Beste racefietsen in 2022 kopen, review en aanbiedingen


De racefiets is niet alleen een sneller vervoermiddel, het is ook een uitstekende manier om in vorm te blijven en om als gast van het fietsen te genieten. Wielrennen op de weg is een trend geworden, veel professionele wielrenners doen het, om nog maar te zwijgen van degenen die er alleen op uit willen trekken. Maar welke fiets moet je kiezen voor deze interessante buitenactiviteit? Volg deze koopgids om de beste racefietsen te ontdekken.
racefiets

Trek Domane SL 6 Shimano Ultegra Racefiets

De beste racefiets
Trek Domane SL 6 Shimano Ultegra Racefiets
De Trek Domane SL6 racefiets is voorzien van IsoSpeed-technologie voor en achter en biedt je het beste comfort.

De Trek Domane SL6 racefiets heeft een intern opbergvak waarin je al je gereedschap en uitrusting kwijt kunt. Uitgerust met goede kwaliteit Bontrager Paradigm tubeless ready wielen, geeft deze fiets je het beste comfort tijdens je avonturen, zelfs op vrij lastige wegen. De Domane SL6 is een verrassend veelzijdige racefiets, want hij kan ook als racefiets worden gebruikt dankzij het lichtgewicht carbon frame en de IsoSpeed technologie.

Deze Trek Domane SL 6 racefiets is uitgerust met hydraulische schijfremmen die een betere veiligheid kunnen garanderen. Deze fiets is snel en efficiënt, heeft verborgen kabels en aerodynamische buizen waarmee je een uitstekende snelheid kunt halen zonder je extra in te spannen. Deze fiets, met een zeer elegant design, past zich perfect aan aan alle morfologieën, man of vrouw.

  • Heeft een stabiel uithoudingsvermogen en is comfortabel over lange afstanden
  • Perfect om een racefiets te zijn
  • Praktisch
  • Het gewicht is niet aangegeven
  • Geen instructies

Grindfiets 2021 Trek Checkpoint ALR 4 Shimano GRX Groen

De beste racefiets voor minder dan 1500 euro
Grindfiets 2021 Trek Checkpoint ALR 4 Shimano GRX Groen
De Ckeckpoint ALR 4 racefiets is de perfecte metgezel voor avontuurlijk rijden op wegen en trails.

De Checkpoint ALR 4 racefiets is een veelzijdige fiets die past bij elke rijstijl. Het is een ideale fiets voor gravel ritten, woon-werkverkeer of bikepacking avonturen. Dit type fiets is gebouwd om de ontberingen van gravel en onverharde wegen aan te kunnen. De bovenbuis, zitbuis en beide zijden van de onderbuis hebben bevestigingspunten om gemakkelijk extra spullen of blikjes mee te nemen.

De Ckeckpoint ALR 4 racefiets heeft Stranglehold uitvaleinden om het afstellen van de geometrie of het ombouwen naar singlespeed te vereenvoudigen. De fiets heeft een aluminium frame, interne kabelgeleiding en schijfremmen. In de banden is een verbazingwekkende speling ontworpen waardoor ze tot 45C kunnen worden gemonteerd voor extra grip en stabiliteit.

  • Veelzijdige racefiets (woon-werkverkeer, gravel rijden, bikepacking avonturen)
  • Efficiënter met Wurggreep uitvallers
  • Er is wat verwarring in de draad apparatuur

Trek Emonda SL 7 Disc racefiets

De beste professionele racefiets
Trek Emonda SL 7 Disc
Rij twee keer zo snel met de Trek Emonda Sl 7 racefiets op elk terrein. Gebouwd met een aërodynamisch ontwerp, zal het elke uitdaging aan kunnen.

Deze racefiets is zowel ultralicht als snel dankzij zijn aerodynamische ontwerp. De structuur is gemaakt van koolstof om hem nog lichter te maken. Bovendien is deze Trek racefiets uitgerust met een SRAM Force AXS vermogenssensor die perfect is voor wielrenners. Of het nu voor de dagelijkse boodschappen is of voor een ritje door het bos, deze Trek racefiets zal zeker voldoen.

Dankzij de cassettes met 12 versnellingen kun je je cadans met meer precisie aanpassen aan je wensen. Niet te vergeten dat deze Trek racefiets gebruikt kan worden tijdens de meest intense ritten. Dit soort racefiets kan zonder problemen worden bereden, zelfs op de meest extreme plaatsen. Bovendien heeft dit type racefiets alle kenmerken die nodig zijn voor een betrouwbare en snelle fiets.

  • Met een 12-speed cassette kunt u uw cadans nauwkeuriger regelen
  • Sneller op de vlakke stukken en op de heuvels
  • In staat om de hoogste pieken te beklimmen
  • De fiets is vrij zwaar

Trek Domane+ LT

De beste elektrische racefiets
Trek Domane+ LT
De Trek Domane+ LT is de racefiets voor het beklimmen van heuvels zonder je longen uit je lijf te spugen. De elektrische ondersteuning is goed uitgebalanceerd, zodat je niet het gevoel hebt dat je op een motor rijdt.

Racefietsen waren de laatste die elektrisch gingen. Een paar jaar is genoeg geweest om ze in te halen. De Trek Domane+ LT, de elektrische versie van de nieuwste Domane Disc 2020, is daar het bewijs van. Met een gewicht van minder dan 14 kg op de weegschaal claimt het beest een actieradius van meer dan 100 km bij continu gebruik.

