Specialized Turbo Vado SL 5.0 EQ laag frame: lichtgewicht elektrificatie in een high-end fiets


Met de Turbo Vado SL wil Specialized de prestaties van een klassieke fiets bieden, maar ook een vleugje elektrische ondersteuning toevoegen wanneer dat nodig is. Een fiets gemaakt voor de stad en haar veeleisende rijders.
Specialized Turbo Vado SL 5.0 EQ

Presentatie

Specialized is een van de grote namen in de fietswereld. Het Amerikaanse bedrijf rust veel professionals uit, zowel op de weg als op mountainbikes. Natuurlijk heeft “Spe” de draai van de elektrificatie niet gemist en biedt een breed scala van elektrisch ondersteunde fietsen, verzameld onder de Turbo banner.

De Turbo Vado SL 5.0 staat aan de top van het Specialized gamma in de categorie stadsfietsen. De versie die we hier testen is niet voor iedereen en kost 5.200 euro. Een prijs waarvoor het merk ons een aluminium frame aanbiedt in 4 maten voor een brede waaier van fietsers (van 1,58 tot 1,93 m), met 28 inch wielen. Het frame is verkrijgbaar in 2 versies, waaronder een “Step-through”, met een meer open frame. Bovenal weegt deze SL versie, wat staat voor “Super Light”, slechts 16,9 kg in maat L. Deze lichtheid is grotendeels te danken aan de Specialized SL 1.1 motor, die minder dan 2 kg weegt, voor een vermogen van 240 W en een koppel van “slechts” 35 Nm in ruil daarvoor. Deze “in-house” motor wordt vergezeld door een 320 Wh batterij.

De lijst van onderdelen is meer dan eervol met de aanwezigheid van een carbon voorvork, een SRAM 12-speed transmissie (GX Eagle derailleur en shifters, NX Eagle 11-50t ketting en cassette en X-Sync 44t kettingblad) en Tektro HD-R510 hydraulische schijfremmen. De “EQ” vermelding van de referentie die wij hebben getest is in de aanwezigheid van apparatuur, namelijk voor- en achterspatborden, een kickstand en een bagagerek.

De Turbo Vado SL-familie omvat ook een iets minder goed uitgerust 4.0-model (aluminium voorvork, 11-versnellingsbak, remmen met een lager rembereik). Een minder extreme versie die de verdienste heeft de prijs terug te brengen tot minder dan 4000 €.

Comfort en ergonomie

Zoals de meeste hybride of licht geëlektrificeerde elektrische fietsen, zou de Turbo Vado SL gemakkelijk kunnen doorgaan voor een muscle bike. Je moet een geoefend oog hebben om de prominente trapas met motor en de iets dikkere onderbuis op te merken.

Hier testen we de doortrap- of lage frameversie van de Turbo Vado SL. Een fiets met de bijzonderheid dat hij een verlaagde bovenbuis heeft om gemakkelijker te kunnen stappen. Dit is een voordeel in stedelijke omgevingen voor fietsers die geen kleding dragen waarbij zij hun benen kunnen optillen. Het aluminium frame is ook verkrijgbaar in een klassieke versie, met een bijna horizontale bovenbuis. Deze tweede versie zal iets meer stijfheid bieden voor sportieve rijders. Toch vonden wij niet noodzakelijk een gebrek aan stijfheid in het lage frame.

Specialized stelt de Turbo Vado SL open voor een breed scala aan gebruikers, aangezien het frame wordt aangeboden in 4 maten (S, M, L en XL). Ongeacht de gekozen maat, zijn alle versies uitgerust met 28″ wielen met “in-house” Nimbus II Sport Reflect banden. Deze zijn 38 mm (1,5″) breed en bieden een goed compromis tussen prestaties en comfort. Wij raden aan ze op te pompen tot de laagste druk van wat Specialized aanbeveelt, om een goede demping te behouden.

