Weten hoe een fietsketting te monteren is een essentiële vaardigheid voor elke thuismonteur.
Kettingen zijn een van de verbruiksonderdelen van uw aandrijflijn en slijten bij gebruik na verloop van tijd.
U kunt de slijtage van de aandrijflijn vertragen door op de hoogte te blijven van onderhoud, zoals het regelmatig reinigen van uw ketting en het controleren op slijtage met behulp van een kettingcontrole. Als u de ketting tot voorbij de limiet laat slijten, moet u waarschijnlijk uw cassette en mogelijk kettingbladen vervangen.
In deze handleiding nemen we u mee door het proces van het vervangen van een ketting. De onderstaande stappen zijn relevant voor racefiets- en mountainbikegroepenets en eventuele verschillen in procedure tussen de verschillende platforms worden hieronder gemarkeerd.
Wat je nodig hebt:
- Beschermende handschoenen
- Gereedschap kettingbreker
- Quick link tang (als uw ketting een snelkoppeling gebruikt)
- Stuk gebroken spaak of ritssluiting (optioneel)
- Een nieuwe keten
- Kettingsmeermiddel (niet essentieel)
Ketencompatibiliteit controleren
Kettingen zijn er in verschillende snelheden en zijn vaak aandrijflijnspecifiek.
Zorg ervoor dat u controleert of de nieuwe ketting compatibel is met uw aandrijflijn. Over het algemeen zijn 9-speed kettingen en onder cross-compatibel, met uitzondering van Campagnolo.
Dit is over het algemeen ook het geval bij 10-speed kettingen, wederom met uitzondering van Campagnolo. Het is belangrijk op te merken dat Shimano-kettingen met 10 versnellingen specifiek zijn voor wegen en mountainbikes.
Er is wat speelruimte met 11 versnellingen tussen Shimano- en SRAM-wegkettingen, maar het is over het algemeen raadzaam om bij de fabrikant en de respectieve weg-, gravel- of mountainbikelijn te blijven.
Als het gaat om 12- en 13-speed aandrijflijnen, is er bijna geen cross-compatibiliteit tussen merken, dus het is het beste om bij het genre van de fabrikant en de groepset te blijven.
Een opmerking over kettingbrekergereedschappen
De meeste kettinggereedschappen zijn compatibel met kettingen tot en met 11 versnellingen. Als u een aandrijflijn met 12 of 13 versnellingen gebruikt, controleert u of de kettingbreker compatibel is.
Als u een Campagnolo-groepset gebruikt, met uitzondering van Ekar en zijn C-Link quick-link-variant, moet u een kettingbreker met een peening-functie gebruiken.
Als u een SRAM eTap AXS-weggroepset met een Flattop-kettingontwerp gebruikt, moet u ook de compatibiliteit controleren omdat de kettingbreedte en rolgrootte variëren en niet werken met een conventioneel kettingbrekergereedschap. SRAM heeft een compatibiliteitsdocument waarop hulpprogramma’s werken.
Hoe een fietsketting te vervangen
Voordat je aan je fiets werkt, moet je ervoor zorgen dat je geschikte werkplaatskleding en nitrilhandschoenen draagt.
Verplaats de achterderailleur naar het kleinste tandwiel op de cassette en laat vervolgens het koppelingsmechanisme op de achterderailleur los als deze er een heeft.
Als je fiets een voorderailleur gebruikt, zorg er dan voor dat je ook in het grote kettingblad schakelt. Dit maakt het verwijderen van de oude ketting gemakkelijker.
Sommigen willen het achterwiel verwijderen voordat ze de ketting verwijderen. Dit haalt spanning van de ketting, waardoor het gemakkelijker te verwijderen en te installeren is. Houd er rekening mee dat u het opnieuw moet installeren, zodat u de cassette als referentiepunt voor de grootte hebt.
Hoe een fietsketting te verwijderen
Zoek de snelkoppeling of verbindingspen die uw ketting bij elkaar houdt.
Een snelkoppeling heeft een set unieke in elkaar grijpende zijplaten en kan soms ook een andere kleur hebben voor eenvoudigere identificatie.
Een voegpen zal over het algemeen een andere kleur hebben dan de rest van de klinknagels. De verbindingspennen van Shimano en sommige andere merken zijn ook te herkennen aan een verhoogde ring rond de buitenomtrek van de pin.
In dit voorbeeld monteren we een Shimano HG-7100 12-speed ketting op een full-suspension mountainbike en een racefiets.
Als uw ketting een snelkoppeling gebruikt, plaatst u een snelkoppelingszoeklier aan weerszijden van de pinnen van de snelkoppeling.
Knijp in de tang en de link moet loskomen. Dit kan soms kracht vereisen, vooral op niet-herbruikbare snelkoppelingen.
Als de ketting bestemd is voor de bak en u geen geschikte verwijderlier hebt, kunt u een kettingbreker gebruiken om een van de klinknagels uit te drijven, in plaats van de snelkoppeling te ontgrendelen.
Als uw ketting een verbindingspen gebruikt, moet u een kettingbreker gebruiken om deze te verwijderen.
