Ribble heeft meer dan een eeuw geschiedenis als het gaat om goed geprijsde racefietsen, maar het heeft niet dezelfde achtergrond met mountainbikes. De HT 725 Pro is een Reynolds stalen hardtail met buizen die er zeker uitziet en hij kreeg veel aandacht toen hij werd gelanceerd. Gericht op het rumoerige einde van de beste hardtail mountainbikemarkt, maken de magere buizen en hoge geometrie het soepel en gemakkelijk om op janky grond te trappen, maar het vertrouwen neemt af wanneer dingen rad worden en de prijzen hoog zijn voor een voornamelijk direct verkopend merk.
Ontwerp en geometrie
Reynolds is een premium naam in stalen buizen en de HT 725 is vernoemd naar zijn Chromoly-hoofdbuizen, een warmtebehandelde versie van de basisset met 525 buizen. Ribble heeft open gussets toegevoegd onder de boven- en onderbuizen en ook een grote zadelsteun boven de trapas geplaatst. Delen van de achterkant lijken erg op de achterkant die we op andere fietsen hebben gezien met de gebogen staande achtervork, nette stang-gekoppelde achterrembevestiging en een drive-side plaat om de band / crankspeling te vergroten. Je krijgt een cutaway Ribble monogram platte plaatbeugel over de bovenkant van de staande achtervork en ze zijn ook overgeschoten langs de verlengde, pijpverstevigde zitbuis. Kabelgeleiding is ook intern door de hoofdbuizen en de gegroefde zadelpen heeft een naar voren gerichte sleuf om te voorkomen dat modderspray in het frame komt. De bovenbuis is mager met een buitenkant van 31,8 mm en het is een standaard ronde buis in plaats van ovaal.
Terwijl de rest van de geometrie (64-graden hoofd, 74-graden zitting, 430 mm liggende achtervorken en 457 mm zitbuis) klopt volgens de cijfers van Ribble, is het gemeten bereik 20 mm korter dan het zou moeten zijn volgens de geometriegrafiek van Ribble op 453 mm op onze grote steekproef. Volgens Ribble “… de bereikmeting is afkomstig van de originele frametekening, niet van een volledig opgebouwde fiets…” wat zou impliceren dat het een langere vork loopt dan oorspronkelijk de bedoeling was, maar dan zouden de hoeken en trapashoogte niet correct zijn. Over de trapas gesproken, het is ook erg hoog voor een hardtail op 320 mm (43 mm val).
Het standaardgrijs kan worden opgefleurd met zeven verschillende geanodiseerde trimkits en Ribble’s Custom Colour voor $ 341 / £ 299 biedt ook 33 verschillende hoofdkleurkeuzes en 33 secundaire fadekleuren ($ 57 / £ 50 extra) mogelijk gemengd onder vier verschillende hoeken en beide in standaardglans, mat ($ 57 / £ 50 extra) of glitter ($ 250 / £ 220). U kunt vervolgens kiezen uit 19 verschillende 3D-stickerkleuren om een echt persoonlijke afwerking te creëren.
Componenten en bouw
Componentry is een solide collectie met de Pro voornamelijk gebaseerd op een SRAM Eagle GX-groep. Als je goed door de cassette kijkt, is hetzelfde superzware SX-blok als de $ 1.823,79 / £ 1.599 HT 725 Sport. Het betekent ook dat Ribble’s interne LEVEL-wielen een HG freehub gebruiken, zodat je in de toekomst vastzit aan SX- of NX-cassettes. De 30 mm velgen krijgen topkwaliteit Maxxis triple compound DHF- en DHR-banden in een maat van 27,5 x 2,6 inch. RockShox’s Revelation is een voorspelbare performer door zijn 150 mm veerweg en onze fiets werd ook geüpgraded met een RockShox Reverb-post ($N / A / £ 200 extra). Ribble biedt de rad ready 800mm bar en 35mm lange steel als aanvulling op de slappe balhoofdhoek en korte offset vork. De volledige fiets komt binnen op 14,22 kg, wat vreemd genoeg 2 kg zwaarder is dan Ribble claimt voor zijn SX-bouw.
