Vorig jaar onthulde Scott zijn opvallende nieuwe verborgen schokesthetiek met de Scott Vonk, maar nu tilt de nieuwe Patron eMTB integratie naar een geheel nieuw niveau. We hebben eerder een poging gedaan op de top van het assortiment carbon Scott Patron E-Ride 900 Tuned, maar nu hebben we de legering 910 voor een test. Het is een goed niet te stoppen langeafstands trailmachine voor elk terrein, en gezien alle slimmigheden is het ook een indrukwekkende waarde. Niet de soepelste en meest subtiele in gevoel, dat wel.
Lees verder voor een volledig overzicht van hoe het presteert en of het de stamboom heeft om te concurreren met de beste elektrische mountainbikes.
Design en esthetiek
Het is al eerder gezegd: de nieuwe Patron lijkt meer op een conceptfiets dan op een echte fiets, maar na ermee gereden te hebben, is hij indrukwekkend praktisch en sci-fi superjacht-gelikt. Dit begint met een monster 1,8 inch stuurbuis die compatibel is met de stuurbuis en wordt bekroond met een stuurpen die de vele, vele kabels in de headset naar beneden zuigt. Er komt zelfs een aftakaskabel in de andere richting die je kunt gebruiken voor een voorlicht.
De grote bovenste ‘buis’ loopt steil naar beneden richting de verlengde zadelmastdriehoek en knikt dan weer naar beneden tot net boven het motormontagegedeelte. Het echt slimme is de manier waarop het in het midden opzwelt om de Fox-schok volledig in de ‘buis’ te verbergen, met een twist-lock plastic hoes die het volledig verbergt voor de elementen. Net als de fietsen van het Zwitserse bedrijf Bold Cycles (die Scott een paar jaar geleden kocht), sluit de schokdemper aan op de korte externe koppelingen door een belslinger die draait op grote afgedichte lagers.
Als je hier zit, ziet de schok hier niet alleen glad uit, maar het laat de enorme onderbuis en de onderkant van de fiets volledig vrij met voldoende ruimte voor een conventionele flesbevestiging. In plaats van de Bosch-motor onder het frame te hangen, wiegt Scott hem van onderaf en draait hem omhoog. Dat maakt het mogelijk om de onderkant van de grote 750Wh-batterij langs de voorkant van de motor te plaatsen om het zwaartepunt te verlagen. Het maakt relatief eenvoudige uitschuifbare verwijdering / refit mogelijk via een verwijderbaar luik aan de basis, hoewel je het grote beest omhoog moet tillen om er voldoende ruimte onder te krijgen.
De slimmigheden zijn ook nog niet klaar. Superdiepe rechthoekige liggende achtervorken draaien voor de 3D-gevormde drop-outs om een echte vierstaafkoppeling te creëren met 160 mm veerweg. Hoe hardcore dat ook klinkt, het zijn de verborgen standaardbevestiging aan de buitenzijde en het korte achterwielspatbord met ingebouwde leds op de batterij aan elke kant die veel potentiële Patron-kopers zullen aanspreken.
Demontage en beweging op de fiets wordt geholpen door een lagere standoverhoogte en een kortere zitbuis in vergelijking met de vorige (en nog steeds beschikbare) 160/150 mm Genius. Anders zijn afmetingen een mix tussen de hoge en lage instellingen van zijn geometrie verstelbare voorganger. Het bereik van 446 mm is in principe hetzelfde als de Genius in hoge stand, maar verder bootsen BB-daling (-30 mm), BB-hoogte 347 mm en 65-graden balhoofdhoek de Genius in laag na. Het bereik op de L- en XL-modellen is echter merkbaar langer en de zithoek van 76,9 graden is ook aanzienlijk steiler.
Al die legering maakt het frame misschien onvermijdelijk zwaar, en het carbon mainframe, iets betere specificaties (met name de Fox 38 Performance Elite-vork) Patron eRide 900 is bijna 2 kg lichter voor ‘slechts’ £ 900 meer. Het is ook vermeldenswaard dat de 625wh-batterij, semi-carbon, ‘blootgestelde schok’ £ 5.699 Genius eRide 910 3 kg lichter is, zelfs met een zwaardere, lagere kwaliteit specificatie.