Gebruik het gereedschap om een van de klinknagels uit te drijven.
Zorg ervoor dat u de ketting en het gereedschap recht houdt om te voorkomen dat de pin onder een hoek wordt uitgedreven en schade aan het gereedschap veroorzaakt.
Met de snelkoppeling of verbindingspen nu verwijderd, kunt u de ketting voorzichtig verwijderen, door hem te trappen zodat deze van het kettingblad komt of door de achterderailleur te voeren.
Misschien wilt u een doek of doek gebruiken om de achtervork aan de aandrijfzijde te beschermen en te voorkomen dat de ketting erop slaat terwijl deze wordt verwijderd.
Hoe een nieuwe fietsketting te dimensioneren
Nu de oude ketting is verwijderd, kan deze worden weggegooid.
De meeste kwaliteitsfietswerkplaatsen hebben een metalen bak, zodat uw ketting kan worden gerecycled. Je zou het mee kunnen nemen naar je lokale werkplaats om vriendelijker te zijn voor het milieu.
Nieuwe kettingen worden doorgaans langer verzonden dan vereist en moeten op maat worden gesneden om aan uw fiets- en aandrijflijncombinatie te voldoen. Er kunnen enkele uitzonderingen zijn, zoals tandems of mountainbikes met een hoog pivot, waarvoor meerdere kettingen nodig zijn.
Sommige gebruikers gebruiken de oude ketting graag als referentiepunt om de nieuwe ketting op lengte te snijden.
Deze methode is perfect geldig, maar gaat ervan uit dat de versleten ketting oorspronkelijk op de juiste lengte is gesneden.
Als u weet dat dit het geval is en u uw cassette of crankstel niet in een ander formaat verandert, kunt u deze methode gebruiken.
Als alternatief kunt u, voordat u de ketting verwijdert, controleren of deze de juiste lengte heeft met behulp van de onderstaande methoden.
In plaats van de oude en nieuwe ketting naast elkaar te leggen, is het het beste om het aantal buitenste en binnenste schakels met elkaar te matchen, rekening houdend met het feit dat de oude ketting langwerpig zal zijn door slijtage. Dit kan gemakkelijk oplopen tot de lengte van een volledige kettingschakel, of meer.
Het is belangrijk dat de ketting de juiste lengte heeft, zodat deze in elke versnelling kan werken.
Als het te lang is, zal de ketting in de kleinste versnellingen doorzakken en schade veroorzaken. Als het te kort is, zal het de achterderailleur en hanger belasten, waardoor mogelijk beide componenten van het frame worden gescheurd.
Controleer bij het installeren van een ketting of deze directioneel is. Er kan aan één kant van de ketting worden geschreven of er kan een pijl zijn die de rijrichting van de ketting aangeeft.
Er zijn verschillende manieren om een ketting te dimensioneren en we zullen hier enkele van de meest voorkomende methoden doornemen.
Vergeet niet dat als u een snelle link gebruikt, u innerlijke schakels aan beide uiteinden van de keten moet hebben.
Als uw ketting verbinding maakt via een verbindingspen, moet de ketting aan het ene uiteinde een binnenste schakel hebben en aan het andere uiteinde een buitenste schakel. Een verbindingspenketting moet ook worden geleid met de buitenste schakel die vanaf de cassette naar het crankstel leidt.
Ook de maatvoering van Campagnolo 12-speed groupets verschilt. Dit wordt hieronder uitgelegd.
Een opmerking over full-suspension mountainbikes
Voor full-suspension mountainbikes moet u controleren of de benodigde kettinglengte niet verandert als uw ophanging wordt gecomprimeerd. Meet hiervoor de afstand van het midden van de crank tot het midden van de achteras.
Laat nu de lucht los (of verwijder de veer) uit de achterschokbreker en voer deze meting opnieuw uit. Grootte van de ketting ten opzichte van de langste van deze twee metingen.
Een ketting dimensioneren met behulp van de ‘klein-klein’-methode
Voor 2x- en 3x-aandrijflijnen is de meest nauwkeurige methode om een ketting te dimensioneren, de nieuwe ketting op het kleinste tandwiel van de cassette en sma te passenllest kettingblad.
Hoewel je nooit in deze versnelling zou rijden, is het de meest nauwkeurige omdat het de langst mogelijke lengte berekent die de ketting kan zijn.
Als u een elektronische groepset gebruikt, zult u merken dat u beperkt bent om de ketting in deze versnelling te plaatsen – als dat zo is, gebruik dan de ‘big-big’-methode, die hieronder wordt uitgelegd.
De ketting moet correct door de achterderailleur worden geleid en ervoor zorgen dat deze door beide katrolwielen gaat. Let op eventuele lipjes in de derailleurkooi en zorg ervoor dat de ketting aan de juiste kant zit.
Trek met de ketting op zijn plaats de twee uiteinden naar elkaar toe totdat de derailleurkooi begint te bewegen. Op dit punt weet je dat de kooi de ketting spant, zodat deze niet doorzakt of wrijft op de katrolwielen of zichzelf waar hij over de bovenste katrol wordt geleid.
