Toen BMC details vrijgaf over de racefietsen die het Absolute Absalon-BMC-team zou rijden voor het seizoen 2021, zeiden ze dat Pauline Ferrand-Prévot op een aangepaste fiets zou racen. Deze week heeft het Zwitserse merk eindelijk de fiets van Ferrand-Prévot onthuld met een op maat ontworpen kleurstelling met wereldkampioensthema.
Het ontwerp draait om de traditionele WK-strepen van de UCI, ter herdenking van de overwinning van de Française in de XCO-race van vorig jaar. Het ontwerp is gemaakt door de in Milaan gevestigde kunstenaar NO CURVES, die tape gebruikt om hun unieke ontwerpen te creëren.
“Het was als een uitnodiging om mijn plaats in te nemen in zijn artistieke universum”, zei de meervoudig wereldkampioen. “Ik denk niet dat ik een creatieve kant heb, maar ik moet toegeven dat ik echt in het spel ben gekomen.”
Om het ontwerp te inspireren, stelde NO CURVES, wiens identiteit geheim is, Ferrand-Prévot een reeks vragen en eiste dat ze antwoordde in de vorm van foto’s.
“Je hebt te maken met deze buitengewone tegenstrijdigheid die een BMC-fiets is – ontworpen met ongelooflijke digitale software, maar uiteindelijk nog steeds gemaakt op een ambachtelijke en artistieke manier,” zei de kunstenaar. “Het maakt duidelijk dat technologie – hoe perfect ook – nog steeds de creativiteit en intuïtie van mensen nodig heeft.”
Er is een panter op de balhoofdbuis, die de kalmte van Ferrand-Prévot vertegenwoordigt in combinatie met een interne intensiteit die op de wedstrijddag wordt vrijgegeven.
Er zijn gedeconstrueerde bergen op de kruising van de onderbuis en de zitbuis, die een knipoog zijn naar het natuurlijke terrein van mountainbiken en de hoogte- en dieptepunten van de sport.
“Er is altijd een deel van mij dat gereserveerd is, en ik heb geen idee hoe NO CURVES me zo goed heeft samengevat, zei Ferrand-Prévot. ” Hij heeft het krankzinnige vermogen om met een bredere lens naar me te kijken – van mijn sportieve leven tot mij als vrouw. Het was fascinerend om zijn externe perspectief te krijgen. Hij had monsterlijk veel werk verzet om echt te kijken naar wat er in mijn kern zit en wat ik dicht bij mijn hart houd.”
Qua technische details van de fiets rijdt Ferrand-Prévot een maatje kleiner, en haar Viertakt weegt net boven de 10kg. De fiets is uitgerust met top-end SRAM en RockShox componenten.
Voor de vering draait ze een 100mm RockShox SID Ultimate voorvork en een 100mm SID Lux Ultimate schokdemper om snel werk te maken van technische WK-parcoursen. De aandrijflijn maakt gebruik van SRAM XX1 Eagle AXS en Ferrand-Prévot maakt gebruik van een 32 of 24T kettingblad, afhankelijk van het parcours. De remmen zijn SRAM’s Level Ultimate model met 160mm rotors.
Duke carbon wielen zijn gewikkeld in Vittoria Mezcal banden in een 2.25in maat. De meeste andere stukjes zijn van BMC en het zadel is een Prologo PAS die is versierd met wereldkampioenstrepen en dezelfde panter die op de balhoofdbuis staat.
“Ik was al verliefd op de geometrie van mijn BMC’s, nu ben ik meer dan ooit trots, vereerd en blij om ze elke dag te rijden,” zei Ferrand-Prévot.
Technische specificaties: Pauline Ferrand-Prévot’s BMC Fourstroke
- Frame: BMC Fourstroke, Ferrand-Prévot zal ook een BMC Twostroke hardtail rijden
- Vork: RockShox SID Ultimate, 100mm
- Schok: RockShox SID Lux Ultimate, 100mm
- Derailleur: SRAM XX1 Eagle AXS
- Cassette: SRAM XX1 Adelaar, 10-50T
- Wielen: Duke carbon
- Banden: Vittoria Mezcal, 2.25in
- Stuur: BMC carbon, 700mm
- Handvatten: MTB 90
- Pedalen: Tijd
- Zadel: Prologo PAS