O2Feel iVog City Boost 6.1: de vlotte elektrische stadsfiets


De Vog, een klassieker in het gamma elektrisch ondersteunde fietsen van het Franse merk O2Feel, is omgevormd tot de iVog, synoniem met een batterij die eindelijk in het frame is geïntegreerd. Design en dynamisch gedrag profiteren rechtstreeks van deze metamorfose.
O2Feel iVog City Boost 6.1

Presentatie

Verankerd in het instapsegment sinds zijn debuut in 2019, is de O2Feel Vog in de loop der jaren geëvolueerd, waarbij het ontwerp is veranderd en een centrale motor is aangenomen voor bepaalde versies (met name de Vog N7C E5000 die we hebben getest). De 2021 Vog had zijn accu nog steeds in de bagagedrager, wat hem ondanks een gemoderniseerd frameontwerp een enigszins ouderwetse uitstraling gaf. In 2022 schakelt O2Feel over op een in het frame gemonteerde batterij voor zijn iVog-fietsen, die de Vog-fietsen in de catalogus vervangen en tegelijk een stapje hoger in de markt komen.

Van het eerste iVog City Up 3.1 model (1999 €) tot de duurdere iVog City Boost 6.1 (2699 €) die het onderwerp is van deze test, zijn ze nu allemaal uitgerust met een centrale motor van Shimano. Terwijl de 3.1 het nog moet doen met blokremmen, beschikken de duurdere modellen vanaf de 5.1 versie over hydraulische schijfremmen en een geïntegreerde versnellingsnaaf.

De hoogste daarvan, de iVog City Boost 6.1, is uitgerust met de nieuwste generatie Shimano stappenmotor, de E6100, die we al op de vlaggenschepen van het merk hadden kunnen waarderen (de iSwan N5E Di2 aan de stadskant en de iSwan Adventure Boost 6.1 aan de wegkant).

Comfort en ergonomie

Als evolutie van de Vog, verandert de iVog niets aan het ontwerp van zijn oudere broer, ondanks de integratie van de batterij in het frame. De reden hiervoor is dat de accu niet in de onderbuis, maar in de zitbuis past. Meer precies voor de zitbuis, waardoor deze weliswaar niet volledig wordt verborgen, maar wel een te massief ontwerp wordt vermeden. Toch had het op een meer discrete manier geïntegreerd kunnen worden als het dunner en langer was geweest om helemaal tot aan de zitbuis door te lopen.

De accu is dus op het eerste gezicht zichtbaar, maar heeft de verdienste gemakkelijk toegankelijk te zijn en bovenal zeer goed geplaatst voor de balans van de fiets, gecentreerd en laag genoeg om het zwaartepunt niet te veel te verhogen. In ieder geval is de motor in deze configuratie veel aangenamer dan met de accu in de bagagedrager.

We waarderen ook de goede bouwkwaliteit van de motor, ondanks de zichtbare lasnaden die verraden dat de motor meer in het middensegment dan in het topsegment is gepositioneerd. De glanzende lak ziet er solide uit en is terug te vinden op de metalen spatborden en de vork, voor een visueel zeer homogeen geheel.

Elegant en robuust van uiterlijk, de spatborden hadden iets lager op de wielen mogen zitten, vooral aan de voorkant om spatten op schoenen te voorkomen.

Als goede stadsfiets biedt de iVog City Boost 6.1 een comfortabele zithouding, met de rug rechtop, dankzij het hoge stuur en het gebogen stuur. De stuurpen is in hoek verstelbaar voor een betere pasvorm.

Het comfort van de rijpositie wordt gehandhaafd door een Suntour Nex verende voorvork. De slag van 50 mm is voldoende om de grootste schokken veroorzaakt door de gebreken van de weg te absorberen en zijn stijfheid blijkt voldoende om een goede stabiliteit van de richting te garanderen.

De brede, goed gepolsterde, elastomeer verende zitting zorgt voor een goed onthaal. De geveerde Satori Solo zadelpen absorbeert ook de zwaarste schokken voor optimaal comfort.

