Als je dit leest, probeer je misschien te kiezen tussen een fiets met SRAM SX Eagle- of NX Eagle-aandrijflijnen of vraag je je af of je wilt upgraden van SX naar NX.
SX en NX zijn de twee laagste sporten in de 1×12-snelheidshiërarchie van SRAM en hoewel ze misschien niet concurreren met de beste MTB-groepenets, betekent dat niet dat ze topfuncties en prestaties missen. Beide aandrijflijnen zijn verkrijgbaar als 1×12 Eagle, wat betekent dat ze compatibel zijn met cassettes met een breed bereik. (NX wordt ook geleverd in een 11-speed niet-Eagle-variant, en onder SX in het SRAM-bereik krijg je slechts 10 snelheden of minder.)
In termen van prijs, prestaties en plaats in de hiërarchie bevindt NX Eagle zich ergens tussen Shimano Deore en SLX, en SX Eagle bevindt zich aantoonbaar tussen Alivio en Deore.
Een groepset bestaat uit het crankstel en kettingblad, achtermecha, shifter, cassette en ketting, en dat is wat we hier vergelijken.
Headline vergelijkingen tussen SRAM SX Eagle en NX Eagle
De SX Eagle-groepset zou ongeveer $ 300 / £ 300 bij RRP zijn en weegt ongeveer 2.350 g. De NX Eagle-groepset heeft een adviesprijs van $ 383 / £ 384 en weegt ongeveer 2.058 g. De gewichten zijn gebaseerd op een opstelling met 170mm cranks, 30T kettingblad, 10-50T cassette, shifter, ketting en achterderailleur.
Ter vergelijking: de X01-groepset van SRAM kost ongeveer £ 1.300 en weegt ongeveer 1.500 g.
SX is niet algemeen verkrijgbaar als een alles-in-één aftermarket-groepset, maar u kunt sommige componenten afzonderlijk kopen als bits verslijten, of ze upgraden naar andere onderdelen in het SRAM Eagle-assortiment dankzij hun goede compatibiliteit.
Er zijn ook enkele variantopties binnen de SX- en NX-groepenets die van invloed zijn op het gewicht en de prijs, en dat is de moeite waard om te controleren wanneer u koopt. Hieronder meer over dit alles.
Compatibiliteit met SRAM SX Eagle en SRAM NX Eagle
SX Eagle en NX Eagle zijn beide relatief retro-compatibel en ook compatibel met veel van de duurdere Eagle-reeks.
De cassettes voor SX Eagle en NX Eagle passen beide op een standaard Shimano HG freehub body, wat aan de positieve kant betekent dat je je groepset kunt upgraden naar 12-speed van veel reguliere 9, 10 of 11-speed setups zonder je wielen te hoeven veranderen.
Aan de andere kant kun je de meest brede cassettes van SRAM niet gebruiken met SX en NX. SX en NX max op 11-50 (gelijk aan een bereik van meer dan 450 procent), maar om 10-52 en een bereik van meer dan 500 procent te krijgen, moet je naar SRAM GX of hoger gaan, met een andere freehub-driver en achtermecha. Een zilveren randje is dat de smallere uitersten in SX en NX meer natuurlijke stappen tussen de versnellingen houden, en als je een lagere lage versnelling op SX of NX wilt krijgen, kun je altijd wisselen naar een kleiner voorste kettingblad (ze gaan naar 30T)
Anders dan dat, is vrijwel de hele SRAM Eagle-familie uitwisselbaar, dus het zou gemakkelijk zijn om in de toekomst elk deel van uw SX- of NX Eagle-groepset te upgraden.
Varianten binnen SRAM SX en NX
NX heeft een 11-speed non-Eagle optie, terwijl SX Eagle en NX Eagle beide 12-speed zijn.
Zowel SX- als NX Eagle-reeksen bevatten een variant met één klik van de triggershifter. Dat is gericht op e-bikes, waarbij schakelen over meerdere versnellingen tegelijk de aandrijflijn te veel kan belasten. De meeste niet-elektrische SX- en NX-fietsen worden geleverd met de normale versie. Er is ook een generieke SRAM Eagle grip shift (twist-style) versnellingspook die over het hele SRAM Eagle-assortiment werkt.
SX en NX hebben ook twee kettingsetopties en het is de moeite waard om te controleren welke je op een fiets krijgt. De duurdere en lichtere variant maakt gebruik van SRAM’s ‘DUB’ trapassysteem met externe lagers; de goedkopere ‘Powerspline’-versie maakt gebruik van een conventionele inkomende trapas en een solide as. NX-fietsen zullen meestal worden gespecificeerd met de DUB-variant.
Houd er rekening mee dat fietsfabrikanten soms onderdelen mixen en matchen om de kosten laag te houden, dus het is niet ongewoon om een fiets te zien met een NX-crankstel, maar bijvoorbeeld een stalen SX-kettingblad.
Laten we nu eens kijken naar de componenten.
SRAM SX Eagle en NX Eagle achterderailleurs vergeleken
De SX Eagle achterderailleur is gemaakt van gestempeld staal en spuitgegoten kunststof en wordt bij elkaar gehouden met klinknagels in tegenstelling tot de pinnen en clips van duurdere modellen. Net als NX kan de ‘cage lock’-functie de mech in een voorwaartse positie klikken om het verwijderen van het wiel gemakkelijker te maken, en net als NX Eagle kan het bereiken van 11-50 en 10-50 aan.
Verwarrend genoeg zijn er eigenlijk twee versies van de SX Eagle-mech: een ‘A1’-versie met lagere specificaties die meestal op goedkopere bikes als een OE-onderdeel en een ‘B1’-versie, die meestal aftermarket beschikbaar is, maar het is de moeite waard om te controleren wat je krijgt.
