Syntace heeft een legendarische reputatie en toegewijde schare fans in zijn Duitse thuisland dankzij een enorm scala aan onderscheidend gedetailleerde componenten. Het onder de knie krijgen van de superlichte maar uitzonderlijk nauwkeurige en prachtig gemaakte cockpituitrusting is een echte les in echte topprestaties.
Syntace Vector Carbon Superlight High 10 stuur
Syntace heeft 20 verschillende opties voor mountainbikestangen (het doet ook weg en aero) variërend van 720-780 mm breed met 8-, 12-, 16-graden sweep en 5 tot 35 mm stijging. Het bedrijf maakt echter geen staven met een diameter van 35 mm, alleen traditionele 31,8 mm en een paar opties van 25,4 mm voor hun unieke hoek en bereik verstelbare Vector-stuurpensysteem.
De Vector Carbon Superlight High 10 bars die we hebben getest, zijn relatief conventioneel met een breedte van 780 mm, maar we hebben gekozen voor een uitgesproken backsweep van 12 graden om de polshoeken te ontspannen en het gewicht verder naar achteren in de stuurgeometrie te brengen. De Vector Superlight maakt gebruik van een nieuwe composiet lay-up die 12 procent bespaart ten opzichte van de oudere Vector Carbon voor een gewicht van 202 gram dat gramontwijkers uitzinnig zal maken. U krijgt nog steeds een garantie van 10 jaar zonder gebruiks- of gewichtsbeperkingen voor de berijder. De nieuwe lay-up is blijkbaar 17 procent meer gedempt dan de oude stang en hoewel het zeker een precies gevoel is, heeft het feedbackverhogende stuk onze polsen niet opgeblazen, zelfs niet toen we rotspaden aan het hameren waren op een fiets met korte reis. Hoewel het er visueel hoog uitziet, voelde de uitgesproken upsweep goed aan op de fiets en de backsweep gaf een onmiddellijke draailichtheid aan de besturing. Hoewel premium kwaliteit duidelijk duur is, krijg je wel een zakje grippasta om het grippaneel in het midden te ondersteunen en ook snijsporen om bij te snijden.
Syntace MegaForce 3 stuurpen
De MegaForce-stuurpen is slechts een van de 21 opties voor het vasthouden van het stuur die Syntace maakt, waaronder drop XC-stuurpennen, direct gemonteerde DH-stuurpennen en TwinFix-stuurpennen met directe bevestigingen voor telefoonhouders of Lupine-lampen. De MegaForce3 is de nieuwste evolutie van zijn superlichte spinnefamilie voor alle doeleinden die al jaren de tests domineert. Met behulp van een ultranauwkeurig smeedproces, titanium bouten, interne ribbels en grote uitgesneden ramen op de stuurbuis en staafklemmen komt het uit op een waanzinnige 88 g voor de 30 mm-versie die we hebben getest. De ‘200-graden’ klem is zo nauwkeurig dat het stuur er lichtjes in klikt voordat je de twee afzonderlijke superscherpe klemstangen omhoog doet en ondanks een waanzinnig laag gewicht is er geen beperking op de breedte van het stuur, het gebruik of de massa van de berijder. Het uitzonderlijk geëvolueerde ontwerp maakt hem stijver dan veel machinaal bewerkte stuurpennen die we hebben gebruikt met twee keer het gewicht, zonder sporen van flex, draaien of kraken, zelfs als we hem goed aan het worstelen waren met klimmen of proberen bandenknoppen eraf te scheuren.
Syntace geeft ook een garantie van 10 jaar, wat de premium kosten verder helpt rechtvaardigen, er zijn lengte-opties van 30-60 mm en het wordt zelfs geleverd met een geribbelde vulring die je kunt verwijderen als je een 1.5 inch stuurvork gebruikt (ze komen blijkbaar terug).
Syntace Opschroefbare Moto Gripz
Zoals je zou verwachten, slaagt Syntace erin om meer technologie in zijn grepen te laden dan de meeste merken. De Screw On Gripz Moto maakt gebruik van een taps toelopende vorm van binnen naar buiten met Kraton-rubber met meerdere dichtheden, waardoor een zacht kussentje onder je handpalm en een agressief vijlprofiel onder je vingers wordt geplaatst. Ze zijn verkrijgbaar in een diameter van 30 mm (getest) of 33 mm voor grote poten met een stevig maar eerlijk gevoel dat heel goed bij het stuur past en de grip is verrassend goed, zelfs als ze kletsnat en bedekt zijn met modder.
Het rubber zit op een 3D-staafvulring met sleuven voor een gemakkelijke schuif op de stang en het is vastgezet met 4 mm inbusbouten in de grote druppeluiteinden. Deze geven de grepen een ‘onderscheidende’ uitstraling die niet iedereen zal omarmen, maar je kunt de kleine stompjes eigenlijk gebruiken als bar-ends (als je je herinnert wat ze zijn) als je ze goed kantelt. De grote bouten zijn veel minder snel om te strippen en de bolvormige uiteinden met mini-eindkapinzetstukken beschermen de bar (en jou) als je crasht. Met een gewicht van iets minder dan 60 gram zullen weenies er echter niet dol op zijn.
Vonnis
Na de Vector bar, Screw-On Moto Gripz en een MegaForce2 stuurpen op de Liteville E-bike We verwachtten een indrukwekkend precieze maar niet straffe rit en dat is wat we kregen. Met het bereik van sweeps en stuurpenmaten kun je ook een aantal echt interessante dingen doen met de ergonomie en het gewicht van je stuurinrichting en we houden van de 12-graden sweep op lange reach/slack setups.
Zelfs met een ‘superlicht’ label, wat ons echt schokte, was dat ondanks zo’n buitengewoon stijf en precies gevoel, de combinatie van stuur en stuurpen eigenlijk 2 gram minder woog dan het smallere Syncros Hixon SL carbon stuur uit één stuk en stuurpen die we verwijderden om het te passen.
Voeg daar een garantie van tien jaar aan toe, wie dan ook, en zelfs de stekende prijzen lijken redelijk als je op zoek bent naar prachtig gemaakte hyperprestatiecomponenten.
Technische specificaties: Syntace Vector Carbon Superlight High 10 stuur, MegaForce 3 stuurpen en Screw-On Moto Gripz
- Syntace Vector Carbon Superlight High 10 stuur: 202 g (780 mm), € 225
- Syntace MegaForce 3 stuurpen: 88 g (30 mm), € 128
- Syntace Opschroefbare Moto Gripz: 58g (30mm), €26.80