Met de lengte bepaald, kunt u vervolgens de ketting doorsnijden op het punt waar de schakels elkaar overlappen.
Als u een snelle schakel gebruikt en het punt waarop de ketting overlapt niet overeenkomt (dwz als deze een buitenste schakel overlapt), gaat u naar de volgende beschikbare binnenste schakel en snijdt u daar.
Dit is ook het geval voor een verbindingspen, waarbij je de buitenste schakel moet matchen met een binnenste.
U kunt de snelkoppeling gedeeltelijk installeren (zonder erop te klikken) of de verbindingspen door de klinknagel voeren, maar duw deze niet in om te controleren of deze de juiste lengte heeft. Je kunt de lengte ook testen door handmatig in het grote kettingblad en het grootste cassettewiel te schakelen om te bevestigen dat het in deze versnelling werkt.
Dimensionering van een ketting met behulp van de ‘big-big’ methode
Deze methode omvat het wikkelen van de ongesneden ketting rond de grootste cassettetand en het grootste kettingblad, waarbij de derailleurs worden omzeild.
Trek de twee uiteinden van de ketting strak tegen elkaar aan en voeg vier extra schakels toe. Als de schakel die u moet snijden een buitenste schakel is en u een snelle schakel gebruikt, knipt u de ketting bij de volgende beschikbare klinknagel – dit is ook het geval als u een verbindingspen gebruikt.
U kunt het punt markeren waar u de ketting moet doorsnijden met behulp van een whiteboardmarkering.
Knip met behulp van een kettingbreker de ketting op de juiste lengte.
Installeer vervolgens de ketting goed en zorg ervoor dat deze de juiste route door de derailleurs neemt.
Campagnolo kettingmaat
Campagnolo’s voorgestelde methode voor ketengrootte verschilt per groep.
Voor kettingen met 11 versnellingen en minder beveelt Campagnolo de ‘klein-kleine’ methode aan, maar zegt dat de afstand tussen de ketting wanneer deze zich onder het bovenste katrolwiel bevindt tussen 8 en 15 mm moet zijn.
U kunt een inbussleutel van 8 mm als referentiepunt gebruiken om te controleren of deze ten minste in de opening past.
Voor zijn kettingen met 12 versnellingen dicteert het Italiaanse merk de kettinggrootte op basis van de achtervorklengte van uw fiets, ongeacht uw cassette- of kettingbladverhoudingen.
Neem een meetlint vanuit het midden van je crankstel en meet tot het midden van de achterste uitval.
Als uw achtervorklengte tussen 405 en 415 mm ligt, moet de kettinglengte 110 schakels zijn. Als het meer dan 415 mm is, moet de kettinglengte 112 schakels zijn.
Voor Campagnolo Ekar beveelt het merk de ‘big-big’ methode aan.
Verbinding maken met een nieuwe keten met behulp van een snelkoppeling of verbindingspin
Voor kettingen die een verbindingspen gebruiken, kunt u voorafgaand aan de installatie wat kettingsmeermiddel op de verbindingspen aanbrengen.
De verbindingspen wordt vanaf de binnenkant van de ketting naar u toe in de ketting geïnstalleerd.
Wanneer de piloot van de pin aan het einde wordt afgebroken, kan deze een kleine braam achterlaten en door de pin in deze richting te installeren, wordt voorkomen dat de braam contact maakt met de binnenkant van de cassettetanden, waar deze extra geluid kan veroorzaken.
Neem de twee uiteinden van de ketting en steek de pin ertussen.
Als je het moeilijk vindt om beide uiteinden van de ketting met elkaar te verbinden vanwege de spanning van de achterkant derailleur, je kunt de derailleurkooi met één hand naar beneden houden, of een gebogen spaak of ritssluiting gebruiken.
Gebruik het kettinggereedschap om de pin in te rijden en wees voorzichtig om te stoppen zodra deze zit. Er zullen twee weerstandspunten zijn en je wilt er zeker van zijn dat de diepte overeenkomt met de naburige klinknagels.
Wanneer de pin op zijn plaats zit, kunt u het uiteinde met een tang afklikken. Veel kettingbrekers hebben deze functie ingebouwd in het gereedschap.
Als u een Campagnolo-verbindingspin installeert, moet deze na installatie worden geplast. U moet ervoor zorgen dat uw kettinggereedschap compatibel is.
Voor kettingen met een snelkoppeling neemt u de twee uiteinden van de ketting en plaatst u de connectorkoppelingen met de hand. Je kunt nu de platen aan elkaar klikken en de ketting wordt samengevoegd.
Hiervoor kan een quick link tang worden gebruikt, maar een andere manier is om de master link door te trappen totdat deze boven de liggende achtervork zit.
Trek de achterrem aan en trap naar beneden. Je zou een luide klik moeten horen, wat aangeeft dat het op zijn plaats zit. Het is ook een laatste visuele controle waard.
Zodra de ketting is aangesloten, moet u uw fiets door een volledig scala aan versnellingen laten lopen om ervoor te zorgen dat deze correct werkt.