De E-MTB’s van Whyte waren enkele van de eersten die op de markt kwamen met de uitstekende Gen 4-motor van Bosch. Ze gebruikten een unieke montagebenadering om de batterijmassa te beheren en een wendbare maar waanzinnig trefzekere fiets te creëren die we super hoog scoorden toen we eerder de Whyte E-150 S beoordeelden.
Kunnen vork- en bandenupgrades hem echter concurrerend houden met de moderne, beste elektrische mountainbikes die grotere batterijen en slimmere displays gebruiken? We denken dat het een ja is als je prioriteit geeft aan het volledig opladen van de trail boven de nieuwste technologie.
Design en esthetiek
Het frame van Whyte verandert dit jaar niet, maar het is nog steeds een opvallend ontwerp. Terwijl Scott nu een gedraaide motor heeft geïntroduceerd om de batterij van zijn nieuwe Patron-fiets langs de voorkant naar beneden te laten glijden, deed Whyte het enkele jaren eerder. Het bedrijf schuift de batterij ook lager. Het is een kleinere 625Wh-batterij, geen 750Wh-blok, dus het zwaartepunt wordt goed dichtgeslagen. Het gebruik van een complete buis, in plaats van een buis met de zij-/basisuitsparing, geeft ook de beste sterkte-gewichtsverhouding. Er is nog steeds ruimte voor een middelgrote fles in het frame, zelfs met een verhoogde rug voor de interne kabelgeleiding.
De motor open houden is niet de meest gestroomlijnde esthetische oplossing, maar het helpt bij de koeling en stopt ook overmatige geluidsresonantie. Er bungelen ook geen kabels/slangen onder de buik zoals bij de eerste generatie Whyte-fietsen. Het is echter niet de gemakkelijkste batterij om te verwijderen, dus regelmatig opladen moet worden gedaan via de met rubber verzegelde stekker boven de motor.
Kabel-/slanginvoerpunten en de zadelpensleuf zijn met rubber afgedicht en Whyte biedt levenslange garantie op alle ophangingslagers. Door de motor omhoog te kantelen, is ook een relatief korte achterkant mogelijk, terwijl er toch voldoende modderruimte rond de achterband blijft. Met andere woorden, zoals je zou verwachten van een fiets die in het VK is ontworpen, is hij ingesteld om dag in dag uit vreselijke omstandigheden aan te kunnen.
De balhoofdbuis van 64,7 graden en het bereik van 476 mm op de grote die we hebben gereden, zijn nog steeds een goede plek in combinatie met een zeer korte stuurpen van 35 mm. De zithoek is met 74,7 graden slapper dan de meeste van zijn klimmende tegenhangers en de achterkant is in alle drie de maten hetzelfde in plaats van proportioneel te zijn. Er zijn ook geen extra kleine, kleine of extra extra grote opties.
Specificaties
Naast de oudere, kleinere batterij heeft de E150 S nog steeds het meer basale zwart-wit Purion-display/controller in plaats van de nieuwste Kiox 300-eenheid en multi-button controller die Bosch voor dit seizoen introduceerde. De meest betaalbare Whyte 29er e-MTB (de RS kost £ 6.499) krijgt nog steeds een RockShox Zeb-vork met 38 mm poten en 150 mm voorvering. Ondanks de naam E150 is de veerweg aan de achterkant echter aanzienlijk minder met ongeveer 135 mm wielbeweging van de RockShox Deluxe inline-schokdemper.