U kunt de accu in een paar seconden verwijderen om het gewicht terug te brengen tot 10,7 kg en een echte racefiets te hebben. Aan de motorzijde heeft Trek gekozen voor het 60 Nm Fazua Evation Drive Pack, dat ondersteuning biedt tot 25 km/h. En zoals bij elke high-end racefiets zijn het frame en de voorvork gemaakt van carbon met een Shimano Ultegra 2 x 11 versnellingsbak.

  • Dezelfde ervaring en hetzelfde gevoel als een gewone wegfiets
  • Je kunt trappen zodra je de motor hebt verwijderd
  • Trapas en pedalen niet inbegrepen

Cannondale TOPSTONE VROUW LINKER

De beste racefiets voor dames
Cannondale TOPSTONE VROUW LINKER
Cannondale biedt deze Gravel fiets aan voor vrouwen die graag in de wildernis rijden.

Deze gravelbike voor dames is agressief op ruige trails en soepel op het asfalt en is voorzien van een Shimano GRX 800 Wide aandrijving die samenwerkt met een Shimano HG601 11-speed ketting. Het carbon frame is uitgerust met het Kingpin veersysteem, dat de fiets soepeler maakt en meer schokdemping biedt op ruige trails.

Laten we het eens hebben over de Lefty Olivier voorvork, die deze Gravel Bike onderscheidt van de massa. Met 30 mm veerweg absorbeert hij schokken en verbetert hij het rijgedrag en de precisie. Een aerodynamisch frame voor veel levendigheid, brede 47c wielen om de ruigste trails aan te kunnen. Comfort wordt verzorgd door een Fabric Scoop Shallow Elite zadel om de juiste positie te vinden. Een echt juweeltje dat Cannondale aan de dames aanbiedt!

  • KingPin ophanging
  • Lefty Olivier vork
  • Compatibel met een telescopische zadelpen
  • Geen spatbord, maar steun reeds voorzien

SCHRAPER SPEGO GRIND

De beste racefiets voor minder dan 1000 euro
SCHRAPER SPEGO GRIND
Ontdek hoe de HUTCHINSON TORO CX 700 x 32 mm banden van deze goedkope racefiets zich houden op de gebaande paden en asfaltwegen. Het resultaat van uitzonderlijk werk met de SHIMANO CLARIS transmissie!

De Scrapper Spego Gravel verwijst naar deze gravelbike die minder dan 1000 euro kost en verkrijgbaar is in de maten S, M en L. Hij is geschikt voor verschillende lichaamstypes en heeft een hoogte van respectievelijk 48, 52 en 57 cm. Om de stijfheid van het aluminium frame te compenseren, heeft de fabrikant gekozen voor een carbon voorvork die het rijden vergemakkelijkt en preciezer maakt. Het carbon maakt een racefiets met een correct gewicht van 11,3 kg mogelijk.

Wielen met 17 mm brede en 28 mm hoge velgen werken in combinatie met HUTCHINSON TORO CX 700 x 32 mm banden om snelheid en grip te combineren op alle soorten tracks. De SHIMANO CLARIS transmissie, 2×8 versnellingen, is er voor snelheid en betrouwbaarheid, terwijl de 160 en 140 mm schijfremmen (voor en achter) levendig en soepel zullen blijken te zijn om de stops onder controle te houden. Voor deze prijs is dit een zeer goed uitgeruste fiets!

  • Veelzijdige racefiets (voor asfaltwegen en trails)
  • Nauwkeurige en efficiënte schijfremmen
  • Shimano versnellingsbak
  • Zwaar aluminium frame

SCHRAPER SPEGO 105 1.8

De beste racefiets voor minder dan 500 euro
SCHRAPER SPEGO 105 1.8
Ja, het is mogelijk om een racefiets te vinden voor minder dan 500 euro! Ook al is hij niet bedoeld voor wedstrijden op topniveau, toch is het een fiets die je kan verrassen. Probeer het eens!

In tegenstelling tot wat vaak wordt gedacht, kosten racefietsen die die naam waardig zijn, niet noodzakelijk een arm en een been! Voor minder dan 500 euro kun je er een krijgen die redelijk goed is uitgerust. Deze heeft een stevig aluminium frame en een half gebogen voorvork. Dit maakt deze racefiets zo veelzijdig dat hij net zo geschikt is voor een ritje in de buitenlucht als voor naar kantoor.

Ook al kost deze goedkope racefiets minder dan 500 euro, hij is uniek comfortabel dankzij het ergonomische ontwerp voor langdurig gebruik. De KENDA K193 700x28C banden hebben een goede grip en het V-brake systeem is zeer effectief, zelfs bij een noodstop. Hij weegt slechts 11 kg en is uitgerust met een soepele Shimano 21-speed transmissie, waarmee je op hoge snelheid kunt rijden, en een SR Suntour XCE crankset.

  • Goedkope racefiets onder 500 euro
  • Zeer soepele Shimano transmissie
  • Deze racefiets weegt meer dan 10 kg

Hoe kies je een racefiets?

