Trek Fuel EX 8 recensie


Trek’s Fuel EX is al jaren een van de beste mountainbikes ter wereld, maar de 8 met een legeringframe mist enkele van de nieuwste legering en carbon Treks. Componenten met een hoge duurzaamheid komen overeen met de sfeer van een echt goed uitgebalanceerde fiets. Eentje die vooruit plant, zijn huiswerk vroeg inlevert (na het dubbel gecontroleerd te hebben) en zelden een wiel verkeerd zet of je zelf gek maakt. Dus hoe heeft Trek dat gedaan en is er een betere optie in het assortiment als je iets korts wilt op reis, maar groot op plezier?

Trek Fuel ophanging

Trek houdt vast aan hun beproefde rocker-koppelingslay-out (hoewel Turner het al veel eerder gebruikte dan een sessie) (Afbeelding: GuyKesTV)

Design en esthetiek

Trek gebruikt al zo lang een rocker link-driven, verticaal schokveringsontwerp op zijn fietsen dat “Looks like a Trek Session” een cliché is op de meeste MTB-forums. Het is dan ook geen verrassing dat de Fuel EX de schone looks voortzet die voldoende ruimte laten voor een grote fles op de onderbuis en strap-on opslag. Je krijgt echter niet de interne opslag van het nieuwere Top Fuel-frame en dit oudere frame gebruikt nog steeds een press-fit trapas in plaats van terug te keren naar een betrouwbaarder schroefdraadformaat. Er zijn echter ISCG-kettingwachterslipjes op de BB, een knockblock-stuurbegrenzer met een grotere hoek om te voorkomen dat staven het frame raken bij een crash en concentrische ABP-achterwielophangingsspil. Sluwe ritssluiting ‘Control Freak’ interne kabelgeleiding en rubberen framepantser inclusief gegoten achtervorkmouwen houden de boel stil.

Je krijgt ook de 0,5 graden geometrieverandering ‘Mino Link’ flip chip bij de stoel achtervork / rocker pivot. Dat verandert de balhoofdhoek van 65,5 naar 65 graden en de effectieve zithoek van 75,5- naar 75 graden op de Large die ik testte. Het bereik verschuift ook van 475 naar 470 mm en de BB-hoogte daalt van 346 naar 340 mm. De grote winst bij het kiezen van een Trek is echter het enorme scala aan maten van XXS tot XXL, inclusief een sweet spot ML in het midden. Kleinere fietsen hebben ook 27,5 inch wielen voor proportionele balans, hoewel de liggende achtervorken op alle framematen dezelfde lengte hebben. De Fuel EX 8 is ook verkrijgbaar in drie verschillende tweekleurige kleuropties.

Shimano XT aandrijflijn op Trek Fuel EX 8

Een bijna complete Shimano XT-aandrijflijn is een duurzaamheidshoogtepunt op de EX8 (Afbeelding: GuyKesTV)

Recente artikels