteren probeert te brengen.
Het wordt echter moeilijker bij hogere snelheden en / of wanneer richtingsveranderingen frequenter of dramatischer zijn. Met de grote batterij die zich helemaal uitstrekt tot aan de hoogte van de vorkkroon en een stabiele – in plaats van onmiddellijke flick – steellengte, moet je meer een bewuste inspanning leveren om de Jam2 van de lijn en in de bocht te gooien voordat hij je recht en hoog probeert te lijnen.
Hoewel er ruimte binnen handbereik is om over te schakelen naar een kortere stuurpen, betekent dit dat de achterrem moet worden losgekoppeld en uit de intern geleide CIS-eenheid moet worden getrokken en deze in plaats daarvan door een gepoorte headsetdop moet worden gevoerd. Interessant is dat terwijl Focus het heeft over een ‘Drift’-mulletoptie met een 27,5 inch achterwiel op de Sam2, het tot nu toe geen deel uitmaakt van het Jam2-verhaal. Een kleiner achterwiel zou echter een relatief eenvoudige oplossing zijn als je een slappere balhoofdhoek en een lagere rijhoogte wilde en de gemakkelijke middenslag zou helpen de verhoogde ‘catch’-problemen te verminderen die het monteren van een kleiner achterwiel meestal veroorzaakt. Die gemakkelijke compressie voorkomt echter al dat het te hoog aanvoelt, en het heeft een natuurlijke gemakkelijke stroom die goed in de meeste rode en blauwe trailritmes past. De stijfheid die wordt gecreëerd door de heavy-duty cockpit, DT-Swiss wielen en Zeb-vork geven hem van nature zware artillerie-autoriteit wanneer de geologie je ook als een gijzelaar laat voelen.
Vonnis
De Jam2 bewees dat hij de stijfheid, soepelheid van de ophanging, stopkracht en trailhoeken had om de steilste, krapste paden van de beruchte Tweed Valley Golfie aan te kunnen bij de lancering van de fiets, hoewel hij eigenlijk het meest geschikt was voor de meer zachte, vloeiende routes van Glentress trail center.
Hier hielpen grote bermen het in bochten te kantelen waar de langere stengel en het hogere zwaartepunt zich van nature niet aan wilden binden, maar die de bergopwaartse haarspeldbochten gemakkelijker te navigeren maakten. De gemakkelijke vering halverwege de slag en het grote volume banden opgezogen ook de battering rem hobbels die couanders maken de stijfheid van het frame en de eenvoudigere dempers pijnlijk. Tonnen grip, grote remschijven, grote batterij, krachtige motor, extra sterk frame, wielen en andere componenten geven allemaal een extra foutmarge die, durven we het te zeggen, nuttiger is voor de meerderheid van de e-bike-bevolking dan micro-ophangingsreacties en volledig progressieve geometrie die meer ervaren rijders misschien tekortschieten. Hetzelfde geldt voor het kiezen van de magische ‘show and tell’-verwondering van draadloze versnellingen ten gunste van extra wijzerplaten en ophangingsaanpassing waar de gemiddelde rijder niet het beste van zal maken.
Of om het in de taal van Focus te zeggen, de Jam2 is er echt op gericht om meer rijders hun ‘happy place’ te laten vinden en ze daar de hele dag te houden, ongeacht het terrein, in plaats van extreme rijders te helpen hun rafelige randeuforie te vinden.
Testomstandigheden
- Temperatuur: 8-18 graden
- Oppervlak: Hard verpakt trail center, handgesneden zwart beoordeelde Enduro racebanen
Technische specificaties: Focus Jam2 7.0
- Prijs: $N / A / £ 7299
- Model: Focus Jam2 7,0
- Discipline: Trail/Enduro
- Balhoofdhoek: 65 graden
- Frame materiaal: D7005 legering
- Grootte: Groot
- Gewicht: 25,26 kg
- Wielmaat: 29 x 2..6in
- Suspensie: RockShox Zeb Select+ 150mm veerweg, 44mm offset/Fox Float X Performance 150mm veerweg
- Motor: Shimano EP8
- Aandrijflijn: SRAM GX AXS Eagle 10-52T 12 versnellingen draadloos schakelen en schakelen
- Krukken: e*dertien e*spec Plus 36T kettingset
- Remmen: SRAM CODE RSC remmen met 220mm rotors
- Cockpit: Race Face Chester 780mm bar en Focus CIS 50mm stuurpen
- Wielset: DT-Zwitserse HX1700
- Banden: Schwalbe Magic Mary Super Trail Soft 29×2.6in voor en Big Betty Super Trail Soft 29×2.6in achterbanden
- Zadelpen: Focus Post Moderne dropper post |
- Zadel: Proxim W350 zadel