De racefiets is een ecologisch vervoermiddel, een middel om er even tussenuit te gaan in de open lucht en in de natuur, en een uitstekende gesprekspartner voor het socializen. Hij is een dagelijkse partner geworden. Maar om ervoor te zorgen dat het aan uw verwachtingen voldoet, moeten een paar criteria in acht worden genomen.
racefiets kiezen

Criterium 1: Materiaal van het frame

De keuze van het framemateriaal is bijzonder belangrijk omdat het de ruggengraat van uw fiets vormt. Het verbindt het zadel, de wielen en de pedalen. Daarom moet het robuust en betrouwbaar zijn om onaangename verrassingen te voorkomen.

Fabrikanten maken over het algemeen gebruik van twee soorten materiaal: aluminium en koolstof.

  • De aluminium racefiets is robuust en gaat lang mee, maar door zijn stijfheid is hij zwaar, moeilijk te hanteren en zeer gevoelig voor schokken. Om de belasting te verlichten, wordt dit type frame gecombineerd met een carbon voorvork.
  • Het carbonframe, of beter gezegd koolstofvezel, is lichter maar niet minder robuust. Deze eigenschap geeft het een aërodynamisch voordeel, waardoor racefietsen met een carbon frame zeer snel zijn. Bovendien absorbeert carbon goed schokken. Hij is echter veel duurder dan de aluminium versie.

Criterium 2: De wielen

De wielen van een racefiets zijn een belangrijk punt om te overwegen. Het gewicht en de snelheid van deze uitrusting, die samen met de banden werkt, beïnvloeden het gedrag van uw fiets.

Zoek in de eerste plaats naar lichtheid, want dat maakt het remmen preciezer en efficiënter, en het versnellen gemakkelijker. Ten tweede moet bijzondere aandacht worden besteed aan de velgen: als die diep zijn, worden de wielen aerodynamischer en dat vertaalt zich in een grotere snelheid.

Wat de afmetingen betreft, zijn racefietswielen doorgaans 23c, 25c of 28c breed, hoewel er ook wielen zijn die veel breder zijn. Het aantal spaken bedraagt 16, 20, 28, 32 of 36, afhankelijk van het model. Dezelfde informatie geldt voor alle elektrische fietsen.

Criterium 3: De juiste maat

Een racefiets moet aangepast zijn aan de morfologie van de fietser om een beter rijcomfort te garanderen. Daartoe moet u rekening houden met twee dimensies: de hoogte van het frame en de reikwijdte van de armen. Volgens deze maten zijn racefietsen, net als mountainbikes, verkrijgbaar in de maten S, M, L of XL.

  • Voor de hoogte, sta met je benen ongeveer 20 cm uit elkaar. Meet de afstand tussen de grond en je perineum, vermenigvuldig de waarde met 0,665 en je hebt de ideale hoogte van je racefiets. Als uw lengte niet overeenkomt met een specifieke framehoogte en u moet kiezen tussen een hoogte onder of boven, zal uw bovenlichaam het juiste model bepalen.
  • Meet uw spanwijdte, d.w.z. de afstand tussen de twee uiteinden van uw armen wanneer u ze spreidt. Bereken uw EPA-index door dit bereik van uw lengte af te trekken. Als het resultaat groter is dan 0, kies dan de hoogte boven; zo niet, kies dan de hoogte onder.

Criterium 4: De transmissie

De aandrijving van een racefiets bestaat uit alle onderdelen die de trapkracht omzetten in beweging. Het bestaat uit de voor- en achterderailleurs, de tandwielen, de ketting en het crankstel. In het laatste bevindt zich het kettingblad, dat uit een of meer onderdelen bestaat. Er zij op gewezen dat de zogenaamde “single chainring” transmissies worden aanbevolen voor professionals.

De transmissie heeft een grote invloed op de prestaties van uw fiets doordat zij de snelheid en de precisie van de wielen beïnvloedt. Momenteel zijn er drie merken van aandrijvingen die zich onderscheiden en zeer succesvol zijn: Shimano, Campagnolo en Sram.

De aandrijfsystemen van deze gerenommeerde merken suggereren het prestatieniveau van racefietsen. Terwijl Shimano en Campagnolo eerder te vinden zijn in professionele en high-end racefietsen, is Sram minder duur en zal het amateurs plezieren met zijn hoogwaardige aandrijflijnen.

Bij sommige wegfietsmodellen gebeurt het schakelen automatisch door middel van een elektronische transmissie. Natuurlijk kost dit meer, maar de efficiëntie en het gebruiksgemak compenseren de kosten ruimschoots.

Criterium 5: De remmen

Het remsysteem van racefietsen bestaat over het algemeen uit velgremmen of schijfremmen.

  • Velgremmen betekenen gewoon dat rubberen remblokken de velgen vastgrijpen om de racefiets af te remmen of tot stilstand te brengen.
  • Schijfremmen bestaan uit een aan de naaf bevestigde schijf tussen twee metalen, hars- of composietblokken. Wanneer de rem wordt geactiveerd, sluiten de remblokken zich over de wielnaaf om de fiets af te remmen of tot stilstand te brengen, afhankelijk van de druk die op de remhendel wordt uitgeoefend.

Criterium 6: Beoogd gebruik

Het beoogde gebruik zal bepaalde parameters bepalen waaraan prioriteit moet worden gegeven bij de keuze van uw racefiets. Afgezien van de frequentie van uw uitstapjes, moet u van tevoren bepalen of u de fiets wilt gebruiken voor vrijetijds- of wedstrijddoeleinden, of u gewend bent om op het vlakke of in de bergen te rijden. Voor occasioneel en vrijetijdsgebruik moet u kiezen voor een comfortabel aluminium frame, een ergonomisch zadel, een plat stuur en een stuurpen van goede lengte.

