YT Industries gaat een nieuw tijdperk in met de ontwikkeling van een gravelbike-serie bestaande uit twee modellen, de Szepter Core 4 en Core 3.
Het bedrijf werd in 2008 opgericht door Markus Flossmann om getalenteerde rijders toegang te geven tot competitieve crossjump-fietsen. YT staat voor Young Talent en weerspiegelt de benadering van het leven van de oprichter: ongeacht de leeftijd, het is nooit te laat om je verborgen talent of passie te verkennen en iets nieuws te proberen.
YT richt zich voornamelijk op mountainbiken en biedt een breed scala aan producten, van downhill en enduro tot trailbikes als een direct-to-consumer merk. Bekend om kwaliteit en prijs, hebben hun motoren succes geboekt bij Red Bull Rampage, Downhill World Championships en World Cups. YT-fietsen hebben atleten naar grote titels gebracht.
Ze hebben nu al die zwaartekrachtervaring genomen en hun hoed in de toch al overvolle beste gravelbikemarkt gegooid met de nieuwe Szepter.
De nieuwe fiets is gericht op mountainbikers en bestaande YT-klanten die op zoek zijn naar een extra fiets die het hele jaar door de reikwijdte van hun rijden kan uitbreiden en tegemoet kan komen aan de behoeften en levensstijl van gravelrijders, recreatieve fietsers en forenzen.
Ontwerp en geometrie
YT heeft het gravelregelboek met verschillende aanpassingen aangepast aan de ‘norm’. Door de lengte van de bovenbuis te vergroten, hebben ze een langere fiets gemaakt die de stabiliteit moet verbeteren, vooral bij het rijden op de druppels.
Terwijl veel gravelbikes een balhoofdbuishoek van ongeveer 72-73 graden hebben, is YT voor 69,3 graden gegaan, met de toevoeging van een geveerde voorvork die een verhoogde stapelhoogte en een meer rechtopstaande lichaamspositie geeft. De combinatie zorgt voor meer vertrouwen, comfort en veiligheid van de rijder.
Samen met een zitbuishoek van 74,3 graden waarvan YT beweert dat deze de efficiëntie zal verbeteren en verbeterde klimeigenschappen zal leveren. Het is een dramatische verandering in het draaiboek voor de grindgeometrie.
Met hun frames op de Szepter-modellen gebruikte YT geavanceerde koolstofvezeltechnologie met de bedoeling een perfecte balans te bereiken tussen stijfheid en compliance op de drie belangrijkste gebieden. Vooraan is de cockpit gloednieuw en geïnspireerd, vreemd maar opmerkelijk vergelijkbaar met een gladiatorenhelm. De stijfheid aan de voorzijde en de verende voorvork die standaard op beide modellen wordt geleverd, moeten meer comfort en controle toevoegen.
In het midden is het trapasgebied een essentieel punt waar de framebuizen en oppervlakken samenkomen en YT heeft ernaar gestreefd om maximale stijfheid in dit gebied te creëren om flex en verspilling van kracht te voorkomen.
En achterin zorgt een geclaimde geheel nieuwe geavanceerde verbinding van de staande achtervork tot de trapas voor zijdelingse stijfheid, terwijl verticale compliance in de richting van de zitbuis mogelijk is. Dit genereert in theorie een bepaalde hoeveelheid flex om het comfort en de grip te verbeteren. Naast de nieuwe generatie gedempte dropperpalen die opnieuw een uniek gevoel van comfort moeten creëren en tegelijkertijd de vereiste stijfheid naar de trapas moeten leveren.
Dit alles gecombineerd heeft het Szepter-frame gekwalificeerd voor ASTM 3-classificatie (de classificatie voor vezelversterkte koolstofcomposietstructuren), wat in feite betekent dat het frame geschikt is voor het raken van kleine sprongen en ruwe paden.
Belangrijkste componenten
YT wilde functies opnemen die comfort zouden toevoegen en praktisch zouden zijn voor die lange dagen in het zadel. Geïnspireerd door hun uitgebreide MTB-kennis, hebben ze toegevoegd wat volgens hen een hoeksteen is voor de ontwikkeling van een gravelbike, een geveerde voorvork. De nadruk ligt op off-road prestaties, comfort en plezier. Zowel Core 4- als Core 3-modellen vertrouwen op de RockShox Rudy XPLR met 40 mm veerweg.
