De Turbo Vado, het hart van het gamma elektrisch ondersteunde fietsen van de Amerikaanse constructeur Specialized, wordt getransformeerd in zijn versie 2022. Ontwerp, boordcomputer, motor, transmissie, wielen en voorvork: “Spé” heeft alles ten goede veranderd.
Presentatie
Het is niet makkelijk om een motor zo populair als de Turbo Vado te vernieuwen. Maar Specialized heeft precies dat gedaan door de Vado 2022 volledig te transformeren. De meest veelzijdige elektrisch ondersteunde fiets in het Active gamma van de Noord-Amerikaanse fabrikant is gemoderniseerd door de MasterMind boordcomputer te gebruiken die voor het eerst door Specialized werd geïntroduceerd in haar mountainbikes, voor nog meer mogelijkheden en connectiviteit.
Hoewel hij zijn DNA heeft behouden, is de nieuwe generatie Turbo Vado ook dynamischer, met name dankzij een nieuwe, modernere geometrie en wielen met een kleinere diameter. Het comfort wordt echter niet uit het oog verloren, door te kiezen voor brede banden en een voorvork met een grotere veerweg.
De trend van “meer en meer” volgend, kiest de Turbo Vado 2022 ook voor een grotere batterij van 710 Wh (4.0 en 5.0 versies), in vergelijking met 500 of 600 Wh voorheen, zonder echter door te schieten met de nieuwe motoren die vooral zijn ontworpen om soepelheid, stilte en natuurlijk trappen te bevorderen.
De prijspositionering blijft absoluut top, nauwelijks geholpen door de algemene stijging die sinds 2020 in de cycluswereld wordt waargenomen. Onze testfiets, de Turbo Vado 4.0, kost niet minder dan €4100 met zijn Sram NX aandrijving, een Suntour Mobie A32 voorvork en de Specialized 2.0 motor die een koppel van 70 Nm ontwikkelt. Dit is 500 euro meer dan de vorige generatie Turbo Vado.
De topversie 5.0 kost 5.200 euro, met een hogere voorvork (Rockshox Recon Silver RL) en transmissie (Sram GX), een motor met een hoger koppel (Specialized 2.2, 90 Nm) en nog betere remmen (Sram G2 RS met vier zuigers).
Het instapticket begint bij 3400 € met de Turbo Vado 3.0, die het moet doen met een instapversnelling (Shimano Alivio), een minder krachtige motor (Specialized 2.0E, 50 Nm) en een kleinere batterij (530 Wh).
Comfort en ergonomie
De Turbo Vado 2022 is gebaseerd op een volledig herontworpen frame met een modernere geometrie en een minder massief en meer eigentijds ontwerp. Weg is de uitlopende onderbuis naar de motor, vervangen door een meer klassieke onderbuis die beter aansluit op de accu en de motor een slanker profiel geeft.
Het frame van de nieuwe Vado is al schuin in zijn hoge frameversie, d.w.z. met een bovenbuis die schuin loopt van de stuurpen naar het zadel, maar het is nog schuiner. Dit komt tot uiting in de low-frame versie die het onderwerp is van deze test. Dankzij de kleinere onderbuis bij de motor en de nieuwe geometrie van de fiets is de bovenbuis lager, waardoor hij gemakkelijker te berijden is en toch stijver is dan het Turbo Como urban model met een volledig open zwanenhalsframe.
Hoewel we af en toe onze zolen aan het frame wreven, was dit meer te wijten aan onoplettendheid en het afstappen van de fiets dan aan problemen bij het opstappen. De Turbo Vado 2022 is in dit opzicht behoorlijk meegaand, evenals in zijn zithouding, dankzij het iets hogere stuur en de grotere afstand tussen de trapas en de bovenkant van de balhoofdbuis. Er is genoeg ruimte, maar je hoeft niet te veel naar voren te leunen. Wie alleen zweert bij een Nederlandse fietsstijlpositie met een hogere borstkas blijft bij de Turbo Como, maar deze Vado biedt een goed compromis tussen comfort en dynamiek in de rijpositie. Het stuur heeft precies de juiste kromming om comfortabel aan te voelen, terwijl de handen profiteren van ergonomische handgrepen, zodat u lange ritten kunt maken zonder onnodige pijn.
Hetzelfde kan niet gezegd worden van de zitting… Goed gevormd en ergonomisch, is hij zeer stevig. Een beetje meer zachtheid zou leuk geweest zijn. Gelukkig is het zadel bevestigd op een geveerde stuurpen die de grootste schokken moet opvangen die de banden niet noodzakelijk filteren. De banden leveren echter wel het essentiële, dankzij hun 2,3 inch dwarsdoorsnede die voor een groot luchtvolume zorgt. De Turbo Vado 2022 geeft de indruk dat je er overal mee kunt rijden, vooral omdat hij is uitgerust met een verende voorvork van hoge kwaliteit, de Suntour Mobie A32 met 80 mm veerweg.