De Turbo Vado SL 5.0 kan zich in zijn streven naar lichtheid geen verende voorvork veroorloven. De Amerikaanse ingenieurs kozen echter voor een technologie die oorspronkelijk was ontwikkeld om de verschrikkelijke kasseien van Parijs-Roubaix te trotseren. Een Future Shock-vering zit verborgen onder de stuurpen en loopt met een veer tot in de balhoofdbuis boven de vork. Dit zorgt voor 30 mm veerweg om de impact van stoepranden of zelfs keien op te vangen. De carbon voorvork van de 5.0 versie wist kleine trillingen vakkundig weg.

Van een merk als Specialized voor een fiets die meer dan 5000 € kost, verwachtten we een eersteklas afwerking. Over het geheel genomen, is de kwaliteit er. De assemblage, de materialen en de algemene harmonie van dit frame met geborstelde afwerkingen zijn uitstekend. Het enige minpuntje is dat de lasnaden op het frame gladgestreken hadden kunnen worden voor een beetje meer discretie. Op dit niveau van de reeks, is dit geen bevlieging. De lichtheid van de Turbo Vado SL 5.0 EQ (16,9 kg in maat L) verraadt echter geen gebrek aan robuustheid.

De Turbo Vado SL is dynamischer dan de klassieke Turbo Vado, die we ook hebben getest. Het zadel is op stuurhoogte geplaatst voor een naar voren leunende positie en een vrij sportieve rit. De stuurpen kan niet worden versteld om deze stuurpositie te wijzigen. De zitting is voldoende gevormd om het trappen dat bij zo’n machine hoort aan te kunnen. Hij is nog steeds comfortabel genoeg voor gemiddelde ritten, maar de stevigheid kan sommigen afschrikken.

Het stuur is breed genoeg om een goede stabiliteit te bieden, zelfs wanneer het met één hand wordt losgelaten. Zijn vrij rechte vorm past bij het sportieve gevoel van de motorfiets. Liefhebbers van meer gebogen sturen zullen het niet naar hun zin hebben. De ergonomische handgrepen blijven echter zeer comfortabel, zelfs tijdens lange ritten.

Zoals hierboven vermeld, staat het EQ-symbool op de hier geteste elektrische fiets voor “uitrusting”. Deze uitrusting is bijna onmisbaar voor het woon-werkverkeer en omvat een zijstandaard, een bagagedrager die 15 kg kan dragen en een paar spatborden. Deze laatste zijn uitstekend en de voorste is zeer laag, zodat een perfecte bescherming wordt geboden tegen waterspatten, zelfs bij de teen van uw schoenen. U zult echter voorzichtiger moeten zijn met de ketting, aangezien deze niet door een omhulsel wordt beschermd.

Of u nu in een stedelijke omgeving rijdt of niet, goede verlichting is essentieel. Specialized verwaarloost dit veiligheidsaspect niet en rust zijn Vado SL 5.0 uit met een Lezyne STVZO E115 koplamp die 115 lux en 310 lumen levert. Dit betekent dat het mogelijk is de weg voor de weg doeltreffend te verlichten wanneer er onvoldoende straatverlichting is, en vooral dat het mogelijk is van op afstand gezien te worden door andere weggebruikers. Aan de achterzijde vertrouwt Spe ook de verlichting toe aan Lezyne met een 11 lumen lamp op het spatbord.

Rijden

In tegenstelling tot de Cannondale Tesoro Neo SL, die een motor in de achternaaf heeft, heeft de Specialized Turbo Vado SL 5.0 een motor in de trapas. Een keuze die enerzijds een interessante centrering van de massa met zich meebrengt, maar vooral een hulp die gekoppeld is aan de druk die op de pedalen wordt uitgeoefend voor een maximum aan natuurlijkheid. Het doel is hier duidelijk om je te laten vergeten dat je op een elektrische fiets rijdt.

