Trek’s Fuel EX is al jaren een van de beste mountainbikes ter wereld, maar de 8 met een legeringframe mist enkele van de nieuwste legering en carbon Treks. Componenten met een hoge duurzaamheid komen overeen met de sfeer van een echt goed uitgebalanceerde fiets. Eentje die vooruit plant, zijn huiswerk vroeg inlevert (na het dubbel gecontroleerd te hebben) en zelden een wiel verkeerd zet of je zelf gek maakt. Dus hoe heeft Trek dat gedaan en is er een betere optie in het assortiment als je iets korts wilt op reis, maar groot op plezier?
Design en esthetiek
Trek gebruikt al zo lang een rocker link-driven, verticaal schokveringsontwerp op zijn fietsen dat “Looks like a Trek Session” een cliché is op de meeste MTB-forums. Het is dan ook geen verrassing dat de Fuel EX de schone looks voortzet die voldoende ruimte laten voor een grote fles op de onderbuis en strap-on opslag. Je krijgt echter niet de interne opslag van het nieuwere Top Fuel-frame en dit oudere frame gebruikt nog steeds een press-fit trapas in plaats van terug te keren naar een betrouwbaarder schroefdraadformaat. Er zijn echter ISCG-kettingwachterslipjes op de BB, een knockblock-stuurbegrenzer met een grotere hoek om te voorkomen dat staven het frame raken bij een crash en concentrische ABP-achterwielophangingsspil. Sluwe ritssluiting ‘Control Freak’ interne kabelgeleiding en rubberen framepantser inclusief gegoten achtervorkmouwen houden de boel stil.
Je krijgt ook de 0,5 graden geometrieverandering ‘Mino Link’ flip chip bij de stoel achtervork / rocker pivot. Dat verandert de balhoofdhoek van 65,5 naar 65 graden en de effectieve zithoek van 75,5- naar 75 graden op de Large die ik testte. Het bereik verschuift ook van 475 naar 470 mm en de BB-hoogte daalt van 346 naar 340 mm. De grote winst bij het kiezen van een Trek is echter het enorme scala aan maten van XXS tot XXL, inclusief een sweet spot ML in het midden. Kleinere fietsen hebben ook 27,5 inch wielen voor proportionele balans, hoewel de liggende achtervorken op alle framematen dezelfde lengte hebben. De Fuel EX 8 is ook verkrijgbaar in drie verschillende tweekleurige kleuropties.
Specificatie
Trek erkent dat de ‘prioriteit op de onderdelen ligt’ met de EX 8 en het hoogtepunt is een bijna complete Shimano XT-aandrijflijn (de ketting is SLX). De Fox Float-schokdemper is ook een aangepaste eenheid, met behulp van een re: aktiv-demperopstelling van penske raceauto’s voor een pert-trappend gevoel bovenop de 130 mm veerweg. De 140 mm Fox 34-vork is echter de standaard Rhythm-specificatie en de Shimano-remmen zijn basis MT400’s met vier zuigers. Bontrager’s functionele Line-componentengamma completeert de fiets in goed beoordeelde, maatspecifieke cockpitopties, hoewel dropper-postslagen kort zijn op de grotere maten. Grote volumeversies van Bontrager’s XR5- en XR4-banden op Bontrager Line Comp 30 mm interne velgen zorgen ook voor voldoende lucht tussen fiets en trail voor bescherming.
Voorstelling
Hoewel de EX8 niet licht is met iets minder dan 15 kg (een volle kilo zwaarder dan Trek beweert), is hij in het ballpark voor een mid-travel, lichtmetalen framed fiets voor deze prijs. Wat echt opvalt, is hoe goed het dat gewicht verbergt als het gaat om trappen. De grote banden slepen lang niet zoveel als ze eruit zien, terwijl de RE: aktiv-schok en de algehele kinematica het een echt schoon, helder en stabiel platform geven om kracht uit te zetten. Dat betekent dat zelfs met drie potentiële instellingen met lage compressie om mee te spelen, we ons zelden gedwongen voelden om het volledig open te vegen, tenzij we bergop uit het zadel hoefden. Voeg daarbij de clean shifting, shimano XT-aandrijflijn van topkwaliteit en de Fuel EX is een geweldige keuze voor ritten met veel kilometers en rijders. De snel innemende ‘Rapid Drive’-freehub en de relatief hoge bodemvrijheid zijn een bonus voor iedereen die graag hard uit bochten trapt of ook ruwe technische beklimmingen aanvalt. Het efficiënte ophangingsgevoel geeft nog steeds voldoende gevoeligheid om de grond onder stroom te volgen en je kunt de druk in de grote banden verlagen als je van een goed ‘crawler / swamper’-gevoel houdt.