Wat de bescherming van de rijder betreft, is het lange voorspatbord zeer laag en voorkomt het opspatten van spatten op de schoenen, zelfs bij het rijden in grote plassen.
Een kettingringafdekking en een kettingbeschermer beschermen de onderkant van de broek.
Deze aandacht voor detail is overal op de fiets terug te vinden, van de kabelgeleiding in het frame, met een uitgang precies ter hoogte van de derailleur en de achterrem, tot de mooi geïntegreerde kickstand, en niet te vergeten het prachtige Spanninga Commuter Glow XE achterlicht dat in de bagagedrager is geïntegreerd. Het frame is op dezelfde manier afgewerkt, met goed gemaakte lasnaden – hoewel we ze graag onzichtbaar hadden gezien – en een mooie laklaag.
In tegenstelling tot het achterlicht is het voorlicht slechts gedeeltelijk geïntegreerd – op de kop van de vork – en daar zullen we niet over klagen, want het blijft gemakkelijk verstelbaar en vervangbaar. Met een lichtsterkte van 210 lumen produceert deze Lezyne Ebike Hecto E65 koplamp een lichtbundel die intens, breed en diep genoeg is om buiten de bebouwde kom zorgeloos te kunnen rijden.
Rijden
Vanaf de eerste omwentelingen van de pedalen maakt de Turbo Vado 2022 indruk met zijn soepele stabiliteit. Met zijn grote 2,3 inch banden en een zeker gewicht lijkt deze motor gemaakt om alles te slikken wat op zijn pad komt. Toch is hij vrij wendbaar dankzij de keuze van 27,5 inch banden (650B) en de geometrie die een dynamische houding en een gemakkelijke trapbeweging bevordert.
Met een gewicht van 28 kg is het een prachtige baby die noodgedwongen op zijn motor moet vertrouwen om niet onhandig over te komen. En dat doet hij uitstekend, met zijn eigen Specialized 2.0 motor – ontwikkeld met Brose – die je al die kilo’s die je anders zou moeten dragen meteen doet vergeten.
Standaard geactiveerd in de Sport assistent modus bij het starten, blijkt het dan vrijwillig te zijn met behoud van een merkbare progressiviteit en stilte. Je bereikt snel de 25 km/u grens waarboven de assistentie afneemt en vervolgens niet meer werkt. De motor blijft echter het trappen lichtjes ontlasten om niet het brutale gevoel te krijgen alle ondersteuning ex abrupt te verliezen. In werkelijkheid kunt u gemakkelijk een snelheid tussen 24 en 27 km/u aanhouden, waarbij de minste of geringste afdaling u de gelegenheid biedt om snelheid te winnen, gedreven door de traagheid van het voertuig en het zeer rollende karakter van de banden op het asfalt. De banden hebben een breed middenprofiel dat goede prestaties garandeert, ondanks hun breedte die anders zou kunnen doen vermoeden.
Als u uw spieren wat meer onder druk wilt zetten, kunt u kiezen voor de Eco-modus, die de maximale ondersteuning en het maximale vermogen beperkt tot 35% van het motorvermogen (tegenover 60% in de Sport-modus). Dit is een zeer aangename stand om te gebruiken en natuurlijk is het energiezuiniger. Het is een zeer aangename stand om te gebruiken en hij is natuurlijk energie-efficiënter, dus aarzel niet om hem te gebruiken als u geen haast hebt of als uw benen scherp genoeg zijn om er gebruik van te maken zonder al te veel te zweten, bijvoorbeeld.
De turbostand daarentegen stuwt je bijna moeiteloos voort en laat je elke klim zonder meer slikken. Zo erg dat het je niet aanmoedigt om te schakelen als je tot stilstand komt. Het herstarten van zo’n zware fiets is echter geen pretje als je stopt op een klim: het beste is om te onthouden dat deze Turbo Vado 4.0 een derailleuraandrijving heeft en geen geïntegreerde naafversnelling, wat een minimum aan anticipatie vereist om in de juiste versnelling te rijden.
Aangezien dit een meer weg- en terreinfiets is dan de zeer stadse Turbo Como, zullen we het hem niet kwalijk nemen, want het ontwikkelingsbereik en de veelzijdigheid van een dergelijke aandrijving zijn perfect geschikt voor het programma van de fiets. De 11-speed Sram NX groepset is ook prettig in het gebruik en reageert behoorlijk snel. Stedelijke fietsers kunnen altijd kiezen voor de versies met Shimano Nexus naven, die zelfs in stilstand kunnen worden geschakeld.