Rijgedrag, handling en prestaties
Zoals je zou hopen geven de magere stalen buizen de Ribble een opvallend soepele rit in vergelijking met de meeste aluminium en carbon fietsen. Voeg de grote banden met lage druk op de brede velgen toe en de Ribble kan ruwe secties opzuigen op een manier die veel fietsen met korte veerweg zou verrassen. De wielmaat van 27,5 inch accelereert iets gemakkelijker dan een 29er en samen met de hoge trapas crankspeling is het een verende, sprightly rit over dik spul op het vlakke of beklimmingen. Dat is opmerkelijk omdat veel Reynolds 725-frames die we hebben gereden eigenlijk teleurstellend dood zijn.
Helaas beginnen die flex en de geometrie een nadeel te worden als het technischer wordt. Op steile beklimmingen betekent de middelste zithoek dat je op de neus van het zadel moet glijden om de fiets in balans te houden. Dat maakt het relatief korte bereik nog krapper en als je echt op de spijlen zit te deinen voel je de fiets ronddraaien in plaats van elke watt naar het achterwiel te krijgen.
Hoewel de balhoofdhoek suggereert dat het goed kan worden geraild, maken de magere ronde bovenbuis, de hoge rijhoogte en het kortere bereik het veel moeilijker om de voorkant door bochten te duwen, omdat de voorband vaag aanvoelt en de hele fiets zit in plaats van geplant. Hoog en vooruit op de fiets in plaats van laag en gecentreerd, betekent dat het ook moeilijker is om aan de rechterkant van de spijlen te blijven als je in grotere brokken slaat op snelle, ruwe afdalingen. Hoewel ze pop en een speels gevoel toevoegen, hebben de 27,5 inch wielen meer kans om te glijden en minder snel over gaten en klappen te scheren dan de 29er wielen waar de meeste hardcore hardtail-ontwerpen nu naartoe trekken.
Vonnis
Ribble’s HT 725 Pro ziet er op papier zowel mooi als veelbelovend uit en het is een supergladde, brokkenslikkende cruiser zoals je zou hopen van een stalen frame. Begin echter hard te duwen en de hoge trapas, het korte bereik, de bochtige voorkant en de 2,6 inch brede 27,5 inch band maken het vaag en nervy door bochten en gooien je naar voren wanneer je grotere klappen door de achterkant begint te nemen. Hoewel de aangepaste verfopties een leuke touch zijn en de afwerking over het algemeen erg goed is, is de prijs hoog in vergelijking met andere directe verkoopconcurrenten en niet ver van onze favoriete boetiekmerkbuilds.
Technische specificaties: Ribble HT 725 Pro hardtail
- Modelnaam: Ribble HT 725 Pro
- Discipline: Spoor
- Prijs: 2.508,14 dollar / 2.399 pond
- Balhoofdhoek: 64 graden
- Frame materiaal: Reynolds 725 warmtebehandelde pro mo stalen hoofdbuizen
- Grootte: Groot
- Gewicht: 14,22 kg
- Wielmaat: 27,5 x 2,6 inch
- Suspensie: Rock Shox Revelation RC 150mm veerweg, 44mm offset
- Aandrijflijn: SRAM GX Eagle 12 versnellingen, 32T DUB kettingset en versnellingspook, SRAM SX Eagle 11-50T cassette
- Krukken: SRAM GX
- Remmen: SRAM Guide RE remmen met 180/160mm rotoren
- Cockpit: LEVEL XV 800x35mm bar en 35x35mm stuurpen
- Wielset: LEVEL 35 wielen
- Banden: Maxxis Minion DHF voor, DHR achter MaxTerra 3C Exo 27.5 x 2.6in banden
- Zadelpen: RockShox Reverb druppelaar paal
- Zadel: WTB SL8 Pro zadel