De Chameleon is altijd de super boeiende, multi-mode toegang tot Santa Cruz geweest en de 8e versie van de beste hardtail mountainbike van het Californische merk is de meest veelzijdige, zelfverzekerde en ronduit leuke versie tot nu toe.
Hoewel merknaam flex waarschijnlijk de grootste reden is om superhoge kosten te negeren in vergelijking met concurrenten, helpen de no-questions ‘Bike for life’-garantie en feel-good ‘betalende doorgaande’ projecten van Santa Cruz zeker om het een investering te maken, niet ook een verwennerij.
Ontwerp en geometrie
Er is maar zoveel dat je kunt doen met een lichtmetalen hardtailframe en de nieuwste Chameleon ziet er niet enorm anders uit dan de 2019-versie. Er zijn echter subtiele verschillen, waaronder een veel lagere, slankere bovenbuis met interne kabelgeleiding en dikkere achtervork die breder is ingesteld op de trapasschaal met schroefdraad. Het verstelbare lengte, schakelbare vastgeschroefde dropout-systeem is ook helemaal nieuw en bevat SRAM’s UDH universele derailleurhanger voor eenvoudige vervanging. Je krijgt ook twee verschillende ashoogte-opties om de MX 27,5 inch achterwielversie dezelfde geometrie te geven als de dubbele 29er-set-up.
Downtube bidonhouderbevestiging, onder onderbuis driebouts accessoirebevestiging, ISCG-kettinggeleidingslipjes en vervangbare bolt-in tandwielkabelinzetstukken (zodat u blankingplaten kunt plaatsen als u singlespeed loopt) worden overgenomen van de zevende Chameleon. De liggende achtervorken krijgen nu een omhullende rubberen beschermer met een geribbeld bovenvlak om te zwijgen en de onvermijdelijke percussie te beschermen.
Hoeken zijn echter aanzienlijk gewijzigd met een balhoofdhoek die ontspant tot 65 graden van 67,3 graden, zithoek zit omhoog van 72,8 graden tot 74,4 graden. Reach groeit slechts 5 mm tot 465 mm op een grote, maar de 460 mm zitbuis op de 490 mm-reach XL is slechts 10 mm hoger dan de oude grote en standover is eigenlijk 11 mm lager, dus de opstaande afmetingen moeten probleemloos zijn. De hoogte van de trapas is hetzelfde met 315 mm, maar de verstelbare liggende achtervorken zijn langer bij 425-437 mm in vergelijking met 415-430 mm eerder.
Hoewel de buizenset is ontworpen om sterk genoeg te zijn voor dirt jumping en enduro-gebruik, zijn waarschijnlijk de sterkste dingen aan de hele fiets de levenslange garantie van Santa Cruz en het verzorgingsprogramma voor de rijder, wat in feite een nieuwe fiets betekent wanneer je hem vernielt.
Componenten en bouw
Je moet jezelf daaraan blijven herinneren wanneer je de componenten controleert die je krijgt voor $ 2.949 / £ 2.999. Zelfs met Maxxis-banden van topkwaliteit en de Burgtec-naam op de staven, ligt het ten noorden van vergelijkbare gespecificeerde fietsen van Trek en Specialized, veel meer dan Whyte en het is het dubbele van de prijs van een Ragley Marley 1.0 die in wezen identieke geometrie en kit heeft. Zaken als de te lange worp op de druppelhendel, het basis schakelgevoel en relatief houten remmen zijn natuurlijk ook qua functie basic en met ruim 13kg is het geen lichte fiets. Het goede nieuws is dat het spul dat er echt toe doet goed genoeg is om de Chameleon zijn ware kleuren te laten zien en het is een behoorlijk oogverblindend scherm.
Voorstelling
Als je je geometrienummers kent, zul je je realiseren dat de Kameleon op geen enkele manier radicaal is – in feite zijn het gemiddelde bereik en de hoogte van de trapas behoorlijk conservatief. De ontspannen balhoofdhoek, de kleverige MaxxGrip-voorband en de Burgtec-cockpit betekenen geen gebrek aan autoriteit en vergrendelde trailverbinding.
De Fox Rhythm-vork is niet structureel overbelast op 130 mm, en nogmaals, de eenvoudige Grip-demper wordt indrukwekkend geregeld, zelfs als je in een trein van langere reizen volverende fietsen zit. Ik moest de druk echter een paar keer verhogen tijdens het testen, waardoor ik ongeveer 30 procent hoger eindigde dan Fox’ richtdruk voor mijn gewicht. Als je veel bermen hard relingt, zou het toevoegen van enkele tokens om de middenslag te verstevigen een goede zet zijn.
Hoewel ik me herinnerde dat de vorige Chameleon opmerkelijk vergevingsgezind was voor een legering trail hardtail die sterk genoeg is voor sprongsessies, maakte het vermogen van de Chameleon 8 om snelheid te dragen en druppels en stotterbulten op te zuigen met stille gladheid consequent indruk. Niet in de laatste plaats omdat de Aggressor geen bijzonder grote band is voor een 2,5 inch (er is ruimte in het frame voor een 2,6 inch) en het 27,5 inch-formaat altijd een hobbeliger rit is dan 29 inch (maximale bandenmaat 2,8 inch).