Anderzijds, voor regelmatig gebruik en competitie, zullen aerodynamica en lichtheid de prioriteit zijn. Een carbonframe is perfect door zijn lichtheid, stijfheid, comfortniveau en de kwaliteit van de wielen. U moet ook de aandrijflijn overwegen.

Als u van plan bent in de bergen te rijden, is een dubbel of driedubbel crankstel met een grote cassette achteraan een goede keuze. Dit geeft je meer snelheid en maakt het makkelijker om heuvels te beklimmen.

Criterium 7: Accessoires

Natuurlijk kun je niets inbrengen tegen bepaalde accessoires die de racefiets praktischer maken. Kiest u bijvoorbeeld voor een elektrisch model, dan zal een fietscomputer geen overbodige luxe zijn, want daarmee kunt u het aantal afgelegde kilometers in de gaten houden om de actieradius niet te overschrijden.

Als u ’s nachts wilt rijden, bespaart u zich de moeite met voor- en achterlichten. U kunt ook kiezen voor een fiets met een telefoonhouder, zodat u gemakkelijk oproepen kunt ontvangen of zelfs naar uw playlist kunt luisteren.

Wanneer moet je je racefiets schoonmaken en met welke materialen?

racefiets schoonmaken
Als u uw racefiets intensief gebruikt, moet u hem na elke rit schoonmaken. Bovendien moet de fiets, wanneer hij thuis wordt gestald, grondig worden schoongemaakt. Als u de fiets dagelijks gebruikt, was hem dan één keer per week. Als je er 2 of 3 keer per week mee rijdt, maak hem dan elke maand schoon.

Hoe duur de fiets ook is, het materiaal dat nodig is om hem schoon te maken blijft hetzelfde. U hebt een emmer, een schone droge doek, fietsborstels, sponzen, fietsensprays of reinigingsdoekjes, ontvetter, fietssmeermiddel, fietskettingvet en -olie nodig. Rust jezelf uit met een fiets multi-tool, het zal je leven redden in vele situaties!

Monteren en afbreken van de racefiets

Zet de fiets op een schone en droge plaats voordat u hem uit elkaar haalt. Er moet genoeg ruimte zijn om te bewegen zonder problemen. Een fietsenrek is sterk aanbevolen. Als u er geen hebt, draait u de fiets gewoon om of zet u hem tegen een muur of boom.

Verwijder de wielen. Plaats de liggende achtervork op de rechter achterpat van uw fietsframe. Als u geen fietsenrek gebruikt, verwijdert u de wielen en laat u de ketting voorzichtig naar beneden hangen. Verwijder vervolgens afwasbare accessoires zoals de waterfles, de fietstas of de GPS.

Ontvetten

Breng fietsontvetter of WD40 aan op de achtertandwielen, kettingringen en derailleur. Gebruik een zachte borstel. Probeer de hele transmissie te bereiken terwijl u zachtjes schrobt.

Voor het ontvetten van de ketting, kunt u kiezen tussen 2 opties. De eerste is om de ketting te borstelen en te schrobben terwijl je het crankstel ronddraait. De tweede optie vereist een reinigingsbox die de boven- en onderkant en de binnenkant van de ketting grondig schrobt.

Laat in beide gevallen de ontvetter gedurende 5 minuten inwerken op alle behandelde zones. In het algemeen volstaat het de ontvetter de tijd te geven zijn werk te doen om de betrokken onderdelen te conserveren. Als u echter grote zwarte aanslag heeft, moet u het product langer laten inwerken.

De eerste spoeling

Begin pas met spoelen als de ontvetter het vet heeft opgelost. Spoel vooral de vetvrije delen af om de ontvetter kwijt te raken. Een tuinslang wordt aanbevolen, of zelfs een hogedrukreiniger met een matige instelling om beschadiging van kwetsbare onderdelen te voorkomen. Een emmer water en een spons zijn voldoende voor het frame en de wielen.

Schrob uw racefiets onderdelen

Het meest zichtbare vuil moet na deze eerste spoeling verdwenen zijn. Nu is het tijd om te schrobben met ellebogenvet en fietsreiniger. Breng het product aan op een spons en schrob de ketting, kettingbladen, spaken en wielen. Een ronde borstel is het beste voor naven en moeilijk bereikbare hoeken. Een harde borstel is geschikt voor achtertandwielen en kettingbladen.

De tweede spoeling en het drogen

Na het schrobben, een laatste spoeling uitvoeren om alle sporen van ontvetter of reinigingsmiddel te verwijderen. Deze producten zullen namelijk op lange termijn een even schadelijk effect hebben als het vuil. Aarzel niet om grondig te spoelen, van boven naar beneden, om er zeker van te zijn dat u niets mist.

Als u klaar bent met spoelen, veeg de fiets dan af. Begin met de ketting, remklauwen en derailleurs. Droog vervolgens het frame en verwijder alle zichtbare sporen. Zet de fiets gerust ondersteboven om te voorkomen dat zich water ophoopt in de framebuizen. Zorg er ook voor dat de ventilatiegaten onder de motor gedeblokkeerd zijn om het water af te voeren.

Hoe onderhoud ik een racefiets?

onderhoud racefiets
Nadat u de racefiets hebt schoongemaakt en gedroogd, moet u veel onderdelen smeren, vooral de aandrijving. De prestaties en de levensduur van de motorfiets hangen ervan af.