De 28″ banden zijn CST (C1635 lekvrij) en zijn zeer belangrijk voor het comfort. De doorsnede van 1,75 inch is voldoende voor een stadsfiets en is een goed compromis tussen comfort en prestaties. Voor meer off-road gebruik zouden we echter kiezen voor bredere banden, zoals die van de iSwan Adventure Boost 6.1 of de iVog Explorer Boost 4.1.

De iVog City Boost 6.1 is uitgerust met een Spanninga Pixeo achterlicht, dat op de bagagedrager is gemonteerd en goed zicht biedt. Aan de voorzijde moet u het echter doen met een bescheiden Axa Compact Line koplamp die slechts 20 lux uitstraalt. Dit is voldoende in de stad met openbare verlichting, maar duidelijk te zwak om buiten de bebouwde kom iets te zien.

Voor zijn praktische bruikbaarheid in de stad waarderen wij het Axa Solid Plus frameslot waarmee het achterwiel kan worden vergrendeld, wat een minieme stop mogelijk maakt zonder de fiets aan een vast punt te hoeven vastmaken en storend is voor een dief die weg zou willen rijden nadat hij de andere sloten die u normaal bevestigd zou hebben, heeft overwonnen.

Rijden

In tegenstelling tot zijn kleinere broertjes City Up 3.1, 4.1 en 5.1, die de Shimano Steps E5000 centrale aandrijving van de vorige Vog hebben behouden, profiteert de iVog City 6.1 Boost van een recentere E6100. Deze aandrijving is compacter, stiller en efficiënter, bij uitstek geschikt voor stadsfietsen en is capabeler dan de E5000 als het gaat om het beklimmen van steile hellingen.

Dit belet niet dat hij zacht blijft wanneer dat nodig is, met name door gebruik te maken van zijn eerste twee ondersteuningsmodi, die al de nodige hulp bieden om rustig door de stad te rollen tot 26 km/u – een snelheid waarboven de assistentie afbreekt. De derde en laatste ondersteuningsmodus wordt alleen gebruikt voor grote beklimmingen of in geval van sterke tegenwind, als u een goede snelheid wilt aanhouden.

Natuurlijk kan hij ook gebruikt worden om steeds zo weinig mogelijk inspanning te leveren, in welk geval het nog steeds mogelijk is om de derde ondersteuningsmodus te gebruiken zonder al te veel afbreuk te doen aan de natuurlijkheid van het trappen, aangezien de motor zuinig zijn kracht levert. Een licht fluitend geluid is hoorbaar wanneer de motor wordt belast en de trapfrequentie wordt opgevoerd, maar dit is een van de meest discrete op de markt en wordt totaal vergeten in het stadslawaai.

De op het stuur gemonteerde ondersteuningsbediening van de SCE5000 is heel eenvoudig, met slechts drie knoppen op de voorkant. De twee meest linkse worden gebruikt om de mate van hulp te verhogen of te verlagen. We hadden graag gezien dat ze iets groter waren geweest, zodat ze gemakkelijker te bedienen waren met handschoenen aan. Met de derde knop kan het display rechtsonder op het monochroom verlichte scherm worden doorlopen: kilometerteller (totale met de fiets afgelegde afstand), gedeeltelijke afstand sinds de laatste reset en geschatte resterende actieradius (in kilometers) zijn de enige drie beschikbare stukjes informatie. Het minimum voor een elektrisch ondersteunde fiets, kortom, maar voldoende voor veel gebruikers en voor een fiets die meer utilitair dan echt recreatief is.

De Shimano Nexus Inter-5E geïntegreerde versnellingsnaaf transmissie is zowel soepel als responsief, en komt goed tot zijn recht op een stadsfiets. Hiermee kunt u op elk moment van versnelling veranderen, of u nu bergop op de pedalen trapt of zelfs bij stilstand, om weer in de juiste versnelling te komen. Shimano heeft zijn systeem in de loop der jaren duidelijk verbeterd, want het is niet meer nodig om te stoppen met trappen bij het schakelen, zelfs niet kort.

