De X-LR SuperFlow-zadels van Selle Italia nemen het klassieke profiel van zijn SLR- en Flite-zadels en geven het een pure offroad-focus, met overhaalbumpers, een geweldige vorm en een praktische combinatie van bekledingsmaterialen om het in lijn te brengen met de beste mountainbikezadels. Het gebogen profiel en de lichte vulling zullen niet voor iedereen weggelegd zijn, maar voor sommige rijders zal het een snelle en bevrijdende rit zijn. Hier bespreken we het Ti316-model, dat zich in het midden van de X-LR-reeks bevindt.
Design en esthetiek
De X-LR is een elegante zitstok, de achtervleugels snijden snel weg naar een smal voorste gedeelte en een aanzienlijk naar beneden gebogen punt. De grote uitsparing in het midden en de sterk gebogen dwarsdoorsnede weerspiegelen de bedoeling: het is een minimalistisch zadel dat is ontworpen voor een agressievere, naar voren gekantelde rijpositie, of voor rijders met een natuurlijk naar voren gedraaid bekken.
De X-LR Ti316 staat op titanium rails, bevestigd aan een onderschaal van carbon en nylon voor stijfheid en een laag gewicht. De demping is dun en stevig, bedekt met een strakke, met de hand uitgerekte hoes.
Het achterste tweederde deel van de hoes is mat en matig gripvast, het voorste derde deel met de schuine punt is opzettelijk glanzend en glad, om het gemakkelijker te maken om weer in positie te komen als je van het zadel bent geweest. Zachtere vulling in het voorste gedeelte helpt ook bij het opnieuw monteren.
Kunststof zijbumpers steken op de breedste punten verder dan de demping, om het zadel te beschermen bij een botsing of wanneer het tegen een ruwe muur leunt. Elk stukje materiaal op de X-LR lijkt zijn plaats te hebben verdiend, en er is niets dat dat niet hoeft te zijn.
De kleuropties zijn even minimaal, het is zwart of zwart.
De X-LR is verkrijgbaar in twee breedtes. Wat nog belangrijker is voor uw portemonnee en het gewicht van uw fiets, is dat hij ook verkrijgbaar is in drie chassismaterialen: mangaan 224 g voor $ 99,99 / £ 85,00; titanium (getest), 176 g voor $ 214,99 / £ 160,00; en koolstof, 138 g voor $ 330,00 / £ 230,00.
Dat is $ 114,99 / £ 75,00 voor een gewichtsbesparing van 50 g op het ti-model en $ 230,00 / £ 145,00 voor een gewichtsbesparing van 86 g op de carbon. Beide materialen hebben ook hun eigen schokabsorberende eigenschappen ten opzichte van het basismodel en hebben duurzamere Fibra-Tek-hoezen.
Voorstelling
Een smal, gebogen, licht gewatteerd zadel zoals de X-LR is een geweldige reclame voor de voordelen van het krijgen van een zadel dat past. Hoewel het ongelooflijk ongemakkelijk had kunnen zijn, droeg mijn gewicht voor mij door mijn zitbotten op de gebogen randen op de juiste plaats, en de uitsparing was precies goed, zelfs als ik iets naar voren in het zadel zat voor beklimmingen.
Hoewel de demping dun en stevig is, is het verrassend beschermend in combinatie met het kleine beetje natuurlijke flex in de met carbon doordrenkte schaal eronder, en het heeft het magische gevoel dat het super doelgericht en direct is als je de kracht neerzet.
Het echte genot was de bewegingsvrijheid. Het smalle voorste gedeelte (36 mm, vergeleken met 47 mm op de Spank Spike 160 bijvoorbeeld) geeft voldoende ruimte om ongehinderd te trappen, en de gebogen zijkanten en relatief gladde materialen maken het supergemakkelijk om de fiets onder je door te laten bewegen wanneer dat nodig is. Die gebogen glanzende neus helpt ook bij de wendbaarheid.
Vonnis
Zadels zijn een enorm persoonlijke voorkeur, maar als je het budget hebt, hebben we er geen probleem mee om de X-LR TI316 voor te stellen. Vooral voor crosscountryrijders is het een geweldige combinatie van lichtgewicht, wendbare vorm en verrassende bescherming. Sommige rijders zouden het alleen gebruiken om te racen, weinigen zouden het ideaal vinden voor lange, ruige, rotsachtige dagen, maar voor anderen is het een geweldige snelle allround optie.
Technische specificaties: Selle Italia X-LR TI316 SuperFlow
- Prijs: $214.99 / £ 159,90
- Gewicht: 176g (L)
- Kleuren: Zwart
- Maten: S 131 x 266 mm / L (getest) 145 x 266 mm
- Belangrijkste materialen: Titanium rails, met koolstof doordrenkte schaal, polyurethaan foam demping, Fibra-Tek hoes