De ketting

Gebruik een speciale kettingolie, bij voorkeur siliconen. Dit soort olie is in staat diep in de schakels door te dringen. Giet het smeermiddel er druppelsgewijs in terwijl u de ketting lichtjes laat bewegen. Vergeet niet de tandwielen en kettingbladen af te stellen om de olie op alle niveaus te verdelen. Draai dan de ketting in beide richtingen.

Kabels en mantels

Doe een druppel olie bij de in- en uitgang van de rem- en derailleurkabels. Activeer de betrokken mechanismen voor een betere penetratie van de olie en een betere bescherming. Voor andere onderdelen, zoals kabels en remmen, is Teflon smeermiddel of WD40 spray voldoende.

Derailleurs

Doe een paar druppels olie op de kant waar de derailleurhendel scharniert. Dit voorkomt het vastlopen van de derailleur en verhoogt het draaimoment. Let vooral op de gewrichten en veren, maar overdrijf ook niet!

De remmen

Een druppel op het draaipunt van de remklauwen is genoeg. Bij hydraulische remmen moet de remvloeistof regelmatig worden ontlucht. Gebruik een universele hydraulische remontluchtingsset met minerale olie of 1 liter minerale ontluchtingsvloeistof. En verwijder remvloeistofresten met biologisch afbreekbare schijfremreiniger.

Hoe maak je de juiste afstellingen op een racefiets?

racefiets afstellen

Aanscherping

Om er zeker van te zijn dat alles aan uw racefiets in orde is, moet u regelmatig controleren of het zadel en de zadelpen, de stuurpen, de snelspanners of wielmoeren, de remhendels, de cranks en pedalen, de bevestigingsschroeven van de derailleur, alsook de mand, de bagagedrager en andere spatborden goed vastzitten.

Gebruik deze tijd om te controleren of het stuur en het voorwiel correct zijn uitgelijnd. Plaats het stuur op de klassieke manier, in een hoek van 90° ten opzichte van het frame. Als de uitlijning goed is, moet het voorwiel perfect evenwijdig aan het frame staan.

Banden

Banden verliezen druk na verloop van tijd. Daarom moet de bandenspanning elke maand worden gecontroleerd. In het algemeen staat de maximale spanning van een band op de zijwand. Voor een racefiets varieert dit tussen 6 en 8 bar. U hebt een pomp met een manometer nodig om de juiste druk op te blazen.

Controleer of er nog groeven zijn om water af te voeren in geval van regen. Zo niet, koop dan een nieuwe band. Controleer ook de zijwanden in de buurt van de velg op slijtage. Dit betekent meestal dat het stootkussen de band raakt. Merk ook op dat er scheurtjes ontstaan op droge banden. Dit gebeurt na een paar jaar.

Draai tenslotte elk wiel en kijk hoe het blokje uitgelijnd is met de velg. De velg zal van rechts naar links bewegen als het wiel krom is. Dit kan uw motor vertragen, hem doen schudden bij hoge snelheden of hem blijven vervormen en de toestand van het wiel verergeren. Tenslotte is er het springen als de velg op en neer beweegt ten opzichte van de uitval.

Kabels

Doe een visuele inspectie. Kijk naar de kabels voor rafels, vooral op de bevestigingsmoer van de derailleur. Een gerafelde kabel moet worden vervangen. Maak van de gelegenheid gebruik om de staat van uw kabelmantels te controleren.

Tand- en kettingslijtage

Kettingringen, tandwielen en derailleurrollen hebben allemaal tanden. Controleer de slijtage van de tanden door visuele inspectie. Versleten of vervormde tanden kunnen leiden tot een krakend geluid wanneer u op uw racefiets rijdt, een sprong in de ketting of zelfs een ontsporing. Als de tanden van een onderdeel erg versleten zijn, moet u het vervangen.

Controleer de ketting ook op rek met een fietskettingslijtagetester. Als je er geen hebt, trek dan aan de ketting als hij op het grote kettingblad ligt. Het zal plakken als het nieuw is. Een ketting die meer dan 1% is uitgerekt, wordt als versleten beschouwd. Als u met een dergelijk onderdeel blijft rijden, zullen de tandwielen of kettingbladen uiteindelijk beschadigd raken.

Schakelen

Het schakelen maakt de revisie van de transmissie van een racefiets compleet. Gebruik, indien mogelijk, een fietswerkplaatsstandaard. Stel de stoppen goed in en schakel de versnellingen na elkaar. Alles is in orde als de verandering wordt uitgevoerd zonder rammelen. Als dat niet zo is, moet je hem repareren of vervangen.

De remmen

Er zijn drie mogelijke situaties:

  • Als uw racefiets velgremmen heeft, moet u de toestand van de remblokken visueel controleren voordat u gaat rijden. Versleten remblokken hebben geen zichtbare groeven op de velg. Ze moeten worden vervangen. Controleer tegelijkertijd de positie van de remblokken, altijd gecentreerd op de velg en zonder de band te raken of in de spleet te zitten.
  • Controleer bij schijfremmen visueel de slijtage van de remblokken. Vervang ze als er minder dan 1 mm voering is. Controleer ook de centrering van de schijf, indien nodig, en eventuele kromtrekking. Reinig tenslotte de pads met aceton.
  • Voor hydraulische remmen, controleer op remvloeistoflekken. Vergeet niet het contactpunt te controleren. U moet ook weten dat u het hydraulische systeem eenmaal per jaar moet ontluchten.