Als de door Specialized aangeboden ondersteuningsmodus niet aan onze behoeften voldoet, kan een vierde handmatige modus worden gebruikt, die een variatie van ondersteuning biedt in stappen van 10%. De Eco-, Sport- en Turbo-modi kunnen ook via de Mission Control-app worden geconfigureerd, bijvoorbeeld om de Eco-modus wat vrijwilliger te maken of juist het vermogen van de Sport- en Turbo-modi te verminderen. Deze zeer eenvoudige instellingen hebben het voordeel dat we de hulp kunnen kiezen die we verkiezen, wat in het bijzonder degenen zal bevallen die de Turbo Vado een beetje te hulp vinden.
Specialized moedigt je echter aan om de ondersteuning van je fiets te gebruiken door de trapfrequentie op de boordcomputer weer te geven. Zo kunt u in één oogopslag zien of u te langzaam trapt, d.w.z. onder de 70 omw/min. In dat geval is het beter de overbrengingsverhouding te verlagen, want een te lage trapsnelheid leidt tot een daling van het rendement en een hoger verbruik van de motor. Dit is niet goed voor het bereik.
Het enige wat volgens ons ontbreekt op deze fiets is een meer progressieve automatische ondersteuningsmodus, zoals de Tour+ en eMTB van Bosch of de automatische modus van Yamaha, bijvoorbeeld.
Autonomie
We kunnen betreuren dat de capaciteit van de accu’s voor zuivere stadsfietsen, die steeds zwaarder worden hoewel er vaak maar korte afstanden mee worden afgelegd, steeds verder toeneemt, maar een grote accu blijft een troef voor fietsen die bedoeld zijn om kilometers te verslinden. Specialized heeft zijn Turbo Vado 4.0 uitgerust met een 710 Wh batterij om een record actieradius te garanderen. En dat is inderdaad het geval, want we hebben 72 km in Turbo-modus gereden voordat de batterij onder de 5% zakte, waardoor de hulp werd stopgezet om de werking van de boordcomputer en de verlichting te behouden.
De eerste afname in prestaties is te zien wanneer de batterij onder de 20 procent komt, en nog meer wanneer deze onder de 10 procent komt. Zelfs in Turbo mode worden klimmetjes moeilijk. U kunt nog steeds rekenen op meer dan 50 km autonomie met optimale prestaties in de Turbo-modus. Een afstand die gemakkelijk kan worden verdubbeld door de Sport-modus te gebruiken, terwijl het gebruik van de Eco-modus ervoor zorgt dat de actieradius meer dan 100 km bedraagt.
Specialized levert een 4A lader bij de fiets voor een volledige acculading in 5 uur en 10 minuten.
Mission Control app om assistentie aan te passen
De Specialized Turbo Vado kan worden aangesloten op de Mission Control app (iOS en Android). Naast diagnosefuncties en fietsupdates biedt de app de mogelijkheid om de drie elektrische ondersteuningsstanden aan te passen. U kunt het ondersteuningspercentage en het maximumvermogen dat door de motor wordt geleverd voor elke modus kiezen. Dit is handig als u vindt dat een modus te royaal of niet royaal genoeg is voor uw smaak. De instellingen worden opgeslagen in profielen, zodat u van de ene naar de andere kunt overschakelen, afhankelijk van uw wensen en bijvoorbeeld uw huidige conditie.
Een andere interessante functie is Smart Control, een programma dat het vermogen van de motor aanpast aan de duur of afstand van de rit of een bepaalde hartslag (met een compatibele sensor), om de autonomie te optimaliseren en niet zonder energie te komen zitten.
De Mission Control-applicatie wordt ook gebruikt om onze ritten op te slaan, zodat we vervolgens details kunnen raadplegen zoals de afgelegde afstand, de gemiddelde snelheid, het hoogteverschil, de gemiddelde mate van ondersteuning door de motor en zelfs het totale energieverbruik. Deze ritten kunnen worden geëxporteerd naar Strava of Komoot.
Productspecificaties
- Materiaal: Aluminium
- Motor: Centraal / Pedaal
- Aantal versnellingen: 11
- Bereik volgens opgave: 140 km
- Gewicht batterij: NC
- Batterij: Li-ion 710 Wh
- Wielen: 27,5 inch
- Bagagerek / Slot / Gereedschapskit: Ja / Nee / Nee
- Gewicht fiets: 24,9 kg
Voordelen
- Soepele en onopvallende motorisering.
- Goede bouwkwaliteit.
- Lange afstand.
- Complete en aangesloten MasterMind boordcomputer.
- Krachtig remmen.
Nadelen
- Zwaar.
Conclusie
De Turbo Vado, een echte alledaagse fiets, is nu beter dan ooit in deze volledig herziene 2022-versie. Zijn motor levert een soepele en krachtige ondersteuning, wat bijdraagt tot het rijplezier van een machine die ondanks zijn hoge gewicht aan dynamiek wint. U kunt er mee naar het werk of een weekendritje mee maken, en dankzij de actieradius kunt u lange afstanden afleggen.