Topeak beschrijft dit als “De tubeless bandenreparatieset van de minimalist”, maar ze zijn ironisch of ze hebben zich op de een of andere manier niet gerealiseerd dat het absoluut enorm is en dat overdimensionering eigenlijk meer problemen veroorzaakt dan het oplost.
Ontwerpen
De hard geanodiseerde aluminium ‘pod’-cilinder is netjes geribbeld en lasergeëtst en hij is sterk genoeg om op te staan zonder geplet te worden, maar hij weegt alleen al 27 gram. Zodra je de twee opschroefbare gekartelde eindkappen met hun tegenoverliggende stopplug en klauwgereedschap en de plugwormen hebt toegevoegd, weegt hij 60 g en is hij 105 mm lang. Dat is de helft van de grootte van sommige pompen en het dubbele van de grootte van de meeste lekke banden.
Voorstelling
Het ‘moet’ zo lang zijn omdat de drie meegeleverde plugwormen 100 mm lang zijn, behalve dat je een worm maar zo lang ‘nodig’ hebt als je een autoband probeert te repareren. Want zelfs een DH-band van de helft van die lengte is prima, dus er steekt een enorm paar konijnenoren uit de reparatie. Dat maakt ze niet alleen veel vatbaarder om uit te trekken, maar ze zullen mogelijk ook tegen je frame zwaaien en de verf eraf halen. Omdat de kit geen mes heeft om ze na het plaatsen te snijden, raden we aan ze doormidden te snijden zodra je de kit hebt. Waarom Topeak dat nog niet heeft gedaan, is echter verbijsterend. Dat geldt ook voor de beslissing om alleen de grootste afdichtingsworm van 3,5 mm te leveren. Ze gebruiken ook een papieren achterkant die heel moeilijk af te pellen is zonder dat een deel van het papier erbij komt en de hechting verstoort.
Het puntige conische ‘luchtplug’-gereedschap om in de wond te steken en het lek te stoppen totdat je de worm in het klauwopzetstuk krijgt, is een schattig idee dat in zijn minivorm goed heeft gewerkt op Topeak’s beste mountainbike multitool’s die we hebben gebruikt. Helaas betekent de zware metalen kop op de Tubi Pod-versie dat het vaak zorgvuldig moet worden uitgebalanceerd om te voorkomen dat het omvalt en eruit trekt, wat alleen maar een extra niveau van gedoe en stress toevoegt. Het feit dat de twee gereedschappen tegenover elkaar in de buis staan, is ook de andere reden waarom de Tubi Pod zo lang is.
Als je de dikke worm eenmaal hebt gesleept, geperst en bestreden in het grote ‘robotklauw’-inbrenggereedschap, moet je het door de arme band draaien en scheuren om het extra grote gereedschap en de dikke worm in het gat te krijgen. Dat betekent dat je vaak een veel groter gat – en dus een zwaarder beschadigde band – krijgt dan nodig is. Omdat de vorkspleet zo smal is en er geen schuine binnenkant van de klauw is, trekt hij de worm over het algemeen weer naar buiten als je het gereedschap verwijdert, tenzij het je lukt om het op zijn plaats te houden met de ‘luchtplug’. Om eerlijk te zijn, dat is een probleem met de meeste klauwontwerpen, maar de grootte van het Tubi Pod-gereedschap en de wormen betekenen dat je waarschijnlijk veel meer lucht verliest in het proces.
Oh, en het is ook erg duur.
Vonnis
Een snelle zoekopdracht naar andere Topeak-toolrecensies op Fiets perfect zal bevestigen dat we normaal gesproken heel goed overweg kunnen met de uitrusting van het Duitse merk, maar we kunnen de Tubi Pod niet aanbevelen. Alles eraan is veel groter dan nodig is en het is ook duur. Nog vernietigender is dat het niet alleen vaak niet lukt om je lekke band te dichten zonder herhaaldelijk jongleren met dubbel gereedschap, het laat ALTIJD een enorm gat in de band achter, zelfs als je maar met een klein gat bent begonnen.
Technische specificaties: Topeak Tubi Pod
- Prijs: $TBC / £31.99
- Gewicht: 60g
- Kleuren: Zwart
- Grootte: Te groot