Sidi Shot fietsschoen review


De Sidi Shot is misschien wel de duurste stock fietsschoenen op de markt. Ze worden geleverd met unieke technische details, zoals de verstelbare hielbehuizing, plus een enorme hoeveelheid traditie en ervaring van de Italiaanse schoenmaker. Maar zijn deze schoenen echt £ 359 / $ 549 waard? Het is moeilijk te verkopen.

In schril contrast met de nieuwe ultralichte en ultraplooibare Giro Prolight Techlace schoenen zijn de Sidi Shots veel substantiëler in de hand en op de voet.

Je voet in de Shot krijgen voelt bijna alsof je een schoenplaatje in een pedaal knapt, of je voet in een skischoen stampt. Je voet eruit krijgen is vergelijkbaar. Maar net als bij een goede schoenplaat / pedaalinterface, is het voordeel een gevoel van positieve betrokkenheid bij je fiets.

Een deel van dit skischoengevoel komt van de vorm van de unieke verstelbare hielsluiting en een deel van het semi-stijve bovenmateriaal, maar veel van het gestructureerde gevoel komt van de dikke plastic houder waarop de twee wijzerplaten bovenop de tong zitten.

De verstelbare hielbehuizing zorgt voor een merkbare veilige pasvorm. En in tegenstelling tot andere schoenen met strakke topjes aan de hielcups, zou de mechanische aanpassing van de Shot in de loop van de tijd niet moeten uitbreiden

De verstelbare hielbehuizing zorgt voor een merkbare veilige pasvorm en in tegenstelling tot andere schoenen met strakke topjes aan de hielcups, zou de mechanische aanpassing van de Shot in de loop van de tijd niet moeten uitbreiden
Ben Delaney / Directe media

Op de tong gemonteerde wijzerplaten

Sidi begon met het maken van schoenen met wijzerplaten lang voordat Boa’s een ding waren in het wielrennen. Als misschien een voorloper van de Shot, had Sidi zelfs een ontwerp met een plastic kant dat om de hiel ging.

In tegenstelling tot sommige Boa’s die in kleine stapjes kunnen aanspannen en losmaken, worden de draaiknoppen op de Shot alleen maar strakker. Je drukt op een veerbelast niveau aan de basis van elke wijzerplaat om los te laten en vervolgens de wijzerplaat af te wikkelen of je voet omhoog te trekken om de schoen los te maken.

Sidi noemt zijn nieuwste verstelsysteem het Techno 3 Push System. Wanneer ze worden opengedraaid, zorgen de bovenkanten van de draaiknop voor het aandraaien van micro-aanpassingen. Om los te komen, moet je op de zwarte veerbelaste knop drukken en aan de draaiknop draaien of gewoon je voet eruit trekken

Sidi noemt zijn nieuwste verstelsysteem het Techno 3 Push System. Wanneer ze worden opengedraaid, zorgen de bovenkanten van de draaiknop voor het aandraaien van micro-aanpassingen. Om los te komen, moet je op de zwarte veerbelaste knop drukken en aan de draaiknop draaien of gewoon je voet eruit trekken
Ben Delaney / Directe media

De wijzerplaten spannen soepel aan en trekken gelijkmatig aan beide zijden van de schoen. De bovenste wijzerplaat trekt een lus rond een gegroefd anker aan elke kant van de schoen; de onderste wijzerplaten trekken een figuur-acht lus rond twee ankers aan elke kant.

Het systeem werkt goed genoeg voor een comfortabele pasvorm en er is geen uitrekken van de draden op het bovenwerk. Om de schoenen uit te trekken zijn twee handen en wat trekken nodig.

Verstelbare hak met gebeeldhouwde vulling

Er zijn drie primaire componenten aan de hiel van de Shot: een solide externe hielcup, een gebeeldhouwde binnenkant met een gewatteerde lip en de verstelbare externe sluiting die over de bovenkant van de hiel klemt.

De eerste twee zijn al in gebruik in andere schoenen van Sidi en enkele andere merken. Het idee is om de voet, die van nature buigt, stevig bezig te houden met een fietsschoen met carbon zolen, wat dat niet doet. In Sidis en andere schoenen werkt het goed.

Zowel Specialized's nieuwe S-Works 6 (uiterst links) als Shimano's nieuwe S-Phyre (geel) hebben strakke hielcuptops. De DMT uiterst rechts heeft de meer traditionele afgeronde vorm

Zowel Specialized’s nieuwe S-Works 6 (uiterst links) als Shimano’s nieuwe S-Phyre (geel) hebben strakke hielcuptops. De DMT uiterst rechts heeft de meer traditionele afgeronde vorm
Ben Delaney / Directe media

Wat hier nieuw is, is de toevoeging van een plastic c-klem aan de achterkant, die via schroeven aan weerszijden kan worden aangepast voor de breedte.

