Whyte is te laat voor het e-bike-feest, maar het Britse bedrijf heeft de tijd genomen om ervoor te zorgen dat de nieuwe E-150- en E-180-fietsen zijn kenmerkende radicale rijgedrag en gesorteerde vering hebben. Sterker nog, ze zijn misschien zelfs beter.
Whyte is een relatief klein bedrijf en het maken van een e-bike vereist een serieuze investering in vergelijking met de geleidelijke evolutie van conventionele fietsen, dus het was van cruciaal belang dat het zijn doelstellingen de eerste keer haalde.
Doelstellingen van het ontwerp
Een van de belangrijkste ontwerpdoelen was om dezelfde kinematische ophanging te behouden op zowel puur menselijke als motorondersteunde machines. Gelukkig betekende de bestaande parallelle schokdemperlay-out van Whyte dat er al genoeg BB-ruimte was. Het feit dat de nieuwe Generation 4 Performance CX-motor van Bosch 48% kleiner is, maakte de verpakking nog eenvoudiger. Rol de motor iets rond in het frame en er komt zelfs een relatief korte liggende achtervork van 440 mm tussenuit.
Voeg daar het stabiliserende en schokflatterende effect van de verhoogde geveerde en onafgeveerde gewichtsverhouding aan toe en de E-150 is zowel supersoepel als nog steeds ondersteunend in het midden van de slag. Hoewel hij slechts een eenvoudige Motion Control-demper krijgt, betekent de grote DebonAir-negatieve veer dat de Yari-vork even soepel en ondersteunend is aan de voorkant.
Geometrie is een verdere ontwikkeling van Whyte’s werk op het snijvlak van lang en laag. Met een kop van 65 graden en een zitplaats van 75 graden is hij 0,5 graden slapper aan de voorkant dan de S-150 van Whyte. Met een liggende achtervorklengte van 440 mm en een bereik van 490 mm is hij ook langer, maar het gekste getal hier is de BB-hoogte. Met 328 mm is hij laag voor een fiets van 130 mm, laat staan voor een 150 mm rig.
Whyte heeft ook de motor gerold en de Power Tube-batterij aan de voorkant naar beneden geschoven, zodat er bijna 10 cm kiel onder zit. De batterij zit in een volledige onderbuis voor extra stijfheid en een lager gewicht in vergelijking met een open ‘goot’-opstelling.
Hoe het rijdt
Dit ultra decked gevoel geeft het soort carving door bochten dat je zou verwachten van het dragen van loden duikschoenen aan je voeten. De nieuwste High Grip TriTech-compound, Heavy Duty karkas, WTB Vigilante en Verdict-banden in een maat van 27,5×2,5 inch zijn behoorlijk agressief en ook lagedrukstabiel, dus het slepen van het stuur betekent niet dat je boert, zelfs niet als je op rotsachtige paden surft.
De korte offset Yari-vork en de stuurpen van 37 mm met een stuur van 780 mm houden de besturing superlicht voor het aanpassen van de tractie in het midden van de bocht en het in en uit bochten klikken van de fiets. Het eindresultaat is een fiets die veel kleiner en wendbaarder aanvoelt op de trail dan waar hij recht op heeft, aangezien hij 24,2 kg weegt (groot zonder pedalen). Dat betekent geen van de dreiging van hoge zijsporen of trambelijning waar veel e-MTB’s met een hoger zwaartepunt last van hebben en heel weinig aanpassingstijd voordat je lijnen zo ver mogelijk op het pad ziet en je heupen er doorheen gooit met een snelheid waardoor Shakira eruitziet als je oma.
De lage, gecentraliseerde massa betekent dat de grote 200 mm rotor Guide RE-remmen hem niet te veel laten hellen als je laat en beladen remt en hij vliegt en lanceert ook als een normaal uitgebalanceerde fiets. In feite betekent de extra massa en stabiliteit voor beter gedempte landingen dat hij over het algemeen beter voor je zorgt dan een normale fiets als het vaag wordt.