Beide modellen worden geleverd met een zeer cool uitziend achterspatbord, het is een volledig geïntegreerd ontwerp dat erop gericht is het vuil op afstand te houden. Het creëert een stealth-achtige look en zal zeker een Marmite-debat onder rijders creëren.
Hoewel alle modellen 700 x 42 mm banden hebben, stelt de bandenspeling de rijder in staat om de grip en het comfort in slechte omstandigheden op te voeren door 700 x 45 mm brede banden te monteren.
Met vier klinknagels op de bovenbuis en twee op de zitbuis zijn er tal van opbergmogelijkheden op de fiets. Daarnaast een montage-uitsparing met twee verschillende montageposities voor waterflessen is aanwezig, zodat rijders de YT-specifieke ‘Fidlock’-bodemplaat en Thirstmaster-flescombinatie kunnen gebruiken die er best cool uitziet. Deze kunnen generieke bidonhouders verwijderen en monteren als u dat wilt.
Een andere interessante functie die opnieuw uit hun MTB-kennis is gehaald, is de toevoeging van een dropper-post, maar het is alleen de Core 4 met de RockShox Reverb AXS XPLR (met een val van 50 mm of 75 mm, afhankelijk van de framegrootte). De Core 3 wordt geleverd met een statische zadelpen.
Het hele pakket en de looks op de YT Szepter Core 4 en 3 ooze klasse en de mountainbike invloed zijn duidelijk te zien. De kleuropties zijn opvallend en de toevoeging van ontwerpaanpassingen en hulpprogramma’s zorgen voor een interessante optie.
Voor meer informatie over de fiets en hoe hij rijdt, bekijk onze eerste ritrecensie van de YT Szepter Core 4.
YT Szepter prijzen en beschikbaarheid
Het Core 4-model kost $ 4.499 / £ 4.399 / € 4.499, terwijl de Core 3-versie $ 3.299 / £ 3.199 / € 3.299 kost. Beide fietsen zijn nu te bestellen bij YT-Industries.com.
Technische specificaties: YT Szepter
YT Szepter Core 4
- Lijst: Ultra modulus carbon in Assault Green en Machine Light Grey
- Vork: 40mm RockShox Rudy Ultieme XPLR
- Bereiken: 398mm (maat medium)
- Hoek van de kop: 69,4 graden
- Hoek zitbuis: 74,4 graden
- Trapas drop: 61 mm
- Aandrijflijn: SRAM Force Wide DUB, 33T kettingblad, 10-44 12-speed cassette, SRAM Force XPLR ETAP AXS derailleur
- Versnellingen/remmen: SRAM Force ETAP AXS HRD, rotoren 180mm/160mm
- Wielstel: WTB Proterra Lite i23 |
- Banden: WTB Resoluut
- Zadelpen: RockShox Reverb AXS XPLR, 50mm drop maten S-L, 75mm XL-XXL
- Zadel: SDG BelAir V3
- Staaf en steel: Zipp Service Course, staafbreedte 440mm (M-L), stuurpenlengte 70mm
- Beschikbare maten: S-XXL
- Gewicht: 9,9 kg (maat klein, geclaimd)
- Prijs: $4.499 / £4.399 / €4.499
YT Szepter Core 3
- Lijst: Ultra modulus carbon Assault Green en Machine Light Grey
- Vork: 40mm RockShox Rudy Ultieme XPLR
- Bereiken: 398mm (maat medium)
- Hoek van de kop: 69,4 graden
- Hoek zitbuis: 74,4 graden
- Trapas drop: 61 mm
- Aandrijflijn: SRAM Rival1 Wide DUB, 33T kettingblad, 10-44 12-speed cassette, SRAM Rival XPLR ETAP AXS derailleur
- Versnellingen/remmen: SRAM Rival XPLR ETAP AXS HRD, rotoren 180mm/160mm
- Wielstel: WTB Speedterra i23
- Banden: WTB Resoluut
- Zadelpen: Zipp Service Cursus
- Zadel: SDG BelAir V3
- Staaf en steel: Zipp Service Course, staafbreedte 440mm (M-L), stuurpenlengte 70mm
- Beschikbare maten: S-XXL
- Gewicht: 9,8 kg (maat klein, geclaimd)
- Prijs: $3.299 / £3.199 / €3.299