Gespecialiseerde S-Works EXOS schoenen review


De nieuwe EXOS-schoen van Specialized is een heel ander beest dan alles wat we eerder van het bedrijf hebben gezien. Hoewel de huidige S-Works 7-schoen indrukwekkend is in termen van pasvorm, gevoel en gewicht, tilt het EXOS-project het gewichtsprobleem naar een nieuw niveau.

Mijn testpaar van 45s weegt 347,2 g (elk 173,6 g) – 347 g is een acceptabel gewicht voor een enkele schoen – dus de EXOS is een verbluffend licht ontwerp. Hoewel Specialized, tegelijk met de introductie van de EXOS, een nog lichtere schoen heeft gemaakt genaamd de EXOS 99: een veterversie van deze schoen die 99 gram weegt. Het nadeel is dat ze nog duurder zijn dan de standaard EXOS met meer dan £ 600.

Specialized heeft dit lage gewicht bereikt door gebruik te maken van een stof genaamd Dyneema (ook gebruikt op de S-Works 6 schoen). De stof is niet-stretch en heeft een vierwegweefsel dat is gebonden aan een vlieggewicht backing mesh – de Dyneema biedt ondersteuning en structuur aan het lichaam van de schoen, terwijl de teendoos een materiaal gebruikt dat lijkt op de overschoenachtige ‘warp sleeve’ op de S-Works 6 schoen.

Voor een schoen die is gebouwd om minimaal te zijn, heeft Specialized gelukkig niet beknibbeld op het beschermen van de carbon zool, met een aanzienlijke hielbumper die het carbon uit de buurt van de grond houdt

De hiel is ook verrassend zacht en soepel, dus je moet echt de vastgebonden rubberen riem op de schoen gebruiken om de hiel op zijn plaats te trekken zonder hem te rimpelen.

De zool is ook naar beneden gekoppeld, net als het bovenwerk, maar het bereikt nog steeds een hoge stijfheidsclassificatie van 13. Dat aantal komt uit een test waarbij Specialized een belasting van 40 kg op de schoenplaat van de zool aanbrengt en de hoeveelheid doorbuiging meet, die in dit geval tussen 1,32 en 2,11 mm lag.

Vergeleken met de stijfheidsindex van de S-Works 7 (15 = 0-0,61 mm doorbuiging) is er hier iets meer flex, maar de 13-rating is hetzelfde als de S-Works 6-schoen.

Voor een schoen die is gebouwd om minimaal te zijn, heeft Specialized gelukkig niet beknibbeld op het beschermen van de carbon zool, met een aanzienlijke hielbumper die het carbon uit de buurt van de grond houdt. De hielbumper is ook vervangbaar, met een enkele verborgen bout die van binnenuit toegankelijk is, onder het voetbed.

Gespecialiseerde S-Works EXOS impressies

In gebruik is de EXOS een luchtige schoen, het minimale bovenwerk heeft veel ademende gaten. Mijn tests omvatten een week rijden in Girona met temperaturen van meer dan 20 graden Celsius en de EXOS waren briljant.

Op de lange beklimmingen van Els Angels en Hincapie kookten mijn voeten niet en regelde de temperatuur heel goed. Verrassender is dat ik op de afdalingen na beide beklimmingen eigenlijk koude voeten kreeg toen de wind begon te koelen.

De pasvorm is veel vrijer dan de meeste race-geoptimaliseerde schoenen, dus de EXOS voelt aan als een goed uitgebalanceerd ontwerp: ondersteunend waar je het nodig hebt en vergevingsgezind waar je dat niet doet.

Ik was onder de indruk dat de EXOS je voet op zijn plaats houdt, en in combinatie met uitstekende Body Geometry inlegzolen was er geen zijwaarts glijden, maar je tenen en voorvoet voelen veel vrijer aan, zodat je je tenen kunt spreiden.

Voor alles behalve de zomer in het Verenigd Koninkrijk zou het zeer ademende en minimale bovenwerk niet mijn ideale keuze zijn, maar voor hete ritten en lange beklimmingen zou ik mijn voeten nergens anders willen plaatsen. U bepaalt zelf of u de prijs de moeite waard vindt voor een schoen die u niet altijd zult gebruiken.

Gespecialiseerde S-Works EXOS specificaties

  • Bovendeel: Dyneema vezels
  • Zool: Carbon sluiting: BOA IP1 wijzerplaat
  • Klamp: Driebouts schoenplaatje
  • Beschikbare kleuren: Wit, zwart
  • Prijs: £ 450 / $ 500 / AU $ 600

Recente artikels