Velgen en spaken

Het controleren van de velgen is vooral een kwestie van kijken naar inslagen of scheuren. Een botsing gebeurt meestal met een leeggelopen band. Als er barsten of grote schokken zijn, moet de velg in kwestie worden vervangen.

Wat de spaken betreft, zorg ervoor dat er geen gebroken zijn. Dit kan het gevolg zijn van een stuk hout dat tijdens het rijden tussen de spaken is gestoken, natuurlijke slijtage of een onevenwichtige spanning. Rijd nooit met een gebroken spaak.

Zoek de gaten

Begin met de naven van de wielen van je racefiets. Pak het wiel bij de velg en schud het zijwaarts. Draai de wielkegels aan als er ook maar een klein beetje speling is. Controleer of het wiel niet te vast is aangedraaid door het te draaien. Een te strak gespannen wiel zal niet natuurlijk ronddraaien.

Om speling in het stuur te vinden, blokkeer het voorwiel met de voorremmen. Probeer dan voorwaarts en achterwaarts te bewegen met je handen op het stuur. Je stuur heeft speling als je een heen en weer beweging voelt. U moet de besturing strakker of losser zetten.

Controleer tenslotte het crankstel op speling. Pak de slinger aan de pedaalzijde vast en schud hem zijwaarts. Pas de trapas aan als je speling voelt. Een crankstel dat te strak zit zal niet goed draaien. Soms wordt dit opgelost door het mechanisme in te vetten.

De verschillende types racefietsen

In de grote familie van racefietsen maken we een onderscheid tussen de klassieke racefiets en de cycloross, die flirt met de mountainbike, de gravelbike, die de wildernis in gaat, en de triatlonfiets, die gebruikt wordt na het zwemmen en voor het hardlopen.

De racefiets

koersfiets
Deze fiets is ontworpen om op asfalt en kasseien te rijden en biedt een sportieve, zeer horizontale, maar niet comfortabele lichaamshouding. Deze aërodynamische houding zorgt voor maximale snelheid terwijl de windweerstand tot een minimum wordt beperkt. De racefiets valt op door zijn karakteristieke stuur, zijn slanke en zeer soepele wielen en zijn lichte frame.

De racefiets is een must als je van snelheid houdt. Hij is vooral geschikt voor trainingen en wegwedstrijden.

Cyclocross

Cyclocross
Dit is een mix van de sterke punten van de racefiets en de mountainbike. Cyclocross is perfect voor wedstrijden buiten het seizoen. Hij rijdt op gras, zandwegen, asfalt, grind… Buiten de wedstrijden wordt het veldrijden gebruikt voor training of woon-werkverkeer, als een velotaf.

Het grote voordeel van cyclocross is de mogelijkheid om op een grote verscheidenheid aan ondergronden te rijden. Het is ontworpen voor intense ritten. In dit opzicht kan alleen de Gravel de vergelijking doorstaan.

Het grind

gravel
De Gravel houdt het midden tussen een racefiets en een cyclocross fiets. Het belangrijkste voordeel is zijn veelzijdigheid. Het is een plezier om op te rijden, deels omdat het frame korter en minder extreem is, wat een rechtere zitpositie biedt. De banden zijn ook breder, met een langere wielbasis voor een betere grip op de grond.

De meeste fietsliefhebbers fietsen voor hun plezier en/of om fit te blijven. Als u een van hen bent, zou u waarschijnlijk graag een meer rechte en comfortabele rijpositie hebben. De Gravel is de perfecte keuze.

De triatlonfiets

triatlonfiets
Deze racefiets valt op door zijn rechte stuur en agressieve framegeometrie. De steilere hoeken en de lage zadelpen en stuur verbeteren de aerodynamica. Op deze manier houdt de triatleet zijn kracht op peil na het zwemmen en voor de komende run! Let op de diepe velgen en wielen met weinig spaken.

Alles aan een triatlonfiets is geoptimaliseerd om de windweerstand te verminderen. Hij is aerodynamischer dan een racefiets, maar niet ontworpen voor lange afstanden.

Racefiets of mountainbike?

Als u moet kiezen tussen een racefiets en een mountainbike, welke zou dan het meest geschikt zijn?

Racefiets

De racefiets is ontworpen voor zowel particulier als professioneel gebruik. Er zijn tegenwoordig steeds meer racefietsen op de markt, ook elektrische modellen. In tegenstelling tot mountainbikes zijn wegmodellen slanker en aerodynamischer om hogere snelheden te bereiken en zijn ze meer geschikt voor dagelijks gebruik op verharde wegen.

MOUNTAINBIKES

Mountainbikes worden ook wel mountainbikes of endurance bikes genoemd. Hij is geschikt voor het rijden op ruw, onverhard terrein. Vergeleken met het wegmodel is dit type fiets robuuster en schokbestendiger. De nadruk ligt op stabiliteit en evenwicht, in tegenstelling tot de racefiets, die meer op snelheid is gericht.

Conclusie

Als u een vervoermiddel zoekt dat geschikt is voor dagelijks gebruik op gewone wegen en onverharde paden, kies dan voor een racefiets. De mountainbike is meer geschikt voor toertochten en mountainbiken. Als u een fietsliefhebber bent, schaf dan gerust beide types aan om de ervaring te variëren.