Specificaties
De Patron eRide 910-specificatie is echter letterlijk behoorlijk sterk. De Fox 38-vork maakt gebruik van een oversized 1,8 inch stuurbuis en de achterschokbreker heeft een lange slag van 60 mm gezien de lengte van 200 mm, wat helpt de belasting en hefboomwerking laag te houden. Vork en schokdemper zijn gekoppeld aan Scott’s unieke TwinLoc-systeem. Dit heeft een ‘Trail’-instelling die de vork in een stevigere compressiemodus zet en de schok versterkt terwijl de achterwaartse veerweg tot 115 mm daalt, evenals een volledige vergrendelingsmodus voor gladde secties.
De Syncros (Scott’s eigen merk) velgen hebben 32 spaken voor en achter om het werk ook te delen, hoewel ze zijn vastgepind in plaats van gelast, wat niet de sterkste bouwmethode is. De Formula-achternaaf is ook fietsspecifiek.
Shimano XT-versnelling, versnellingspook en de super betrouwbare SLX 4-pot remmen zijn ook een duidelijke overwinning en je krijgt een 34T-kettingblad om wat extra topsnelheid toe te voegen aan de relatief snel rollende Maxxis Dissector-banden. Ze zijn echter niet zo agressief gripvast als Minions en beide zijn Exo + karkas, niet DD versterkt aan de achterkant. Je moet niet vergeten dat Scott ook de Ransom eRide-optie met 180 mm veerweg heeft voor hardcore rijders, dus een iets meer softcore / trail-specificatie is vergeeflijk. Het feit dat het nog steeds diezelfde band op de Ransom gebruikt, is minder, maar toch.
Terug naar de Patron, het medium krijgt een redelijke lengte 50mm stuurpen (L en XL krijgen 60mm), maar die twee lengtes zijn de enige die beschikbaar zijn, dus als je korter wilt gaan, wordt het beheer van die geïntegreerde bekabeling echt ingewikkeld. Het ontwerp van de zitmast betekent ook dat je enigszins beperkt bent in de slag van de zadelpen, waarbij het medium een val van 150 mm krijgt. We waren verrast hoe gemakkelijk het zeer drukke cluster met drie hendels onder de linkerbalk was om meteen te navigeren en te bedienen, hoewel respect voor degene die de ergonomie daarop sorteerde.
De nieuwe Bosch Smart System multi-button remote en high-definition, multi-mode Kiox 3 head unit maken het bedienen, bekijken en tunen van de motor, accu en rijgegevens ook heel eenvoudig. Gezien hoe slim en ingewikkeld het frame is, is het ook erg goed geprijsd.
Voorstelling
Hoewel de voor de hand liggende voordelen van het omsluiten van de schok en batterij in oversized framesecties esthetisch zijn, voegen ze ook veel stijfheid toe in vergelijking met dunnere pijpen, vooral de open ‘buizen’ die op de meeste verwijderbare batterijfietsen worden gebruikt. De schokdemper crankhefhef is blijkbaar 45 procent stijver dan de setup op de Genius eRide en de 1,8 inch voorvork, monsterkopbuis en boxy zitmast voegen ook allemaal stijfheid toe. Voeg het gewicht van 26,4 kg toe en het is geen verrassing dat de Patron aanvoelt als een echt aambeeld in termen van aanwezigheid op het parcours en rotsvaste precisie.
De FIT demper in de vork in de lange slag, inline shock voelt in eerste instantie ook stijver aan dan een GRIP demper 38 of een hogere hefboomschok met een extra piggyback demper. De FIT-demper is ook essentieel voor het TwinLoc-systeem en er is geen ruimte voor een meeliftende schokdemper met de hoes op zijn plaats. De opstelling met vier bar ophanging is ook afgestemd om efficiënt te peddelen, zelfs voordat u de kortere / stijvere schokmodus inschakelt. De middellange stuurpen en de balhoofdhoek van 65 graden betekenen dat de besturing stabiel en uitgebalanceerd is in plaats van tweaky en steezy.
Dat zorgt voor een zeer strak en efficiënt gevoel voor de Patron, zelfs wanneer hij volledig open is. Voeg daarbij de snellere rollende, hoogvolume 29er Dissector-banden en extra laadcapaciteit om optimaal gebruik te maken van de krachtige ondersteuning van de Bosch-motor, wat betekent dat de Patron dol was op ravotten over de open heuvels van het Lake District. Nauwkeurig in plaats van naar beneden gezogen gevoel, gedropte batterij en opzettelijk gecentraliseerde gewichtsdynamiek van Scott’s ontwerp betekent dat het nog steeds behoorlijk wendbaar aanvoelt in termen van schakellijnen of het knallen van het voorwiel van verrassingsdruppels.