Voor rijders die echt groots willen uitpakken, is er een E-180 RS met Fox 36 voorvork en DHX2 coil achter en 64 graden balhoofdhoek.
Vermogen en batterijbereik
De nieuwe Bosch-motor is ook een grote stap vooruit. Hij is 25% lichter, maar geeft meer ondersteuning (340% versus 300%) door een breder pedaaltoerenbereik (tot 80 tpm) voordat hij afhaakt. Hij is veel stiller en er is minimale luchtweerstand als je ook langs de begrenzer trapt, wat altijd de moordenaar was bij eerdere Performance CX-motoren. Je krijgt ook ‘echte’ cranks en een 34-tands SRAM EX1 X-Sync 2 kettingblad om de kettingbelasting en slijtage te spreiden. De software is speciaal geconfigureerd voor de verminderde hefboomwerking van de kortere 165 mm cranks die nodig zijn voor bodemvrijheid. Een Power Tube-batterij van 625 watt/uur geeft een actieradius van meer dan 60 km, zelfs als je rijdt voor opwinding en niet voor zuinigheid, en de hydrogevormde onderbuis heeft ’toekomstbestendige’ ruimte voor grotere of kleinere cellen.
Service-ondersteuning
In typische Whyte-stijl hebben alle ophangingslagers een levenslange garantie, zijn de zadelpen en kabeluitgangen afgedicht En de batterij en motor worden ook geleverd met een garantie van twee jaar. De prijs is ook erg goed voor een in de winkel gekochte fiets, met de RS-optie die een Lyrik Select-vork (met Charger 2-demper) en SRAM X01 Eagle toevoegt in plaats van GX.
Welke versie je ook krijgt, het resultaat is een fiets die hilarisch gemakkelijk te rijden is in elke situatie – zelfs bochtige bergopwaartse singletracks – en je hoeft ook geen ervaren fietsworstelaar te zijn om met het gewicht te werken. De grote batterij betekent dat je veel plezier kunt beleven voordat je benen sterven in plaats van constant naar de balken op het Purion-scherm te kijken.
De niet zo goede stukjes
Zoals bij elk radicaal fietsontwerp zijn er nadelen. Om te beginnen ziet het Purion-display er zeker gedateerd uit in vergelijking met Shimano’s Steps-cockpit en -schakelapparatuur of Bosch’ eigen, feature-rijke, smartphone-gesynchroniseerde Kiox-display. Brose levert nog steeds meer vermogen (90 nm versus 75 nm) en ook een hogere 400% piekondersteuning van hun grotere, zwaardere motor.
De superlage BB betekent meer gevaar voor het uitvallen op rotsrichels en boomstammen, een duidelijke zorg omdat de motorkabels rechtstreeks uit de buik van de fiets komen. Zelfs met cranks van 165 mm krijg je onvermijdelijk ook meer pedaalslagen op oneffen oppervlakken, hoewel dit niet in de buurt kwam van het probleem dat we dachten dat het zou kunnen zijn in de maand van pre-release testritten die we op de fiets deden. Bijna 3 kg Heavy Duty, High Grip 27,5 inch banden met supertandprofiel hebben onvermijdelijk invloed op acceleratie, rolsnelheid en actieradius in vergelijking met een sneller rollende 29er-opstelling.
Eindoordeel
Net als de lage BB zijn de banden perfect voor Whyte’s duidelijke intentie om de E-150 voluit snelheden en radicaal terrein beter aan te laten kunnen dan welke andere ’trail’ e-MTB dan ook. De grijns die hij elke keer dat ik erop heb gereden, heeft geleverd, betekent dat Whyte ook op die voorwaarden zeker een geheel nieuwe maatstaf heeft gezet, met batterijbereik, motorprestaties, gebruiksvriendelijkheid op lange termijn en waarde als extra bonuswinsten. Of zoals Andy Jeffries van Whyte het zegt: “Dit is de beste mountainbike die we ooit hebben gemaakt. Tot nu toe.”