Waarom een racefiets kopen?

racefiets kopen
Gemakkelijk toegankelijk
Om regelmatig met een mountainbike te rijden, moet je in de buurt van een mountainbikeparcours wonen. Als je niet in de buurt woont, moet je naar een pad rijden, wat duurder is als er een weg in de buurt is. Door voor een racefiets te kiezen, kunt u van fietsen genieten op het moment dat het u uitkomt.

Helpt de cardiovasculaire systeemfunctie te stimuleren
Fietsen op de weg helpt om de hartspier te versterken en de bloedcirculatie in het hele lichaam te verbeteren. Dit komt omdat het fietsen op de weg het gemakkelijker maakt om uw tempo en snelheid aan te passen. Dit stelt u in staat uw onderste ledematen op te bouwen en ook uw lichaam te verstevigen. Regelmatig fietsen vermindert het risico op diabetes en hart- en vaatziekten aanzienlijk.

Een racefiets is gemakkelijk te onderhouden
Een racefiets vergt zeer weinig onderhoud. Uw onderdelen gaan langer mee en zijn gemakkelijker schoon te maken. Het is een zeer compacte fiets die op elke manier kan worden schoongemaakt, zelfs als sommige onderdelen een speciale behandeling nodig hebben. Het bespaart u dus veel tijd en geld. Het draagt ook bij tot de bescherming van het milieu.

Het stelt je in staat nieuwe mensen te ontmoeten
Wanneer u op de weg rijdt, zult u veel gepassioneerde en vriendelijke fietsers tegenkomen die u graag zullen helpen. U zult nieuwe vrienden maken die u zullen vergezellen op uw eenvoudige ritten of trainingssessies. Deze ritten samen zullen u onvergetelijke herinneringen bezorgen.

Om op avontuur te gaan
Fietsen op de weg is een groot avontuur. U kunt uw geografisch gebied, uw tempo en uw route kiezen. U zult de wereld ontdekken door onbekende wegen te bewandelen. Het is een vervoermiddel dat je overal kan brengen, en je een groot gevoel van vrijheid geeft.

Fit blijven
Fietsen is goed voor je gezondheid. Het is een complete sport die de spieren van de dijen, benen, armen, rug, enz. bewerkt. Ongeveer tweederde van de spieren worden gebruikt. Fietsen is ook goed voor je ademhaling, hart- en bloedvatenstelsel en bloeddruk. Het verbetert het uithoudingsvermogen en houdt je fit.

Om te ontstressen
Fietsen bevordert de veneuze terugvoer en de bloedcirculatie, maar ook de lenigheid, coördinatie en het evenwicht. Als gevolg daarvan zal uw slaap verbeteren, wat u op natuurlijke wijze zal ontstressen. En wat is een betere manier om depressies te bestrijden dan door mooie landschappen te verkennen en frisse lucht in te ademen?

Om gewicht te verliezen
Fietsen op een racefiets is een uitstekend alternatief om gewicht te verliezen en af te slanken. U zult meer calorieën verbranden, zelfs in rust, terwijl uw spiermassa en uw basismetabolisme toenemen. En u zult niet het gevoel hebben dat u zware benen hebt, want de trapbeweging verbetert de veneuze circulatie.

De verschillende merken racefietsen

Naar onze mening zijn de beste racefietsmerken in 2022 :

BH

BH BIKES of Beistegui Hermanos is een Spaanse fabrikant van racefietsen met een eeuwenlange ervaring op dit gebied. Ze staan bekend om hun professionalisme, en hun topklasse racefietsen zijn gemakkelijk te vertrouwen en stellen nooit teleur.

FUJI

FUJI is een van de toonaangevende namen in de wereld van de racefietsen en innoveert voortdurend om kwaliteitsvolle en robuuste fietsen aan te bieden. Het is geen verrassing als je kijkt naar de jarenlange ervaring, een merk dat in 1989 werd opgericht, en de aantrekkingskracht van de Japanners voor de wielersport: FUJI is gevestigd in Japan.

CANNONDALE

Het was een van de allereerste fabrikanten die voor hun fietsen geen staal meer gebruikten, maar aluminium en koolstofvezel. Het biedt meer ergonomische racefietsen zonder in te boeten aan betrouwbaarheid en robuustheid. Het biedt topklasse racefietsen aan.

TREK

Het merk is altijd gebaseerd geweest op onwrikbare principes: producten van de hoogste kwaliteit vakmanschap aan te bieden en het plezier van fietsen aan een breder publiek te brengen. Vandaag de dag is het merk erg populair bij liefhebbers van racefietsen. Ze zijn sterk, licht en betrouwbaar.

SCRAPPER

Scrapper is een Franse fabrikant met meer dan 20 jaar ervaring in het ontwerpen van racefietsen en sportuitrusting. Het bedrijf, dat werd opgericht aan de voet van de Vercors, biedt een breed assortiment racefietsen voor zowel professionals als amateurs, in verschillende budgetten.

Hoeveel kost een racefiets?

Onderstaand schema zal u helpen een idee te krijgen van de gebruikelijke prijzen voor elke prijsklasse (instapniveau, middenklasse en topklasse).

Duurder betekent echter niet noodzakelijkerwijs beter.

Wij raden u daarom aan altijd onze ranglijst te raadplegen alvorens te beslissen, in plaats van blindelings af te gaan op de prijsklassen.

