De super radicale On-One Wrekker mountainbike heeft een passend interessant verhaal, te beginnen met het beruchte Sick bikes bedrijf en On-One’s Hello Dave, wat in wezen de stalen versie van dit frame is. Het heeft ook een eerdere vorm gehad onder de Titus-vlag, maar het veranderen van merken binnen de Planet-X-portfolio betekent niet dat het zijn uitstekende detaillering heeft verloren, ondanks de economische prijs.
Gericht op het zijn van de beste hardtail mountainbike, is deze versie geladen met topkwaliteit SRAM GX AXS-kit en RockShox Lyrik-vork om zijn chaos-temmende potentieel te maximaliseren en ook zijn indrukwekkend efficiënte dagelijkse rijbereidheid uit te breiden.
Ontwerp en geometrie
Als je hier naar de Wrekker-foto’s kijkt, zou het je vergeven zijn als je dacht dat ik ze heb uitgerekt om in de opmaak te passen. Maar nee, dat is echt een balhoofdhoek van 62 graden die de 44 mm offset, 150 mm vork ver naar voren gooit aan het einde van een al enorme 510 mm bereikfiguur op dit grote frame. De hoek van 77 graden van de rechte zitbuis is meer verticaal dan de meeste en de 459 mm achtervork geeft een wielbasis van 1.335 mm. Voor de goede orde, dat is bijna een graad slapper en 45 mm langer dan de grootste maat Specialized Demo DH-fiets.
Hoe noten de cijfers ook zijn, er zijn een aantal echt leuke details aan de titaniumbouw. De oversized bovenbuis is enigszins ovaal aan de bovenkant van de taps toelopende balhoofdbuis en de onderbuis is geknikt aan het kopeinde voordat hij iets kwadratuurt bij de trapas. De trapas krijgt lipjes voor een kettingbevestigingsapparaat, wat geen slecht idee is op een hardtail met DH-hoeken en er is massa’s ruimte voor vet rubber aan de achterkant van de fiets. De achtervork eindigt in grote uitvalopeningen met kap, terwijl de stoel omhoog en rond blijft buigen met een lichte S-uitwijking die ze naar de bovenste A-framebeugel brengt. De sleuf van de zitbuis is naar achteren gericht, wat een zwarte vlek is, maar dat komt omdat er een grote beugelpijp aan de voorkant is. Verlengde zitbuislengtes zijn nog steeds redelijk met 460 mm op deze grote die op de meeste geometriekaarten meer dan een XL zou zijn.
Het ontbreken van flessenbaas of knikken / rondingen betekent voldoende ruimte voor een lange druppelpaal en wordt standaard geleverd met 175 mm. Dat betekent slechts één bidonhouder in het frame en de kabel / remgeleiding is extern, maar ik heb liever gemakkelijke toegang dan een gecompromitteerd framegevoel van te veel buiswerking. Lasergeëtste merkpanelen op de onderbuis en bewerkte logo’s op het massieve achtervork en de balhoofdbuis maken de onverwoestbare esthetiek compleet.
Componenten en bouw
On-One heeft hun premium-opties echt opgevoerd en hoewel je de Wrekker kunt krijgen met kabel SRAM GX en een fatsoenlijke Pike-vork voor $ 2.357,49 / £ 2.299, heeft deze fiets draadloze SRAM GX AXS en een RockShox Lyrik Ultimate 150mm-vork. Ja, het is de oudere 2021-versie, maar als je onze Lyrik Ultimate -recensie hier leest, zul je je realiseren dat dat geen slechte zaak is.