Dat betekent dat hoewel een hardtail altijd meer een rodeo-ervaring in de rough zal zijn en je je vak snel opnieuw moet leren als je van een grote fiets komt, ik nog steeds een absolute knaller had om mijn reguliere rijploeg over goed technische paden te jagen. Het verhoogde ‘demper’-werk dat je benen op de afdalingen zullen doen, laat ze echter gedeukt voor de beklimmingen, dus hoewel er duidelijk geen ophangingsbob is en de krachtoverdracht stevig direct is, verwacht niet noodzakelijkerwijs dat je de beklimmingen daarna zult verpletteren. Hoewel het een stuk steiler is dan voorheen, is de zithoek ook nog steeds relatief ontspannen, dus wees voorbereid om jezelf op de zadelpunt te laten zitten om de fiets in balans te houden op steile, gladde beklimmingen. Nogmaals, je zou in dit geval ook meer rollover en tractie krijgen met een 29er-band.
De overwinning met de MX komt in de manier waarop hij graag bochten haakt en korte sprintsecties maakt, extra tempo maakt en knalt in wat al een wendbare en responsieve rit voelt. En hoewel Santa Cruz de ‘MX’-dropouts heeft geconfigureerd om dezelfde geometrie te geven als de 29er, zou je hem andersom kunnen gebruiken, met het kleinere achterwiel en de 29er-dropouts om een lagere, slappere setup te geven die misschien beter bij sleazier-rijders past. Over rijhoogtes gesproken, hoewel er momenten waren waarop een lagere trapas het nog gemakkelijker zou hebben gemaakt om de fiets agressiever te snijden, maakt de winst zich geen zorgen over de krukasspeling bij het trappen op rotsachtige / rooty / getrapte beklimmingen.
Het hebben van al deze potentiële configuraties om mee te spelen voegt niet alleen een andere dimensie toe aan de rijdynamiek van de Chameleon, het maakt hem ook echt toekomstbestendig. Niet alleen in termen van het kunnen accommoderen van verschillende wielmaten als er een uitsterft of het enkele snelheid loopt als de wereld volledig zonder derailleurs komt te zitten of iemand eindelijk een fatsoenlijke naafversnelling maakt. Maar ook in termen van je eigen toekomst als prioriteiten veranderen van busting moves op tapijten in de lokale bossen naar rijden door bossen aan de andere kant van de wereld met je hele leven geladen in frametassen. Het heeft zelfs je rug als je een echte geometrie-nerd bent en dat wiel strakker wilt instoppen voor de kortste achterkant of het wilt strekken voor snelheidsstabiliteit. Vergeet niet dat je echt een leven lang hebt gereden om met dit alles te spelen.
Vonnis
Santa Cruz’s Chameleon is niet uitzonderlijk in zijn geometrie, hij is niet zo glad als staal, hij is een stuk zwaarder dan de lichtste legeringspadstaarten (laat staan carbon) en heeft een serieuze prijspremie. Ondanks het prijskaartje is veel van de kit werkbaar, niet geweldig ook.
Wat je echter krijgt voor het negeren van dat alles, is een briljant uitgebalanceerde en boeiende rit die de moeilijkste situaties aankan zonder je te straffen omdat je te dapper bent. In MX-formaat heeft het de juiste pop, precisie en krachtige responsiviteit voor het aanvallen van de leukste paden of je kunt de 29er-optie kiezen voor de soepelste rit en het tempo zo ver in de heuvels tikken als je nieuwsgierigheid je brengt.
Voeg het feit toe dat die heuvels misschien paden bevatten waar Santa Cruz voor heeft helpen betalen (ze hebben sinds 2018 $ 1,4 miljoen gedoneerd en opgehaald voor trailbuilding), dat het klimaat misschien een beetje schoner is omdat het hoofdkantoor in Californië volledig op zonne-energie werkt, alle verpakkingen worden hergebruikt of gerecycled of dat Santa Cruz je rug heeft, wat er ook met het frame gebeurt in je leven, dan is die prijs iets makkelijker te slikken. We denken dat je de rechtvaardiging vrij gemakkelijk zult vinden als je de kans krijgt om er zelf op te spelen en we zullen zeker proberen om zo lang mogelijk aan onze testfiets vast te houden.
Testomstandigheden
- Temperatuur: 6-10 graden
- Oppervlak: Trail center, Off DH
Technische specificaties: Santa Cruz Chameleon 8
- Prijs: 2.949 dollar / 2.999 pond
- Model: Santa Cruz Kameleon 8 Zoekertjes
- Discipline: Spoor
- Balhoofdhoek: 65 graden
- Frame materiaal: Legering
- Grootte: Groot
- Gewicht: 13,3 kg
- Wielmaat: 29 x 2,5 inch
- Suspensie: Fox 34 Ritme 130mm veerweg
- Aandrijflijn: SRAM NX Eagle 11-50T 12-speed versnelling, versnellingspook
- Krukken: SRAM Descendant 32T kettingset
- Remmen: SRAM Guide T remmen met 180mm rotors
- Cockpit: Burgtec Alloy Bar 780mm bar en Burgtec Enduro MK3 50mm stuurpen
- Wielset: RaceFace AR Offset 30mm velgen met Sapim Race spaken en SRAM MTH 716/746 naven
- Banden: Maxxis Minion DHF, 3C, MaxxGrip, EXO, TR 29×2.5in voor en Maxxis Aggressor, WT, EXO, TR 27.5×2.5in achterbanden
- Zadelpen: SDG Tellis Dropper 170mm dropper paal
- Zadel: WTB Silverado Race Zadel