De 140 mm vork / 130 mm achterin veerweg voelt goed uitgebalanceerd aan op het parcours en de Grip-demper Fox Rhythm bewees herhaaldelijk waarom het onze favoriete kosteneffectieve vork is. De ophangingscalculator van Trek is nauwkeurig genoeg om de meeste mensen te laten sorteren op de set-up voor de meeste situaties. De hoeken en verhoudingen van het model dat we hebben getest, waren zeker op snelheid op jscheidsrechters maar toch prompt ingeleverd op bosbrekers. Zelfs de basisremmen van Shimano voelen beter aan dan normaal door de neutrale ophangingsreacties die worden gecreëerd door het ABP-pivot en de 200 mm rotor vooraan verhoogt ook het vermogen.
Hoewel je reacties zou kunnen versnellen met een kortere steel, past de voorraadopstelling waarschijnlijk beter bij het algehele karakter. Dat komt omdat, hoewel het zal knallen en trailside-kansen zal spelen als je in de stemming bent, het de neiging heeft om bovenop een al relatief hoge rijhoogte te zitten in plaats van naar beneden te zuigen op het pad en de reling. Interessant is dat dat een groot – en contra-intuïtief – verschil is met de Top Fuel 8. Met iets steilere hoeken, minder veerweg, aanzienlijk andere kinematische ophanging en rockshox-achterschokdemper met topspecificaties, heeft de zakraket van Trek een verslavend speels charisma dat erg haaks staat op zijn ‘XC’-categorisering.
Ondanks dat hij zwaarder is, zouden we waarschijnlijk kiezen voor de Fuel EX voor lange marathon-achtige of op efficiëntie gebaseerde evenementen, vooral omdat hij aanzienlijk goedkoper is dan zijn kleine broertje, waardoor je meer geld overhoudt voor race-inzendingen en energieproducten. Zorg ervoor dat u de press-fit trapas in de gaten houdt en deze laat vervangen zodra deze tekenen van wiebelen / kraken vertoont, omdat dat uiteindelijk frameproblemen kan veroorzaken.
Vonnis
Trek’s Fuel-reeks is misschien een beetje achterlijk als het gaat om het toewijzen van categorieën op basis van reizen, maar het belangrijkste is dat de Fuel EX nog steeds een echt efficiënte, plezierige en fitness / vaardigheid flatterende allrounder is. Hoewel het de interne opslag, schroefdraad BB en super-pluche speelsheid van de Top Fuel mist, zal Shimano XT altijd veel hard rijdende jongens (en meisjes) naar de tuin brengen. Dat zijn precies de rijders die zullen waarderen hoe goed deze extreem goed uitgebalanceerde fiets terrein bedekt en een fris en scherp gevoel behoudt tot ver in de dag, en ook op zware technische secties.
Technische specificaties: Trek Fuel EX 8 XT
- Prijs: 3.929,99 dollar / 3.200 pond
- Discipline: Spoor
- Balhoofdhoek: 66/66,5 graden
- Frame materiaal: Trek Alpha Platina Aluminium
- Maten: XS, S, M, M/L, L (getest) XL, XXL
- Gewicht: 14,9 kg
- Wielmaat: 29 x 2,3 inch
- Ophanging (voor/achter): Fox Rhythm 34, Float EVOL 140mm veerweg, 44mm offset/Fox Performance Float EVOL, 3-positie RE:aktiv 130mm veerweg
- Onderdelen: Shimano XT 10-51T, 12-speed gearing, shifter, kettingset en cassette. Shimano SLX ketting. Shimano MT400 remmen met 200/180mm rotors. Bontrager XR4 Team Issue 29 x 2.6in voor en Bontrager XR5 Team Issue 29 x 2.5in achterbanden op Bontrager Line Comp 30 wielen. Bontrager Line 780 x 35mm bar en 50 x 35 mm stuurpen, Bontrager Line Dropper 150mm dropper post, Bontrager Arvada zadel