Het andere grote nieuws van On One is dat ze nu hutchinson-bandenopties van hoge kwaliteit aan hun builds hebben toegevoegd, in dit geval de uitstekende Griffus-allrounder. Omdat alle fietsen in eigen huis worden gebouwd in Rotherham in South Yorkshire, Engeland, kunt u bij het bestellen verschillende banden en contactpunten kiezen. Er is echter niets mis met de superkorte 35 mm Serfas-stuurpen, 780 mm riser bar en enkele klemgrepen en het zadel is prima als er niets bijzonders is. Hetzelfde geldt voor de SRAM G2 R-remmen en WTB i30-velgen, maar de snel reagerende 150-punts pick-up achternaaf is een echte responsiviteitsbooster. Je zult echter zelf tubeless kleppen en kit moeten toevoegen, omdat On-One niet wordt geleverd met het geïnstalleerd omdat bezorgers niet van melkachtige rommelrampen houden. Het feit dat je een goed afgewerkte en gedetailleerde titanium fiets krijgt met dit niveau van specificaties op het 3k-teken is opmerkelijk, zelfs in vergelijking met andere online merken.
Rijgedrag, handling en prestaties
De eerste vraag die iemand stelde toen ze de fiets zagen was ‘kun je echt iets rijden dat slap is op normale ritten?’, en voordat ik voor het eerst de Hello Dave reed, had ik zeker ook mijn twijfels.
Maar als je eenmaal stapvoets over de uitgesproken stuurflop heen bent, is het opvallend hoe snel de Wrekker helemaal prima aanvoelt. Het heeft wel een bredere lijn nodig rond haakse bochten en je zult nog steeds af en toe de achterband schuren op een apex rock of stomp thoed de meeste fietsen zouden ver voorbij zijn. Het vooruitzicht om die mooie mech in het proces uit te wissen, zal waarschijnlijk benadrukken hoe voorzichtig je daar ook mee bent. Zodra je met een redelijke snelheid gaat, maken de korte ‘Scandi flick’-steel en vorkverstelling het kantelen van de Wrekker in eerdere en meer voor de hand liggende hoek zeising een tweede natuur. De verlengde wielbasis en super slappe kop geven niet verrassend enorme hoeveelheden stabiliteit om echt hard te duwen op losse, steile, vorkpesten of gladde oppervlakken. Voeg daarbij de super soepele slag en eenvoudige compressie van de Charger 2-demper in de Lyrik Ultimate-vork en de uitstekende karkascompliance en dikke zijknoppen van de Hutchinson-banden en wrekking is het laatste wat het voelt alsof het op de On-One kan gebeuren. Gezien het feit dat het medium nog steeds een bereik van 479 mm heeft, zou je ook gemakkelijk kunnen downsizen voor een beetje meer wendbaarheid.
Als je iets weet over fietsdynamiek, zul je niet geschokt zijn om te horen dat het optillen van het voorwiel voor een val of handleiding aanzienlijk meer inspanning vereist dan een kortere fiets, vooral een met een kortere achterkant. Net als de besturing is het slechts een kwestie van tijd voordat je je draaipunten aanpast en wat heupstoot toevoegt, maar wees gewoon voorzichtig om terug te keren op meer conventionele fietsen, anders loop je spectaculair uit. Doe geen moeite om de Wrekker (of de Hello Dave) te kopen als je van het schralpen van leembochten of het scalperen van bermen houdt, want de achterkant is daarvoor te lang en gripvast.
Die superlange achtervork combineert heel goed met de steile zithoek om de Wrekker opmerkelijk goed te maken in het opschieten van vreselijke beklimmingen, ook al heeft de smallere achterband een ondieper loopvlak dan de voorkant. De 50 mm BB-val geeft een behoorlijke pedaalspeling zonder dat de fiets op snelheid of tijdens het remmen aanvoelt. De titanium buizen maken de Wrekker ook ongeveer een kilo lichter dan de stalen Hello Dave voor ‘slechts’ $ 400 / £ 400 meer, wat de investering waard is als je veel en / of een lange weg fietst.