Deze weloverwogen discretie komt tot uiting in de controles op de bijstand. Er is geen groot scherm op het stuur, Specialized neemt genoegen met een klein display op de bovenbuis. Het display geeft meer informatie dan het lijkt, maar de lage positie van het scherm is niet praktisch voor raadpleging tijdens het rijden. Je zou denken dat de Turbo Vado SL je zou aanmoedigen om het display te negeren en je te concentreren op de traportervaring. Tot slot zou het hoge niveau van aanpassing op het scherm bijna onopgemerkt blijven.

En dat is jammer, want de hoeveelheid beschikbare gegevens is zeer interessant. Er zijn de gebruikelijke zaken: onmiddellijke snelheid, batterijniveau, ondersteuningsmodus en afgelegde afstand. Maar Specialized gaat nog verder met gegevens zoals de trapfrequentie (belangrijk op elektrische fietsen om de best mogelijke prestaties te krijgen, d.w.z. boven 70-75 rpm), een schatting van de afstand die nog kan worden afgelegd, het hoogteverschil… Zoveel nuttige informatie waar je niet echt naar kijkt omdat het scherm zo klein en slecht geplaatst is.

Om de Amerikaanse fiets te besturen, moet u een klein bedieningskastje gebruiken dat zich binnen het bereik van de duim van de linkerhand bevindt. Met twee knoppen kunt u overschakelen van de ene hulpstand naar de andere. De turbomodus levert maximaal vermogen, de sportmodus houdt het evenwicht tussen ondersteuning en controle, de ecomodus biedt minimale ondersteuning voor een maximale actieradius en de uitmodus vermindert de ondersteuning terwijl de lichten aanblijven. Terwijl de Sport-modus geschikt is voor de meeste ritten, is het mogelijk om in de Turbo-modus te rijden, zelfs in de stad, dankzij het zeer goede vermogensbeheer. Een lichte pedaalslag zal je niet roekeloos voortstuwen, dankzij de koppelsensor.

De vijfde modus is zowel de interessantste als de meest veeleisende. Het is een Smart-modus die de ondersteuning automatisch aanpast aan het terrein, wat een zeer goede zaak is. Je hebt niet al het vermogen nodig als je tussen 20 en 30 km/u op het vlakke rijdt als regel. Deze modus is echter ook afhankelijk van de instellingen die je maakt in Specialized’s Mission Control mobiele app (Android en iOS). Het systeem berekent het te leveren vermogen op basis van verschillende parameters: de af te leggen afstand, de af te leggen tijd, de helling en het gewenste accupercentage aan het eindpunt. Dit is prima voor bekende routes zoals die naar het werk, maar minder voor geïmproviseerde ritten.

In deze modus kun je echter het beheer van de ondersteuningsmodi en dit kleine scherm, dat even rijk als frustrerend is, vergeten en je concentreren op één ding: rijden. Omdat de Turbo Vado SL een motor is waarop men met plezier rijdt. Zodra de 25 km/u is bereikt, wordt de ondersteuning uitgeschakeld om ruimte te maken voor het trappen en om zonder problemen 30 km/u te halen op het vlakke.

De SRAM aandrijving met zijn 12-speed 11-50t cassette biedt een interessante ontwikkelingsrange voor rijders die zowel op heuvels als op lichte hellingen willen kunnen rijden. Zonder een echte racefiets te zijn, reageert de Turbo Vado SL 5.0 snel en schakelt hij in een oogwenk om zich perfect aan elke situatie aan te passen.

De Specialized Nimbus II Sport Reflect banden zijn efficiënt bij het rollen en bieden een goede balans tussen prestaties en comfort voor in de stad. Ze zijn wat beperkter op geprepareerde wegen waar ze wat grip missen in vergelijking met de gravelbanden van een Tesoro Neo SL.