In combinatie met de eerste twee vergrendelt het de voet stevig in de schoen. Het gevoel is vrij gelijkaardig aan de relatief nieuwe S-Works 6-schoen van Specialized, die een buitengewoon strakke hak heeft (maar geenverstelbare klem). De S-Works is een hele klus om in te stappen, maar eenmaal op, kan worden gereden zonder de Boa veters aan te spannen.

De bovenste hiel van de S-Works 6 kan echter in de loop van de tijd enigszins van vorm veranderen. De plastic klem van de Shot lijkt ongevoelig voor uitrekken.

De Sidi en Specialized hakken voelen beide op hun plaats eenmaal op hun plaats

De Sidi en Specialized hakken voelen beide op hun plaats eenmaal op hun plaats
Ben Delaney / Directe media

Dikke zool, effen binnenzool

Sidi onthult geen zooldikte, maar ik heb het gemeten op ongeveer 10 mm, wat zeker aan de stevigere kant van de stapelhoogte is. Vergelijk dat met bijvoorbeeld de 5 mm van Pearl Izumi’s Leader III (die het kartonnen duurzame bord elimineerde dat de meeste schoenen gebruiken).

Aan de positieve kant is het zeker een stijf trapplatform.

Bijdragend aan het gewicht van de schoen en misschien de zooldikte zijn schroeven voor en achter, met een vervangbaar hielkussen en een verstelbare ventilatieopening onder de tenen.

De mechanische ontluchtingssluiting is gepolijster dan mijn elektrische tape-oplossing, maar zwaarder

De mechanische ontluchtingssluiting is gepolijster dan mijn elektrische tape-oplossing, maar zwaarder
Ben Delaney / Directe media

Als iemand die jaren geleden een paar Sidi droeg totdat het hielkussen bijna schoon droeg – en iemand die in de winter soms over schoenopeningen plakt – kan ik de redenering achter beide waarderen.

De binnenzool is ongeveer zo effen en plat als je kunt krijgen. Sommige concurrenten leveren high-end schoenen met meerdere inlegzolen voor verschillende voetvolumes of booghoogtes, of verstelbare inzetstukken. Een voorstander van Sidi zou kunnen beweren dat goede schoenen geen gimmickachtig geknutsel nodig hebben. Persoonlijk vind ik de stock fit comfortabel, maar weet dat als je wilt aanpassen voor bogen of middenvoetsbeentjes, het je meer gaat kosten.

Hoewel sommige merken zijn gegaan met verstelbare voor / achter in de schoenplaatbouten, heeft Sidi zijn beproefde positie behouden

Hoewel sommige merken zijn gegaan met verstelbare voor / achter in de schoenplaatbouten, heeft Sidi zijn beproefde positie behouden
Ben Delaney / Directe media

Kortom: een robuuste, high-engagement, high-dollar schoen

Met Sidi krijg je het beste en het slechtste van een old school Italiaans merk. Fit is natuurlijk een persoonlijk iets, maar de Sidi viel niet zomaar uit de lucht vallen. Sidi schoenmakers maken al tientallen jaren schoenen voor ’s werelds beste. Die kennis en toegepast vakmanschap tellen ergens voor.

Ik heb gemerkt dat eerdere Sidis jarenlang meegaan, en zie geen reden waarom de Shots anders zouden zijn, met hun stevige constructie en vervangbare onderdelen.

In- en uitstappen is een beetje een hele klus. Het gewicht en de zooldikte zijn in principe twee keer zo hoog als die van de beste concurrenten in hun klasse en de prijs torent boven alle andere standaard fietsschoenen op de markt uit. Maar als en wanneer je dat allemaal voorbij bent, is de beloning een comfortabel, opgesloten gevoel op de fiets.

Sidi verdiende zijn reputatie als meester-schoenmaker tientallen jaren geleden en de Shot is een fijne wegschoen. Maar ik zou een veel lichter totaalpakket en een robuustere binnenzool willen voordat ik zou kunnen zeggen dat de prijs gerechtvaardigd is

Sidi verdiende zijn reputatie als meester-schoenmaker tientallen jaren geleden en de Shot is een fijne wegschoen. Maar ik zou een veel lichter totaalpakket en een robuustere binnenzool willen voordat ik zou kunnen zeggen dat de prijs gerechtvaardigd is
Ben Delaney / Directe media

Recente artikels

© 2022 Copyright cycleparts-shop