Het titanium frame zorgt ook voor een geweldige balans van het gevoel. Het is niet het gladste Ti-frame dat ik heb gereden, en het is ook niet zo zacht en veerkrachtig als de stalen Hello Dave. Het heeft echter nog steeds merkbaar meer compliance dan het gemiddelde gelegeerde hardcore hardtailframe en het voelt veel levendiger aan dan Reynolds 725 stalen hardtails die ik heb gereden. Voeg daarbij het lage gewicht en een echt positief gebruik van het vermogen dat je via de bijna onmiddellijke naafverbinding via de SRAM-cranks plaatst en de Wrekker is een veel betere allrounder in XC / Trail-stijl dan ik had verwacht. De compliance helpt ook het comfort in het zadel, wat een echt probleem kan zijn op steilere zadelbuisfietsen en terwijl ik verwachtte dat de meeste van mijn tests korte knallen rond de dwaze kant van het bos zouden zijn, ging ik uiteindelijk zonder zorgen de heuvels rond.
De kwaliteit van de vork betekent ook dat de stijfheid die aan de voorkant wordt toegevoegd met de subtiele vormgeving geen armpomp of handvermoeidheid veroorzaakt, zelfs niet wanneer u op jacht bent of lange reizen volophangingsfietsen laat vallen op de lokale rode en zwarte pistes. De stijfheid is zeer welkom om optimaal gebruik te maken van die radicale hoeken in de rafelige randrijmomenten die niet alleen worden aangemoedigd, maar ook worden benadrukt zodra je de zwaartekracht op je zij hebt. Het enige wat ik zou zeggen is dat de voorkant zo gecomponeerd is, dat het gemakkelijk is om te vergeten dat je op een hardtail zit totdat je voeten van de pedalen worden geblazen en je een sectie moet rodeoën. Je hoeft je in ieder geval geen zorgen te maken over krassen op de lak als je het frame na een smerige sessie opruimt, is zalig in vergelijking met een gelakte fiets met ingewikkelde verende koppelingen en schokzakken.
Vonnis
Het ziet er misschien gek uit, maar On-One’s Wrekker beantwoordt de meeste vragen over hoe slack te slap is op een opmerkelijk positieve, belachelijk capabele manier. Het is ook niet alleen een steile DH-freak, want het levendige framegevoel, het lage gewicht en de scherpe klimprestaties maken het een efficiënte en plezierige dagrijder.
Voeg een stoer, mooi gedetailleerd zoet rijdend titanium frame, uitstekende vork, versnellingen en banden met fatsoenlijke ondersteuningscomponenten toe voor een uitstekende prijs-kwaliteitverhouding, en de Wrekker wordt ten zeerste aanbevolen. Tenzij je van handleidingen, achterwielschuifjes en echt krappe haarspeldbochten houdt, want het is absoluut onzin, bekijk voor dat soort rijden in plaats daarvan de meer conventionele Titus Viajero.
Technische specificaties: On-One Wrekker Ti GX AXS
- Prijs: 3.074,99 dollar / 2999,99 pond
- Discipline: Trail/Enduro
- Lijst: Graad 9 3AL-2.5V Titanium
- Balhoofdhoek: 62 graden
- Zitplaats tuhoek zijn: 77 graden
- Bereiken: 479mm (medium getest)
- Vork: RockShox Lyrik Ultimate (2021) 150mm veerweg, 42mm offset
- Wielen: WTB i30 velgen met Planet-X 150 naven
- Banden: Hutchinson Griffus 29 x 2,5 inch voor en 29 x 2,4 inch achterbanden
- Aandrijflijn: SRAM GX Eagle AXS, 10-52 tanden 12-speed cassette
- Remmen: SRAM G2 R / SRAM Centerline Rotors (200/180)
- Zadelpen: Rockshox Reverb, 175mm
- Zadel: San Marco GND
- Bar: Selcof Enduro 6, 780 mm
- Stengel: Selcof Tickety Boo 35
- Maten: XS, S, M (getest), L, XL
- Gewicht: 13,75 kg