Een versterkt DD-karkas verhoogt de overlevingskansen van de Maxxis Minion DHR-achterband aanzienlijk – zelfs op het meest woeste terrein, terwijl een MaxxGrip-compound Assegai uitstekende grip onder alle omstandigheden biedt. De WTB-velgen zijn voor e-bikes geoptimaliseerde versies met hulsverbinding, DT Swiss-spaken van topkwaliteit worden in duurzame messing nippels geschroefd en de achternaaf is ook versterkt. Whyte heeft ook SRAM’s E-bike-specifieke GX-shifter met één klik gebruikt om te voorkomen dat je de ketting in één keer te ver over de cassette sleept, wat echt destructief kan zijn met al het extra motorvermogen in het spel. De cassette zelf is een standaard PG1210-blok met een beperkt bereik van 11-50T en een freehub met spiebaan die het upgraden lastig maakt. De totale waarde is adequaat in plaats van verbluffend in vergelijking met recentere of gewoon premium kit-geladen ontwerpen van andere merken.
Het grote 36T kettingblad is een handige ‘voorbij de motor’ snelheidsverhogende touch op een fiets gericht op trailrijders. SRAM’s Guide RE-remmen passen ook bij trailhendels op oudere DH-remklauwen voor tonnen remkracht en je krijgt standaard hittebestendige, gesinterde remblokken voor alle weersomstandigheden. De Whyte ‘Drop-It’-zadelpen is in wezen hetzelfde als de uitstekende PNW Rainier-druppelaar, compleet met instelbare slag om de drop voor elke framemaat te maximaliseren. De grepen zijn echter echt Whyte’s eigen ontwerp, met name het werk van Sam Shucksmith.
Voorstelling
Het feit dat Sam ook een van de snelste Enduro-rijders in het Verenigd Koninkrijk is, is belangrijk voor veel meer factoren dan alleen het ontwerp van de grip. Sam en de andere rijders van Whyte’s Gravity-team waren cruciaal bij het bewijzen van het voordeel van de opgerolde motor en de verloren batterij als het gaat om het rijgedrag. Je hoeft geen afdaler op eliteniveau te zijn om op te merken hoeveel gemakkelijker de E150 is om bochten in te kantelen, van lijn te veranderen en in het algemeen te spelen en rond te springen in vergelijking met de koppige ‘sta op’-gevoelige rijbalans van fietsen met een hogere zwaartepunt. De superkorte stuurpen en korte vorkoffset (iets wat Whyte als een van de eersten introduceerde) helpen ook om de fiets in bochten te brengen of het voorwiel aan te passen om het volledige tractiepotentieel van de plakkerige Maxxis-band te krijgen. Voeg daar de extra stijfheid van de onderbuis en de extra overlap van de Zeb-vork met verkorte slag aan toe en je kunt de Whyte superhard in bochten rijden en hem rondscheuren met die dikke grepen die zo dicht mogelijk bij de grond schrapen als je ze kunt krijgen. Het verlaagde zwaartepunt, de stevige wielen en de bandenafmontage van topkwaliteit geven hem ook op de meest schetsmatige oppervlakken een super zelfverzekerd gevoel. Met andere woorden, hoewel het scherm en de schakelaars misschien ouderwets zijn, zal de Whyte elke andere ‘volvette’ e-bike een lesje leren in superagressieve, dynamische rijeigenschappen als het gaat om de meest technische, bochtige paden.
Hoewel het geen lichtgewicht is voor een fiets met een middenbatterij en de plakkerige voorband de zaken onvermijdelijk vertraagt, is de pedaalrespons door de architectuur van de achtervering opzettelijk proactief. Dit heeft verschillende voordelen. Ten eerste, of je nu hard rijdt maar nog steeds binnen het regionaal beperkte snelheidsbereik van de Bosch-motor of verder duwt op het grote 36T-kettingblad (wat verrassend veel gebeurde tijdens onze demorit), er is een heel positief, bemoedigend gevoel. Het geeft je ook veel feedback over hoeveel tractie er nog over is tussen de band en het spoor, zodat je het koppel op de juiste manier kunt balanceren. Ten derde kan Whyte een heel lichte compressie-afstelling in de achterschokbreker gebruiken, zodat deze indrukwekkend gevoelig en soepel is als je geen gas geeft, wat de communicatie en verbinding opnieuw ten goede komt. De lichte lift aan de achterkant onder vermogen helpt hem ook om hem bezig te houden op beklimmingen, hoewel de zithoek meer geschikt is voor ondiepere spinhellingen dan voor supersteile technische klauterpartijen.