  • Instapniveau: € 240 tot € 2000
  • Middenklasse: €2000 tot €5000
  • Topklasse: meer dan €5000

Tips

Om de juiste positie op een racefiets te vinden

In de eerste plaats moet u in gedachten houden dat een racefiets bedoeld is om op de weg te fietsen. In elke sport, of het nu beroeps- of amateursport is, is er altijd het begrip uithoudingsvermogen. Om lange uren op het zadel van uw racefiets te kunnen blijven zitten, moet uw lichaam een voorwaartse hoek van 45° maken ten opzichte van de horizontaal.

Om de spanning van de derailleurkabel aan te passen

De derailleurkabel vergemakkelijkt het schakelen en beïnvloedt de snelheid van uw racefiets. Als deze niet goed is afgesteld, zal uw racefiets niet goed presteren en zult u moeite hebben met optrekken. De afstelling van deze kabel gebeurt met de hand door aan de klemschroef te trekken terwijl de ketting op het kleine tandwiel en het tweede kettingring ligt. Gebruik uw kuit om de spanning aan te passen en de juiste instelling te vinden voor soepel en gemakkelijk schakelen.

Om je lichaam te laten wennen aan de positie

Op een racefiets is het duidelijk dat u in het begin niet meer comfort zult hebben dan op een gewone fiets waar uw rug licht hellend is. Niet alleen zal je lichaam horizontaal zijn, maar je zal ook voorover leunen. Het sleutelwoord is oefening! De eerste kilometers zullen het moeilijkst zijn, maar hoe meer je oefent, hoe meer je eraan zult wennen. Geef de voorkeur aan parcoursen van minder dan 20 km om mee te beginnen!

Om de juiste reflexen te hebben op een racefiets

Er zijn een paar veiligheidsregels voor het rijden op een racefiets. Houd uw duimen op het stuur; dit zal u helpen de fiets onder controle te houden, zelfs als u een obstakel raakt. Remmen voor de bocht en bergaf, nooit tijdens. Maak er een gewoonte van om niet naar het stuur te kijken, maar naar de weg: ver zien en genieten van de horizon! Tenslotte, wanneer u op een open weg rijdt, let er dan op dat dit het beste moment is om de snelheidsniveaus te testen!

Om lang mee te gaan op een racefiets

Omdat wielrennen op de weg een intensieve sport is, moet u energie tanken voordat u aan uw avontuur begint. Zetmeelrijk voedsel en trage suikers zijn je beste bondgenoten. Onderschat hydratatie niet, er is een reden waarom bidonhouders bij het frame en het zadel worden geplaatst.

Uw racefiets meenemen op vakantie

Als u van plan bent uw racefiets mee te nemen op vakantie, hebt u een fietsendrager nodig die u op uw trekhaak, autodak of achterklep kunt bevestigen. Deze uitrusting maakt het u gemakkelijker, aangezien u uw fiets niet hoeft te demonteren en hij veilig staat met de armen en riemen die hem stevig op zijn plaats houden.

FAQ

Welke racefiets is geschikt voor mij?
Als je net begint en alle voordelen van racefietsen wilt ervaren, moet je investeren in stevige modellen met een aluminium frame. Ze zijn sterk en betrouwbaar, ze zijn net snel genoeg om je in de stemming te brengen voor avontuur en ze zijn goedkoop. In onze vergelijking vind je racefietsen voor onder de €1000 en onder de €500.

Hoe kies je een racefiets?
Bij de keuze van een racefiets moet rekening worden gehouden met een aantal criteria. Deze variëren van de keuze van het framemateriaal, aluminium of carbon, tot de keuze van schijf- of velgremmen, het type wielen, het type racefiets, het type versnellingsbak en zelfs het beoogde gebruik.

Hoe pas ik mijn positie aan op mijn racefiets?
Voor uithoudingsvermogen op een racefiets moet je lichaam idealiter voorover leunen in een hoek van 45° ten opzichte van de horizontaal. Het is zelfs beter als je je armen licht buigt. Om deze optimale positie te bereiken, kunt u de terugslag, de hoogte en de helling van de zitting aanpassen.

Hoe stel ik de versnellingen van een racefiets af?
Als u het gevoel hebt dat het versnellingssysteem van uw racefiets niet goed werkt, kunt u dit zelf repareren door de spanning van de derailleurkabel aan te passen. Leg de ketting op het kleinste tandwiel en het volgende kettingring. Span de kabel met de hand om de klemschroef af te stellen en test vervolgens de versnellingsbak. Gebruik de knop om de spanning aan te passen tot het schakelen soepel verloopt.

Hoe meet ik een racefiets frame op?
Net als kleding zijn racefietsen verkrijgbaar in verschillende maten, afhankelijk van het lichaamstype van de gebruiker. Om de ideale maat voor uw racefiets in te schatten, meet u de afstand van de grond tot uw lies als u staat. Vermenigvuldig deze waarde met 0,65 voor een standaard racefiets en met 0,21 voor andere types racefietsen.

Hoe breed zijn banden voor racefietsen?
Racefietsbanden zijn er in verschillende breedtes, van 23c tot 28c. Maar als u door onze vergelijking bladert, zult u zien dat sommige modellen bredere banden en speciale behandelingen hebben om de grip te vergroten en beter overweg te kunnen met alles van asfalt tot modderige bospaden.

Recente artikels