Yorkshire weerbestendige fanatici Spatzwear heeft nu zijn assortiment uitgebreid van het beschermen van je ledematen en kernwarmte met een reeks ‘gewone’ rijuitrusting op basis van meerdere jaren professionele ontwikkeling en een diepe duik in stoftechnologie. De Convoy cargoshort is een superpraktisch ontwerp dat rechtstreeks naar de top van onze ‘meest gedragen’ ranglijst is gegaan, maar de prijs en de “Utility with speed” zak/prestatie-balans betekenen dat ze zeker niet voor iedereen zijn weggelegd.
Design en esthetiek
Sommige merken, zoals Assos, gaan in de richting van een constructie uit één stuk, de 14-delige constructie van de Convoy is zeker van de denkrichting ‘meer panelen is gelijk aan een betere pasvorm’. De naden zijn allemaal breed plat vergrendeld voor sterkte en de stof heeft een hoge spandex 46 procent voor duurzaamheid en stretch.
De Spandex/nylon-mix heeft in het begin een beetje een ‘zijn deze een beetje vochtig?’ gevoel en je zult wat meer moeten hijsen dan normaal om de snit met meerdere panelen en de vasthoudende verlengde grijperzomen op hun plaats te krijgen. Als ze eenmaal goed zitten, hebben we echter geen enkel probleem gehad met het aanhaken van het zadel, het bungelende kussen, het kruipen van het onderbeen of een van de andere pasvormverschuivingen die een echt knagende haatprobleem kunnen worden tijdens langere ritten. De verlengde zomen (ze zitten net boven de knie op een gemiddeld dijbeen) en het gewicht van de stof voegen een welkom extra beetje warmte toe wanneer de temperatuur begint te dalen en ze werken ook geweldig met been-/kniewarmers. Het ademend vermogen en de droogsnelheid zijn ook nog steeds goed op warmere/nattere ritten.
De ontwikkelingsploeg van Spatzwear bestaat voornamelijk uit huidige rijders op pro- of eliteniveau en ze hebben twee jaar en een enorme hoeveelheid kilometers gestoken in het testen van verschillende padopties. Het eindresultaat heeft geen mooie branding of slogans, maar de 3D-geribbelde en geperforeerde synthetische zeem is daarboven met alle premium zitstukken die we hebben gebruikt. Nogmaals, drogen/vochtafvoeren is goed genoeg om je niet met een geulkruis achter te laten na hete/natte ritten en het voelt nooit omvangrijk aan, ondanks relatief diepe bildelen die comfortabel genoeg zijn voor grote dagen op ruw grind.
Het extra laadvermogen is ook een echte hulp bij langere ritten, omdat je meer repen, gels of wat dan ook kunt meenemen om je op de been te houden. Het voegt ook veelzijdigheid toe in alle weersomstandigheden in termen van de mogelijkheid om de shorts te gebruiken met een basislaag zonder zakken onder een schaal en toch je telefoon/sleutels/kaarten mee te nemen. Met slechts twee achterzakken en een kleine dijbeenzak van gaas op één been is het dragen van de belasting beperkt in vergelijking met concurrenten zoals de originele Specialized SWAT-shorts. Ik praat met ontwerper Tom over zijn huidige zakstrategie, namelijk om de lijnen schoon en aerodynamisch te houden in plaats van het risico te lopen overbelast te raken, maar het hebben van zakken op beide benen zou meer ambidexter inclusief zijn en uiteraard ook de capaciteit verdubbelen. Zoals het nu is, moet je deze zeker zien als een ‘card and go’-prestatie-opstelling in plaats van een cargobroek met pakpaard. Als dat alles is wat je nodig hebt, dan kunnen we de shorts echter niets verwijten over de manier waarop ze hun inhoud dynamisch ‘verdwijnen’, waarbij ze alles op de juiste plaatsen stevig vasthouden om wrijving of knagende irritatie te voorkomen.
Veiligheid wordt toegevoegd in de vorm van reflecterende lipvlaggen op de naden van de achterbenen, subtiele reflecterende logo’s in de gripstof en gedrukt op de benen – ook in de dijbeenzak van mesh. Er zijn ook meer reflecterende lipvlaggen en logo’s aan de binnenkant op de achterzakken.
Vonnis
Spatz heeft geweldig werk geleverd door een cargoshort te creëren die concurreert met de beste alternatieven voor extra capaciteit en lange ritten van zelfs de meest gevestigde merken. De balans tussen bulk en capaciteit geeft zeker prioriteit aan snelheid boven opbergen, maar ze voegen nog steeds nuttige veelzijdigheid met toegevoegde waarde toe. Dit omvat zelfs ‘bibs out’-reflectie en uitstekende compatibiliteit met knie-/beenwarmers, waardoor het gebruik ervan dieper in de donkere maanden wordt geduwd dan de meeste korte broeken. Je hebt echter diepe zakken nodig, niet alleen cargozakken, om ze op je boodschappenlijstje te zetten.
Technische specificaties: Spatzwear Convoy Cargo fietsbroek met bretels
- Prijs: $TBC / £209.99
- Maten: S, M, L
- Kleuren:Zwart