Wat het remmen betreft, is de Turbo Vado SL 5.0 zowel precies als efficiënt, dankzij het paar hydraulische Tektro HD-R510 remmen en de bijbehorende 160mm schijven. Een noodstop bij 25 km/u brengt de motorfiets in slechts 2,5 meter tot stilstand. Deze uitmuntendheid komt tot uiting in de remdosering. Een gedrag dat perfect is aangepast aan de stad en dat past bij de dynamiek van de rest van de fiets.

Bereik

De Specialized Turbo Vado SL 5.0 heeft een 320 Wh batterij. Een relatief lage capaciteit, wat weer in overeenstemming is met de logica van gewichtsbesparing en hand in hand gaat met een motor met laag verbruik. Deze batterij is ondergebracht in de onderbuis, maar kan niet worden verwijderd. Dit kan een probleem zijn voor degenen die hun fiets niet kunnen opladen bij de stalling.

Voor onze actieradiustest kozen we zoals altijd de hoogste ondersteuningsmodus en kozen we voor een rit waarbij de motor optimaal wordt benut. In deze configuratie is de Turbo Vado SL 5.0 in staat 43 km te rijden op een traject dat nog 650 m positieve helling heeft. Dit uithoudingsvermogen is vergelijkbaar met dat van de Cannondale Tesoro Neo SL Remixte. Deze waarde is ook de laagste die je kunt krijgen. Als je harder op de pedalen trapt, zoals de Vado SL aanmoedigt, en kiest voor een lichter ondersteuningssysteem, is het mogelijk om 60 tot 80 km te halen, afhankelijk van de route.

Specialized biedt een extra 160 Wh batterij aan die in een bidonhouder kan worden geplaatst. Dit geeft u 50% meer autonomie, maar tegen een kostprijs van €400.

De Turbo Vado SL 5.0 heeft 3 uur nodig om zijn batterij volledig op te laden.

Optionele Mission Control toepassing
De Specialized Turbo Vado SL kan worden aangesloten op de Mission Control app (iOS en Android). Naast diagnostiek en fietsupdates biedt de app de mogelijkheid om de drie elektrische ondersteuningsstanden aan te passen. U kunt het ondersteuningspercentage en het maximumvermogen dat door de motor wordt geleverd voor elke modus kiezen. Dit is handig als u vindt dat een modus te royaal of niet royaal genoeg is voor uw smaak. De instellingen worden opgeslagen in profielen, zodat u van de ene naar de andere kunt overschakelen, afhankelijk van uw wensen en bijvoorbeeld uw huidige conditie.

Een andere interessante functie is Smart Control, een programma dat het vermogen van de motor aanpast aan de duur of afstand van de rit of een bepaalde hartslag (met een compatibele sensor), om de autonomie te optimaliseren en niet zonder energie te komen zitten.

De Mission Control-applicatie wordt ook gebruikt om onze ritten op te slaan, zodat we vervolgens details kunnen raadplegen zoals de afgelegde afstand, de gemiddelde snelheid, het hoogteverschil, de gemiddelde mate van ondersteuning door de motor en zelfs het totale energieverbruik. Deze ritten kunnen worden geëxporteerd naar Strava of Komoot.

Voordelen

  • Afwerking.
  • Redelijk licht.
  • Responsief.
  • Goed uitgerust.
  • Prettig om te rijden.
  • Rijke mobiele toepassing.

Nadelen

  • Beperkte ondersteuning op heuvels.
  • Vaste batterij.
  • Autonomie.
  • Scherm niet erg bruikbaar.

Conclusie

De Specialized Turbo Vado SL 5.0 EQ laag frame is een lichte en dynamische elektrische fiets. Hij zal zeker in de smaak vallen bij diegenen die al graag fietsen in de stad en sportiviteit verwachten en het gevoel van een echte fiets tussen je benen. Dit topmodel is goed uitgerust voor wie op zoek is naar een forenzenfiets. De batterij kan echter niet uit het frame worden verwijderd om te worden opgeladen, wat een probleem kan zijn voor wie de Turbo Vado SL niet thuis kan monteren of geen stopcontact heeft in zijn parkeergarage.

Recente artikels