Mason kruipt al een paar jaar naar het maken van een volledige mountainbike, maar de Raw is er en het is het wachten waard geweest. Als je op zoek bent naar de beste hardtail mountainbike, een stalen frameset wilt die is ontworpen en gebouwd in het VK met echt fanatieke aandacht voor detail die een uitstekende rit levert, biedt de Mason een interessante propositie met zijn nieuwe Raw. Die propositie brengt echter hoge kosten met zich mee.
Design en esthetiek
Praten met Dom (eigenaar en hoofdontwerper bij Mason) over de Raw onthult een lange en vaak martelende reis door het maken van buizen en framebouw, zelfs volgens zijn veeleisende normen. In samenwerking met de Italiaanse specialist Dedacciai heeft het bedrijf een nieuwe versie van de premium Zero-buizen gemaakt, inclusief aangepaste ovaalvormige bovenbuizen en onderbuizen met een D-sectie aan de basis voor maximale lasverbinding.
De gebogen, uitgeweken en taps toelopende staande achtervork worden op maat gemaakt en gedeeld met de ISO adventure bike. De liggende achtervorken maken gebruik van extra robuuste Zero Uno en zijn ook ovaal, gebogen en taps toelopend met het laatste vormwerk dat in Schotland wordt gedaan door topbouwers Five Land Bikes. De verhuizing naar Five Land was ook een verschuiving van Mason’s gebruikelijke bouwers in Italië, deels vanwege Brexit en COVID-19, maar ook om te verschuiven wat ze met de fiets konden doen door samenwerking, niet alleen constructie. Dit omvat Five Land aangepaste gebogen de Reynolds-zitbuis (Dedacciai doet geen geschikte buis) die ook intern is teruggebracht tot 31,6 mm voor maximale zadelpencapaciteit. De balhoofdbuis is ook Reynolds, met ringversterking aan de boven- en onderkant en machinaal bewerkte lagerstoelen dankzij het Britse Bear Frame Supplies. De trapas is een stuk met schroefdraad van 73 mm, maar maakt gebruik van roestvrij staal voor maximale sterkte en corrosiebestendigheid. Ondanks de kenmerkende gebogen beugel op de staande achtervork, neemt het Raw-frame nog steeds 2,6 inch banden en een 34T-kettingblad. De aangepaste, cutaway ruiten en rembevestiging zorgen voor een supernette achterkant en je krijgt zelfs een old-school stijl kettingpijp om te voorkomen dat je schakels in het vuil slepen als het achterwiel eruit is.
Achterrem- en druppelleidingen worden intern door de onderbuis geleid en klappen vervolgens voor de trapas uit met behulp van Mason’s ‘MultiPort’-inzetstukken om de boel super netjes te houden. De achterrem wordt door de bovenbuis geleid en loopt vervolgens uitwendig onder de buitenspelsteun met behulp van P-clips of vaste kabelgeleiders. Productiefietsen krijgen ook een 3D-geprinte achtervorkbeschermer. De standaard frameconstructie heeft rack mounts en multi bolt ‘anything mounts’ op en onder de onderbuis en conventionele flesbevestigingen op de zitbuis. Deze kunnen worden verwisseld voor mannelijke accessoirebevestigingsarmaturen met schroefdraad als je dat wilt en je kunt ook bovenbuisbevestigingen toevoegen. Alle bouten en kabelgeleiders zijn van zwart roestvrij staal en het frame is volledig behandeld met eCoat corrosiebestendigheid van binnen en van buiten voordat het wordt geprimed en nat geverfd door Five Land in Vela grey, Filter Yellow en Sensor Blue kleuren.
Ondanks dat we in eerste instantie schrokken van de moderne trailgeometrie, heeft het testen met ontwikkelingsrijders zoals endurance-racer Josh Ibbott geleid tot een aantal behoorlijk progressieve cijfers: 66 graden hoofd, 75 graden stoel en 471 mm bereik, 1204 mm wielbasis (groot). Mason meet ‘sagged’ dus de hoeken zouden eigenlijk rond een graad slapper zijn met behulp van de methodologie van de meeste merken.
Componenten en bouw
Raw-opties beginnen met de frameset inclusief headset en alles erop en eraan en dan zijn er twee complete builds op basis van XT (£ 4.195) en SLX (£ 3.795) stop and go-uitrusting met RockShox SID Ultimate 120mm-vork en Hunt Trailwide V2 wielen. Ons monster volgde grotendeels de SLX-build, maar met XT-transmissie en Vittoria-banden met een hoog volume, maar kwam nog steeds onder de 13 kg met een 2,55 kg (geclaimd) framegewicht.
Voorstelling
Ervan uitgaande dat je het algoritme van het componentenpakket kent, zijn de eerste paar ruwe grondpedaalslagen op een hardtail cruciaal bij het vaststellen van het karakter ervan. Op de Raw betekende dat een zeer schoon en helder initieel vermogensgevoel voor staal door die roestvrijstalen BB met zijn grote onderbuislasaansluiting. Het relatief lage gewicht betekende dat het geen moeite had om de helder aanvoelende Vittoria-banden te versnellen tot beter dan verwachte snelheid na een lange rit naar de meren naar de lancering. In feite was het Zero Uno-achtergevoel bijna zorgwekkend voor mij over hoe stijf het zou kunnen zijn toen ik in een reeks bijzonder ruwe gebogen treden kantelde. In shocktermen gesproken, de demping bij lage snelheid van die zorgvuldig uitgeweken en taps toelopende achtervork is vrijwel perfect. Het slaat de kleine dingen over voor snelheid, maar micro buigt soepel in een ‘mid-stroke’ die de randen van scherpe rotsen rondt en stompe stoten indrukwekkend goed afbuigt voor gemoedsrust, bescherming van banden en behoud van tractie. Ik bedoel natuurlijk dat we het hier over een hardtail hebben, maar met de grote 2,6 inch achterband die op hoge tienerdruk draait op de uitstekende Hunt Trail Wide V2-wielen, was de Raw zeker dicht bij de hielen van de verwachtingen van de korte veerweg toen we vrijwel blind overstroomde losse rotspaden in het Lake District oplaadden.