Een duidelijk comfort, met als enige echte nadeel in onze ogen de beperkte ontwikkelingsruimte die het gebruik van deze hub met zich meebrengt. Met een kettingblad van 38 tanden en een versnellingsbereik van 263% is het inderdaad vrij moeilijk om met deze fiets hard te rijden, want je begint serieus te knarsen na 30 km/h. Dit is echter geen grote beperking bij gebruik in de stad met een fiets die toch al niet ontworpen is voor snelheid; we hebben nog altijd liever geen moeite met de beklimmingen dan dat we de 40 km/u kunnen overschrijden.

Hoge snelheid of niet, je moet snel kunnen stoppen met een elektrische fiets die 25,5 kg weegt. Gelukkig heeft O2Feel hiervoor gezorgd, want de iVog City Boost 6.1 is uitgerust met een Jagwire Attack-U hydraulisch remsysteem met dubbele zuigerremklauwen en 160 mm schijven. Hoewel dit niet het meest agressieve remsysteem is dat we op een stadsfiets hebben uitgeprobeerd, is het toch behoorlijk toereikend, zodat je op een droge ondergrond in ongeveer 3 m tot stilstand kunt komen (totale belasting van ongeveer 110 kg, fiets en uitrusting inbegrepen).

Autonomie

Ondanks de bescheiden 400 Wh batterij biedt de iVog City Boost 6.1 volgens O2Feel een autonomie tot 130 km. Zoals vaak het geval is met de door de fabrikanten aangekondigde cijfers, die overeenkomen met ideale situaties, op een vlakke en gladde ondergrond, zonder wind en met gebruikmaking van de kleinste ondersteuningsmodus, lijkt het illusoir te verwachten dat een dergelijke afstand in de praktijk kan worden bereikt.

Onze praktijktest in de maximale ondersteuningsstand (3) kostte ons niettemin bijna 47 km met 469 m positief hoogteverschil. Dit komt overeen met de minimale actieradius die men kan verwachten en het is niet moeilijk om 15 tot 20 km te winnen door wat redelijker met de ondersteuning om te gaan (stand 1 of 2, stand 3 reserveren voor de grote beklimmingen).

O2Feel biedt een optie “iPowerFit Duo” die eenvoudigweg overeenkomt met de aankoop van een tweede batterij bij de fiets. Een grotere batterij is echter niet beschikbaar, omdat de ruimte in het frame beperkt is.

U hoeft geen haast te hebben om energie te tanken met de bescheiden 2 A lader die bij de fiets wordt geleverd. Het duurt ongeveer 6 uur om op te laden. Daarom is het beter te denken aan opladen tijdens de nacht, bijvoorbeeld.

Productspecificaties

  • Materiaal: Aluminium 6061
  • Motor: Centraal / Pedaal
  • Aantal versnellingen: 5
  • Bereik volgens zeggen: 130 km
  • Gewicht batterij: NC
  • Batterij: O2Feel iPowerFit 400
  • Wielen: 28 inch
  • Bagagerek / Slot / Gereedschapskit: Ja / Ja / Nee
  • Gewicht fiets: 25,5 kg
  • Catergorie: elektrische stadsfiets

Voordelen

  • Comfortabel.
  • Naaf met geïntegreerde tandwielen.
  • Goede hulp, vlot en discreet.

Nadelen

  • Koplamp niet sterk genoeg om ’s nachts buiten de bebouwde kom te rijden.
  • Voorspatbord niet laag genoeg op het wiel.
  • De batterij zou beter geïntegreerd kunnen worden.

Conclusie

De iVog City Boost 6.1 is soepel en comfortabel om te rijden. Hij is wendbaarder dan zijn Vog-voorgangers dankzij een batterij die lager in de fiets gecentreerd en geplaatst is, en ook eleganter, en blijkt perfect aangepast aan stadsgebruik met zijn Nexus-naafversnelling die zeer soepel en gebruiksvriendelijk is.

Recente artikels