De SX B1-versie ligt vrij dicht bij de NX-mech, met een katrolingang voor de kabel om het schakelen soepeler te maken en kogellagerjockeywielen. De belangrijkste verschillen zijn dat de NX Eagle-mech een ingebouwd koppelingsmechanisme heeft, om de ketting stabiel te houden en gevallen kettingen te minimaliseren, en op sommige plaatsen legeringen van hogere kwaliteit heeft.
De SX A1-versie is een grotere step-down, zonder katrolinvoer voor de kabel en eenvoudige zelfschroefdraad stelschroeven in de plastic behuizing. Eerdere modellen hadden ook eenvoudige bussen op de jockeywielen in plaats van lagers.
- SX Eagle achterderailleur: £ 80, ongeveer 340 g
- NX Eagle achterderailleur: £ 111, 339g
SRAM SX Eagle en NX Eagle shifters vergeleken
SX Eagle shifters en NX Eagle shifters zijn beide van kunststof en beide maken gebruik van SRAM’s ‘Zero Loss’ ontwerpen voor snellere betrokkenheid. Beide versnellingspook kan schakelen naar vijf gemakkelijkere versnellingen tegelijk, of één hardere versnelling.
Het enige verschil is dat SX een eenvoudige, vrij brede stuurklem gebruikt, terwijl NX de Matchmaker-klem van SRAM gebruikt, die minder ruimte op de stang inneemt en kan worden aangesloten op compatibele remhendels en druppelaars.
- SX Eagle trigger shifter: £ 33, ongeveer 115g
- NX Eagle trigger shifter: £ 36, 110g
SRAM SX Eagle en NX Eagle cranksets vergeleken
Diep ademhalen… de SX Eagle- en NX Eagle-cranksets zijn er in twee varianten: een tweedelige ‘DUB’-versie met holle assen en buitenboordlagers, en een conventionele driedelige versie met een massieve as interne trapas, die SRAM Powerspline noemt. Het is de moeite waard om te controleren wat je krijgt, maar meestal krijgen fietsen met NX de lichtere en duurdere DUB-variant.
Als we de DUB-varianten van de SX- en NX-cranksets vergelijken, zijn de belangrijkste verschillen dat het SX-kettingblad sterk maar zwaarder is, omdat het is gemaakt van gestempeld staal, terwijl de NX-ring een gestempelde legering is. Zowel SX als NX Eagle gebruiken gesmede aluminium cranks, maar NX gebruikt een superieure legering uit de 6000-serie.
Zowel SX- als NX Eagle-cranksets maken gebruik van SRAM’s direct gemonteerde kettingbladen en zijn compatibel met 30-, 32- en 34-tandsringen uit het hele assortiment.
- SX Eagle DUB crankstel: £ 93, gewicht niet beschikbaar
- NX Eagle DUB crankstel: £ 109, ongeveer 690g
SRAM SX Eagle en NX Eagle cassettes en kettingen vergeleken
SX Eagle- en NX Eagle-cassettes hebben een redelijke waarde, mits zwaar. Met meer dan 600 g zijn ze misschien 50 procent zwaarder dan cassettes verderop in het bereik, maar ze komen binnen op minder dan een derde van de prijs van sommige van hen.
De SX Eagle en NX Eagle cassettes lijken qua uiterlijk erg op elkaar. Ze hebben allebei dezelfde verhoudingen (11,13,15,17,19,22,25,28,32,36,42,50) en Powerglide tandprofielen om te helpen schakelen, en beide passen op een standaard Shimano HG freehub body.
Er is ook een standaard NX (niet-Eagle) 11-speed cassette, met een reeks verhoudingsopties van 11-26T tot 11-42T.
De SX-cassette bespaart kosten door een volledige set gestempelde stalen tandwielen te gebruiken, gescheiden door afstandhouders (probeer dat maar eens te zeggen met een mondvol popcorn); de NX-cassette bespaart gewicht door de tandwielen met de laagste verhouding aan te sluiten op een aluminium spin en voor de rest afstandsgezonde tandwielen te gebruiken.
De SX Eagle- en NX Eagle-kettingen zijn gemaakt van hetzelfde geharde staal met massieve (in plaats van holle) pinnen, maar NX krijgt de upgrade van een gepolijst oppervlak voor een betere esthetiek en een betere weerstand tegen vuil en roest.
- SX Eagle 12-speed cassette: ongeveer £ 86, gewicht niet beschikbaar
- NX Eagle 12-speed cassette: £ 104, 615g
Conclusies: Moet u SRAM SX Eagle of SRAM NX Eagle kopen?
Het is buitengewoon om te denken dat je een 2×9-fiets mogelijk kunt upgraden naar 1×12-snelheid voor minder dan $ 300 / £ 300. Als je eenmaal je hoofd hebt over het feit dat SX een goedkopere en een duurdere variant van de mech en crankstel bevat, dan kun je zien dat je grotendeels krijgt waar je voor betaalt tussen SX en NX. Als we de equivalente onderdelen vergelijken, heeft NX over het algemeen een vergelijkbaar ontwerp, maar iets lagere gewichten en betere materialen.
Voor een verbeterd gevoel en een betere duurzaamheid onder zware omstandigheden, kunt u er de voorkeur aan geven om op GX te spatten voor belangrijke onderdelen zoals de mech en shifters, bekijk onze SRAM NX vs GX-uitsplitsing voor meer details. Dat gezegd hebbende, SX en NX Eagle bedienen veel mountainbikers prima voor algemeen rijden en een economische weg naar het 12-speed ecosysteem.