De nadelen in vergelijking met een meer drassig aanvoelende neutrale opstelling zijn iets meer terugslag door de pedalen bij het slaan in vierkant spul. Er is ook meer kans dat het achterwiel gaat draaien als je die koppelberekeningen verkeerd hebt. Gezien hoeveel deze fiets ervan houdt om geduwd en bestuurd te worden in plaats van erop te zitten als een passagier, denk ik dat de vering er echt bij past. Het bleef zeker niet hangen langs Garburn Pass – een van de snelste, ruigste, met keien bezaaide afdalingen in het Lake District – en de relatief eenvoudigere dempers aan beide uiteinden bleven ook indrukwekkend gecomponeerd. De plakkerige, supernauwkeurige voorkant en het dichtgeslagen zwaartepunt kwamen bijzonder goed tot hun recht door de ingrijpende bochten halverwege die een fiets soms onhandig overeind kunnen zetten als hij koppig is bij het binnenrijden. Zoals eerder vermeld, moedigt de versterkte achterband aan om de hielen naar beneden te halen en remt hij het vertrouwen af in plaats van aarzeling, zelfs op de smerigste geologie.
Op zo’n moment is een display onder je neus of knoppen onder je duim een bijzaak. Het zou zeker goed zijn om een bijgewerkte Smart System-versie van de fiets te zien om hem concurrerend te houden op het gebied van tuning en interactie met de rijder. Hoewel actieradius voor de meeste ritten geen probleem is, zou een andere capaciteit van 125 Wh in de onderbuis hem ook concurrerend maken met de ’22 jaar modelfietsen van andere merken.
Vonnis
Whyte’s 29er e-MTB toont zeker zijn leeftijd op het gebied van elektra en dat heeft mogelijk invloed op de waarde. Zelfs in het meest betaalbare ‘S’-formaat is het nog steeds de best dynamisch uitgebalanceerde en hardcore rijdende happy trail e-MTB die er is. Vork- en bandenupdates zijn ook een overwinning in termen van meer controle, dus als je meer houdt van het najagen van maximale haast op het parcours, ongeacht het weer, dan van scrollen door een mooi display, dan zal de E150 S zeker op je knoppen drukken.
Technische specificaties: Whyte E150 S e-MTB
- Prijs: $TBC / £6.349
- Modelnaam: Whyte E150 S
- Discipline: Trail/Enduro
- Hoek van de balhoofd: 64.7 graden
- Materiaal frame: 6061 T6 op maat gemaakt en hydrogevormd aluminium
- Grootte: L
- Gewicht: 25,9 kg
- Wiel maat: 29 inch x 2,5 inch / 2,4 inch
- Ophanging (voor/achter): RockShox ZEB 150 mm veerweg, 44 mm offset / RockShox Deluxe Select + RT 135 mm veerweg
- Motor en accu: Bosch Performance Line CX (Gen 4) motor en Bosch 625 Wh interne PowerTube
- Aandrijflijn: SRAM GX Eagle 10-50T 12-speed versnelling en E-shifter
- Krukken: Whyte custom crankarmen met SRAM X-Sync 2 36T kettingblad
- Remmen: SRAM Guide RE-remmen met 200 mm remschijven
- Cockpit: Whyte 35 x 780 mm stuur en 35 x 35 mm stuurpen
- Wielset: WTB HTZ i30 TCS 2.0 30 mm velgen en dubbel afgedichte e-bike naven
- Banden: Maxxis Assegai 3C Maxxgrip EXO + WT 29 x 2.5in voor en Maxxis Minion DHR II 3C MaxTerra DD WT 29 x 2.4in achterbanden
- Zadelpen: Whyte Drop.It 140-170mm dropper post
- Zadel: Fizik Terra Aidon zadel