De voorwaartse positie van de rijder vanuit de steile zithoek synchroniseert met de uitgebalanceerde stuurpenlengte en balhoofdhoek om de zwerven en wiebelen te stoppen die volledig door de zwaartekracht geoptimaliseerde fietsen kunnen struikelen op echt vert beklimmingen. Voeg nauwkeurige feedback van de achterband toe, de optie om de kick te verstijven, de BB op te tillen voor pedaalspeling en duw de neus iets naar beneden met de ‘Trail’ hendel zelfs voor slechts een paar meter per keer, en de Patron is een indrukwekkend sportieve en vasthoudende klimmer gezien zijn hoge gewicht. De grote 2,6 inch banden en de verstandige beslissing om slankere 31,8 mm bars te houden en een bijzonder comfortabel zadel te monteren, houden het ook comfortabel in termen van trillingen en rammelen, zodat u niet gevoelloos bent in uw handpalmen of nethers voordat u geen batterijbereik meer heeft.
Ondanks dat het eruitziet als een tank uit de toekomst, hebben de stijfheid en vorkkeuzes wel invloed op zijn regelrechte dalende vermogen. Het dondert nog steeds ongeziene singletracks, kronkelende smalle sporen en losse rotsachtige uitloop met precies en trefzeker vertrouwen naar beneden en gaf ons zeker nooit nerveuze momenten tijdens onze Lakes-demorit. Het voelt zeker niet zo pluche, naar beneden gezogen en klaar om echt door te gaan als andere e-MTB’s die we hebben getest met vergelijkbare reizen, en voelde uiteindelijk meer als een 140/150 mm reisfiets toen het echt rumoerig werd. De verborgen schokdemper en de zijpijlverzakkingsindicator maken de nauwkeurige opstelling van de ophanging ook onhandiger.
Vonnis
Scott’s Patron ziet er geweldig uit en afgezien van de interne routing die het onderhoud van de headset en het wisselen van stuurpen lastig maakt, is het ook indrukwekkend praktisch. Slanke looks worden geëvenaard door een even strak, efficiënt en goed uitgebalanceerd rijgevoel en zeer uitgebreide Smart System-elektronica. De grotere batterij, multi-mode ophangingsefficiëntie en een goed beoordeelde specificatie maken de Patron een opvallende grote capaciteit, langeafstands trailfiets.
Het is ook goed geprijsd voor zo’n gecompliceerde fiets en we hebben het dienovereenkomstig erg hoog gescoord. Als je mogelijk je portemonnee zou kunnen oprekken, is het echter moeilijk om de betere specificaties en het veel lagere gewicht van het carbon mainframe Patron eRide 900 te negeren. En als je een luxere, speelsere machine wilt die aanvoelt alsof hij meer reizen heeft in plaats van minder, is de Patron-familie ook niets voor jou.
Technische specificaties: Scott Patron eRide 910
- Modelnaam: Scott Patron eRide 910
- Discipline: Trail/Enduro
- Prijs: $TBC / £ 6.349
- Balhoofdhoek: 65 graden
- Frame materiaal: Legering
- Grootte: M
- Gewicht: 26,2 kg
- Wielmaat: 29×2.6in
- Ophanging (voor/achter): Fox 38 Performance FIT4 E-MTB 160mm veerweg, 44mm offset/Fox Float EVOL eRide trunnion 160mm veerweg.
- Motor en batterij: Bosch Performance CX-motor en PowerTube 750Wh interne batterij met ‘slide out’-bevestiging.
- Aandrijflijn: Shimano XT 10-51T 12-speed versnelling en versnellingspook
- Krukken: FSA CK 34T kettingset met E13 Slider kettinggeleider
- Remmen: Shimano SLX remmen met 203mm rotors
- Cockpit: Syncros Hixon 1.5 780mm bar en 50mm stuurpen
- Wielset: Syncros MD30 32H velgen met Formula ECT naven
- Banden: Maxxis Dissector EXO+ 3C Maxx Terra 29 x 2.6in banden
- Zadelpen: Duncan 2.5 150mm dropper paal
- Zadel: Syncros Tofino 1.5 zadel