De voorkant staat ook het plezier niet in de weg en hoewel we ons er goed van bewust zijn dat de RockShox SID Ultimate een overtreffende trap is, kunnen de Pro Koryak-staven ernstig meedogenloos zijn in slappe situaties. Al dat zwetende Dom en Dedacciai deden over de buizenset heeft de angel uit het spoor gezogen, precies zoals je zou willen van een stalen frame, dus zelfs als we sequentiële blokken blind raakten, was het geen probleem. De nette gussets en buisovalisatie betekenen dat er geen duidelijke afwijking of dither was in het volgen door de slappe balhoofdhoek. Een laaghangende BB-drop van 60 mm en een relatief lange wielbasis en achterkant geven hem serieuze stabiliteit, hetzij wanneer hij wordt geladen voor bikepacking of overstroomde Lake District-rotslopen zoals we bij de lancering waren. Hoewel tractieniveaus betekenden dat we geen kans kregen om de grote Moterra-voorband superhard te duwen of bermen te slaan, is er niets dat erop wijst dat het een noedel met een hoge gevelbeplating zal zijn als je hem meeneemt naar het park. Hoewel Italiaanse rubbercompounds niet altijd goed reageren op natte geologie van het Lake District, helpt de lange Italiaanse buizen achterste driehoek ook de achterkant goed verbonden te blijven.
Voordat de Raw begint te klinken als de zoveelste aggro trail hardtail-optie die meer over enduro gaat dan over doorstaan, is het erg belangrijk om te beseffen dat de algehele sfeer van het frame – vooral in onze build – erg helder, levend en erop gebrand was om het tempo omhoog, zowel langs als omlaag te duwen. Het is een natuurlijke lente en – ja, ik ga het ‘vreugde’ zeggen – was een echte bonus toen ik een paar dagen na een serieuze ruggengraatbuiger over een boomstronk naar de lancering kwam, waardoor ik in een geweldige positie kwam om te waarderen hoe comfortabel de fiets zou zijn voor een gehavende rijder dagen of weken in een episch avontuur.
Als back-up van het gemakkelijke afstandsframe voelt u dat de zithoek voornamelijk is ingesteld om dagenlang te trappen en niet om super verticale hellingen op te zetten, zodat u op de neus van het zadel moet zitten voor aankoop op de steilste secties. Mason heeft ook de zitbuizen relatief lang gehouden en de bovenste tubeless hellend dan sommige om zoveel ruimte in het mainframe te geven voor bikepacking-tassen.
Hoezeer we ook absoluut van de rit en de heerlijke detaillering van de Mason hielden, er is echter geen ontkomen aan de prijs. De hoeveelheid R &D die in het leidingwerk is gestopt, plus de kosten van het laten bouwen in een kleine batch in Schotland door Five Land, betekent dat het £ 1.000 of meer is dan andere vergelijkbare karakterframes die aangepaste buizensets hebben (sommige in topspecificatie Reynolds 853) maar zijn gemaakt en geschilderd in het Verre Oosten.
Vonnis
Als je op zoek bent naar een stalen allrounder met superieure rijkwaliteit voor zowel afstandsmissies als technische trailspeeltijd en heerlijke details, een kieskeurig achtergrondverhaal van een ontwerper en onberispelijke Schotse bouw en lakwerk waardeert, dan komt Mason’s Raw helemaal bovenaan. Aan dat soort originatie hangt onvermijdelijk een zeer premium prijskaartje, maar als u in staat bent om de prijs te betalen, zult u niet teleurgesteld zijn in uw investering.
Testomstandigheden
- Temperatuur: 8-18 graden
- Oppervlak: Natte rotsachtige Lake District dubbel en singletrek
Technische specificaties: Mason Raw MTB
- Prijs: $N / A / £ 3795 (£ 1695 frameset)
- Model: Mason Raw SLX
- Discipline: Trail/Avontuur
- Hoek van de kop: 66 graden
- Frame materiaal: Dedacciai Zero/Zero Uno en Reynolds custom cro-mo staal
- Grootte: Groot
- Gewicht: 12,9 kg
- Wielmaat: 29 x 2..6 inch
- Suspensie: Rock Shox SID Ultimate 120mm veerweg (45mm offset)
- Aandrijflijn: Shimano XT shifters en mech met Shimano XT 10-50T 12-speed cassette
- Krukken: Shimano Deore XT, 34t kettingset
- Remmen: Shimano SLX 4 potremmen met 180mm rotors
- Cockpit: Pro Koryak 780mm bar en 45mm stuurpen
- Wielstel: Hunt Trail Breed wiel
- Banden: Vittoria Martello voor en Vittoria Agarro 29×2.6 banden
- Zadelpen: X-Fusion Manic 175mm dropper post
- Zadel: Fizik Terra Argo X5 zadel